Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Uren Licht. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Uren Licht.
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-14 - 08:17:38 send message to Ruben31

Ik had de vraag of ik aankomend winter mijn pyrrhuras kan houden zonder bij te verlichten in mijn nachthok.

Mijn vorige koppel rupicola's leken nergens last van te hebben als het om 4uur donker werd en ze tot de volgende ochtend half 9 in het blok zaten en in die tijd niks aten.
Maar nu vraag ik me af of dit geen conditie verlies betekent als ze zolang zonder voer moeten doen,of zullen ze dit overdag weer bij eten?

Mvg


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-05-14 - 09:39:38 send message to arjandaf

zeg jij het maar : zou jij honger hebben ?

gr arjan


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-14 - 11:24:26 send message to Ruben31

Ik niet,heb de balg dik genoeg.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-05-14 - 12:36:12 send message to Rik

Wel goed om er nu alvast over na te denken om alvast voorzorgsmaatregelen te kunnen nemen voor de winter.

Persoonlijk zo ik zorgen voor extra verlichting in de winter of ze in de wintertijd binnen huisvesten. Ik vind 16,5 uur zonder eten wel wat lang. Dat lijkt me niet goed voor de balg.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-05-14 - 12:37:46 send message to Rik

Aan de andere kant: vogels die in het wild overwinteren in Nederland hebben ook niet meer daglicht...


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-05-14 - 12:47:39 send message to Rogert

De dieren zelf komen uit een gebied waar het jaar rond 12 uur donker is en 12 uur licht. Dus wat is wijsheid?

Als je de dieren voor het slapen gaat alleen nog zaden verstrekt en geen fruit of zachtvoer, moeten ze een lange nacht wel door kunnen komen.

Mijn mening is dat je hooguit moet bijverlichten om zelf de voerbakken te kunnen wisselen zonder dat de dieren schrikken en een maanlamp om ze de kans te geven hun stok terug te vinden mocht er iets s'nachts gebeuren.

Juist de seizoensverschillen tussen zomer en winter, dus ook de verschillende manieren van voeren, kunnen een stimulans zijn om te gaan broeden.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-14 - 14:22:18 send message to Ruben31

Ben blij dat je reageert roger,ik dacht er net zo over maar twijfelde.

Thx


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2011-05-14 - 15:03:38 send message to Frans R

Ik heb zelf verschillende koppels purrhura, geef ze het hele jaar door even veel licht (ong 15 uur)en heb heel vaak nesten en dus ook jongen in de winter. meestal al in januari.
Ik denk niet dat ze te stimuleren zijn met licht.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-06-09 - 11:20:59 send message to Ruben31

Nu de volgende vraag.

Zijn de nachten niet te kort momenteel.
Ze zitten om 10 uur in hun blok en om half 11 is het momenteel redelijk donker.

ik leg een stuk triplex over het dakraam van mijn nachthokje zodat het om 10 uur al echt donker voor hun is en smorgens rond 8uur als ik ze ga voeren verwijder ik het triplex plaatje en open het nachthok.

Raken ze hierdoor van slag omdat het abrupt donker is in de avond en smorgens abrupt licht is?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-09 - 11:45:24 send message to Karel

Het hoeft 's-nacht echt niet volledig donker te zijn. Veel kwekers hebben zelfs in het nachthok een klein lichtje branden, zodat de vogels in geval van paniek ook dan hun stok kunnen terugvinden.
De enige reden voor verduistering die ik kan bedenken is de zorg dat ze 's-morgens (voor de buren?) te vroeg kabaal zouden gaan maken.

Als het kabaal geen probleem is dan zou ik het donker maken volledig achterwege laten.
De vogels pakken hun rust toch wel tijdens hun middagdutje.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-06-09 - 15:37:40 send message to Ruben31

zijn ze dan niet te vroeg op,snachts om 5 uur?
Dan word het namelijk licht.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-09 - 15:45:13 send message to Karel

Nee, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Zoals gezegd nemen ze hun rust heus wel als ze dat nodig vinden.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede