Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe groot is een bloedluis? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoe groot is een bloedluis?
De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 00:03:35 send message to De Prachtvink

Even een vraagje over bloedluis
er wordt veel gezegt je de naden en kieren moet behandelen met antibloedluis.maar kieren en naden van 0,25 mm zou dat een probleem zijn?
terwijl een bloedluis ongeveer 1 mm groot is.dus in die naden en kieren kunnenze zich niet schuil houden overdag.
ik zou hier graag meer duidelijkheid over willen hebben.

Gr.Peter


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-23 - 10:12:50 send message to peerpm

Wat is 0,25 mm, da's natuurlijk moeilijk Peter lijkt me. In principe kan die bloedluis daar niet in lijkt me maar wel eitjes leggen. Die op zijn beurt, onder de juiste temperatuur, 8 dagen later uitkomen en waarvan de larve 2 dagen later al weer eitjes kan leggen. Tel uit de gevolgen.

Peer


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 10:43:29 send message to De Prachtvink

Oké, ik gebruik wel fossiel shield , waar ik de naden mee bestuif.dit is een heel fijn poeder dat lijkt op druivensuiker aleen veel lichter.
het poeder is zo fijn dat het makkelijk in naden en kieren van 0,25 mm te spuiten is.de luizen en de eitjes zullen uitdrogen,en dood gaan.


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-23 - 11:05:12 send message to peerpm

Preventief is dit een goed middel lijkt me. Is in ieder geval niet chemisch dus je hebt niets te maken met resistentie, iets wat nogal eens vergeten wordt.
Nadeel blijft natuurlijk wel dat daar waar het de eitjes niet bereikt het probleem blijft bestaan. Een gelegd eitje kan tot 1 jaar na het leggen nog uitkomen!

Peer


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-06-23 - 14:26:54 send message to meyer

Kieren kitten dat is het beste middel om zo min mogelijk bloedluis te krijgen. Zitstokken niet tot tegen de wand maken maar +/- 1 cm er vandaan zodat je geen extra kleine kieren maakt. Nestkastjes van kleine spijkertjes voorzien aan de achterkant zodat het nestje verder van de kant blijft hangen en er geen mooie kier is voor de luizen. En de kooien goed schoon houden helpt ook tegen luis. Gebruik een stofzuiger zodat je vuil en eitjes uit de hoeken en evt. kieren kunt zuigen. Als je een kier niet kunt vermijden tijdens het bouwen of ophangen van benodigheden, maak dan de kier groter zodat het geen goede schuilplaats meer is voor luizen.
Je hebt al die middeltjes niet echt nodig als je het goed aan pakt.
Ik wil niet zeggen dat er in mijn kooien geen luizen leven maar één luis maakt nog geen plaag !wink ;)

Groeten Meyerwink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-23 - 17:27:51 send message to paintim

Het vervelende met bloedluizen is,dat als je
alles perfect hebt afgedicht en bespoten,idem
de stokken en nesten goed hebt behandeld,je de
neiging hebt achterover te leunen.
En dan ineens zitten/lopen er luizen in je transparante voerbakjes. Niet te geloven,maar wel
realiteit. Vanuit de voerbakjes gaan ze alsnog naar de stokken.Desnoods over elkaar.De bovenste
luizen blijven leven en kruipen alsnog via de vogelpootjes op de vogel zelf om bloed te zuigen.
Dus denk er om de zaadbakjes regelmatig te legen
en door schone te vervangen.
Vr.groeten
ANTONI


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 22:42:17 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

achter over leunen? nee niet echt. ik controleer elke dag mijn broedkooien. voerbakjes worden elke geleegd.ook al is het nog niet helemaal op want ze krijgen van mij elke dag vers trop.zaad,eivoer,water en extra,s.
de voer en waterbakjes worden ik keer per week gedisinfecteerd.die zet ik een paar in water met cloor.ik heb altijd schone bakjes staan.
ik heb alles dubbel zodat ik niet hoef te wachten.tot dat die paar uur voorbij zijn.het is gewoon wisselen van voerbakjes.
ik ben nu 4 jaar bezig met het huoden en kweken van tropische vogesl en heb nog geen last gehad van bloedluis.gelukkig niet.wink ;)wink ;)
kortom,het is een kwestie van hygiene.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-23 - 22:57:32 send message to paintim

"kortom,het is een kwestie van hygiene."

Nee,nee. Zo zit dat niet in elkaar.
Wel attent zijn. Je kan jarenlang zonder bloedluis en dan ineens ,waar komt die luis vandaan. Kan zijn via een tentoonstellingskooi,
een vervoerskoffer, een bezoeker. Uit verlaten nesten buiten. Bij warm en drukkend weer.
Vergis je daar a.u.b. niet in. Deze overlevers
kunnen wel 1 jaar zonder voedsel.
Kijk eens naar superschone kippenstallen. Ook daar komt toch nog steeds luis voor. Je kan het met hygiene en bestrijdingsmiddelen wel beteugelen. Maar zeg nooit dat het een kwestie van hygiene is,want dan zit je er volkomen naast.
Vr.groeten
ANTONI


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 23:03:50 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

mischien, maar iemand die elke week zijn kooien schoonmaakt heeft er meer controle over.
hij zal het eerder constateren.
je hoort me ook niet zeggen dat je het helemaal uit kan sluiten. maar wel tot een minimum beperken.
en dan nog even dit, stel dat je vogels hebt die erg gauw verstoord zijn als ze een nest met eitjes hebben.
dan is het ook niet mogelijk om het nest te contoleren op bloedluis.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-06-24 - 01:10:26 send message to meyer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Kijk eens naar superschone kippenstallen. Ook daar komt toch nog steeds luis voor. Je kan het met hygiene en bestrijdingsmiddelen wel beteugelen.
Kippenkooien zijn beslist niet super schoon en als dit zo lijkt is dat schijn. Als je een goed biotoop hebt voor deze beetsjes zal je er ook altijd last van hebben.
Als je veel last hebt van bloedluizen tot zelfs in de voerbakken doe je toch iets verkeerd in mijn ogen want dan heb je er erg veel. Hou niet alleen je kooien schoon maar ook rondom je kooien moet het schoon gehouden worden.

Groeten Meyerwink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-24 - 09:42:46 send message to paintim

Geloof maar rustig Meyer,dat als je eenmaal een invasie van bloedluis hebt meegemaakt,je je lol
wel op kunt.
Zelf heb ik jarenlang geen last van bloedluis gehad. En toch ineens zijn ze er. Ongelooflijk maar waar. Je kan met diverse middelen
de overlast beperken,maar uitroeien doe je die overlevers echt niet.
Wie daar anders over denkt,leeft met een illusie.
Vr.gr.
ANTONI


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-24 - 10:45:28 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hallo, we hebben het niet over kippenhokken he?
laten we het hebben over bloedluis in je eigen voliere en broedkooien.
het gaat er mij om,wat er tegen te doen
en "voorkomen is beter dan genezen."wink ;)wink ;)
zoals ik al eerderschreef, ik heb nog nooit bloedluis gehad. en dat wil graag zo houden.
aangezien ik er geen ervaringen mee heb. wil ik graag toch weten,wat me te wachten staat mocht het gebeuren.en hoe ik in moet grijpen.
en wat is de oorzaak.
ik heb wel een paar redenen.
bv, vogels die je gekocht hebt die al besmet waren.(van buitenaf)
kunnen jullie mij vertellen of er nog meer oorzaken zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-24 - 11:32:08 send message to Karel

De oorzaken kun je makkelijk zelf bedenken als je weet dat er maar één luisje of één eitje nodig is om een plaag te krijgen.
Ieder contact met andermans vogels, lopertjes, nestkastjes, kooien enz. kan ervoor zorgen dat je zo'n eitje mee naar huis neemt.
Iedereen die weleens bij andere liefhebbers of op een beurs/dierenwinkel komt, loopt het risico iets ongewild mee te nemen.

Anderzijds moet je hier ook niet panisch van worden. Als je de zaken aardig schoohoudt en attent blijft, valt het allemaal wel mee.
Heb je toch een uitbraak, dan zijn bloedluizen eigenlijk tegenwoordig goed te bestrijden met biologische (dutchies), mechanische (Fossiel shield) en chemische middelen.

Geen paniek dus, en zoals Antoni al aangeeft: helemaal vrij van luis is vrijwel geen enkele vogelruimte. Blijven schoonmaken en bestrijden, het is niet anders.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-24 - 11:56:27 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oke, Karel , maar je bent toch wel met me eens dat als je je kooien goed schoon houdt, dat je ze beter op kan merken. dan een vieze bescheten kooi, om het zo maar eens te zeggenhappy :)
hoe eerder je het opmerkt hoe beter he?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-24 - 12:10:49 send message to Ton Koek

Een nog veel leukere manier van natuurlijke bestijding; schaf wat goudbuikjes aan. Die eten alle luizen en mijten voor je op. Ze eten zelfs de dutchy's, ervaarde ik een paar jaar terug. happy :)


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-24 - 22:30:36 send message to De Prachtvink

als je in broedkooien kweekt ,zal dat niet gaan he??



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede