Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Zitstokken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zitstokken
achte384
Website Member
Posts :11

Website Member
2004-09-12 - 18:18:23 send message to achte384

Hallo,heeft iemand ervaring met zitstokken van laurierstruiken,ik wil deze nl.bij mijn papegaaien in de volieres plaatsen en aangezien ze hier van gaan eten wil ik weten of dit kwaad kan.Groeten Ad.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-12 - 23:19:08 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op diverse sites staat dat de meeste lauriersoorten erg giftig zijn;
quote
Bedenk dat er tussen de tien hoofdtypes laurier negen giftig zijn. Alleen de Laurus Nobilis is eetbaar en dan nog bestaat er binnen deze soort veel rommel.
quote
Laurier (Laurus)
GIF: Gehele plant.
SYMPTOMEN:
Tranende ogen, slijm uit de neus, braken verlaagde bloeddruk krampen verlamming de dood als gevolg.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-12 - 23:25:30 send message to Karel

De echte laurier wordt ook in de keuken gebruikt en is onschadelijk.

maar.......

als je echter de laurierkers bedoelt en dat zijn de struiken die je meestal in tuinen ziet of als haag, dan raad ik je aan deze niet te gebruiken, want deze is namelijk giftig!

Let op: vaak wordt de laurierkers gewoon laurier genoemd, terwijl deze struiken niets met elkaar te maken hebben!

zie:
users.skynet.be/hofmeester/tuinartikels/laurier%20laurus%20nobilis.htm


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-12 - 23:35:50 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

En laat ik nu al jaren de laurierkers in de voliere hebben zonder gevolgen.
Ik denk dat veel planten als giftig worden opgegeven voor vogels terwijl dat voor mensen bedoeld is.
Ander voorbeeld, klimop is giftig, hoeveel mensen hebben het niet in de voliere??( ik ook)
Nog een voorbeeld, taxus, lijkt mij ook giftig en zal hem er niet weer in plaatsen maar in mijn jeugdjaren gebruikte ik de takjes om nestkasjes voor de muskaatvinken te camoufleren, resultaat, heel veel jonge muskaatvinkjes en ok, zeer groene mest die heel moeilijk te verwijderen was.

Ik weet dat je er niet veel mee opschiet maar misschien kun je er toch wat mee.
Misschien zijn er meer mensen die de laurierkers toch in hun voliere hebben.


Niltava


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-13 - 08:28:43 send message to johanblok

Op internet zijn verschillende lijsten, ook van universiteiten in duitsland, met planten die giftig zijn voor vogels. Dat wil zeggen dat de plant stoffen bevat die bij een bepaalde hoeveelheid giftig zijn voor de vogels.
Vaak is het zo dat deze giftige stoffen niet afgebroken worden door de vogels en zich ophopen in de vogel.
Of de giftige plant inderdaad de dood of ziekte van de vogel tot gevolg zal hebben, hangt sterk af van hoe de vogel met de plant omgaat. Een vogel die de plant uitsluitend afknaagt, de rommmel belandt op de grond, zal vrijwel niets binnenkrijgen.
Als de vogel de stengels van de plant knaagt en deels opeet, maar de giftige stof zit in de bladeren die hij niet eet, zal er niets gebeuren.
Om elke kans te vermijden, ongeacht het gedrag van de vogels, is het raadzaam om je aan de lijst met giftige planten te houden. Over het algemeen zijn alle wintergroene planten af te raden (uitgezonderd vuurdoorn). Wij zelf hebben diverse tuinkruiden en wilg in de voliere, tevens zaaien we daar af en toe radijs en wortels.


Kilkenny
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2004-09-24 - 13:58:27 send message to Kilkenny

Wat zijn zitstokken bij uitstek? Ik heb gehoord dat ze op takken van fruitbomen en wilgen prima hun energie kwijt kunnen. Ik zou wel eens willen weten wat absolute Do's en absolute Dont's zijn.

Jeroen


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-09-24 - 18:58:08 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik maak ook voornamelijk gebruik van wilg, fruitboomtakken, beuk, eik en els.
Ik ben van mening dat het belangrijk is om verschillende diktes te gebruiken omdat de vogelpootjes dan in verschillende standen gebruikt moeten worden.
Je kunt je voorstellen dan een papegaai problemen gaat krijgen als deze 25 à 30 jaar op dezelfde 'fabrieks'zitstokken moet zitten.
Ik ben gaandeweg ook steeds meer aan het overschakelen op meer verticaal dan horizontaal geplaatste stokken. Een beetje het idee van een zit/speelboom. Dit bevordert een meer natuurlijke houding. De meeste boomtakken groeien tenslotte bepaald niet horizontaal.
Mijn ervaring is dat dit de kracht in de poten alsmede de slijtage van de nagels ten goede komt.
Verder werk ik met touw en takken waar veel beweging in zit.


toontje
Website Member
Posts :86

Website Member
2004-09-24 - 22:19:18 send message to toontje

Kijk naar NILVATA antwoord dat klopt de laurier is voor mensen giftig maar voor vogels niet!!!
Div.Vogels nestelen er graag mee zoals de ;
Taranta,ficheri,personata enz.
Voor lijst giftige planten kijk op mijn homepage
bij beplanting volière


Kilkenny
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2004-09-25 - 12:50:47 send message to Kilkenny

Wat is jou homepage dan toontje?

Jeroen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede