Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > vraagje over het zelfstandig worden van pyrrhura's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vraagje over het zelfstandig worden van pyrrhura's
kannie
Website Member
Posts :1

Website Member
2011-06-28 - 22:15:31 send message to kannie

wanneer zaad eten?
hallo ik ben nieuw hier op het forum, mijn naam is anne en heb sinds 2 weken 2 pyrrhura's frontalis. ze zaten nog in het blok toen ik ze ophaalde, maar zouden elk moment gaan uitvliegen, aldus de kweker. ik wilde graag nog een deeltje handopfok doen, de kweker had hier zelf geen ervaring mee. nu blijkt dat ik te laat ben begonnen omdat ze allebei niet om pap vragen. ik had ze dus eerder uit het nest moeten halen of had moeten wachten tot ze waren uitgevlogen. helaas, daarvoor is het nu te laat...dacht dat ik me goed ingelezen had, hieruit blijkt het tegendeel. het probleem is nu dat ze nog geen zaadjes eten en dus papvoeding nodig hebben. op vele filmpjes die ik gezien heb, zitten de jongen met hun bekkie open om gevoerd te worden. dat is bij die van mij dus niet het geval. ik moet ze vangen in de kooi en vasthouden onder het voeren. ze eten wel goed hoor, dat wel, maar het is natuurlijk toch een soortje van dwangvoeding. ik denk dus dat ik pas kan beginnen met tam maken als ze helemaal zelfstandig zijn. denk wel dat het moeilijker gaat worden omdat ik ze nu toch vast moet pakken steeds.
ze eten wel steeds meer fruit. aardbei, appel en abricoos gaat er met smaak in. trosgierst knabbelen ze wel wat aan, maar er gaat niet echt iets in volgens mij. zaadjes en pellets raken ze niet aan.
ze wegen nu 77 en 74 gram en krijgen nog 2 keer per dag pap, zo'n 6 a 7 ml per keer. moet ik al afbouwen met pap of moet ik ze minder fruit geven? ( ze eten met zijn 2en ongeveer 1 derde appel en een grote aardbei op een dag)
wat is wijsheid? zaad is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van de voeding, maar als ze beiden verzadigd zijn dan wordt dat misschien ook nooit wat (dat zaad eten dus)
wie o wie heeft de gouden tip? (oja en ze poepen ook erg veel


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-06-29 - 00:51:45 send message to arjandaf

kijk even in de ledenlijst bij alexander jassies ( alex als ik je achternaam verkeerd schrijf excuseer happy :) ) die is goed thuis in de pyrrhura soorten ,

succes : arjan


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-07-10 - 08:47:32 send message to Ruben31

Beste Anne.

Ten eerste kun je jonge pyrrhura's best door de ouders laten opvoeden en daarna tam maken mocht je dit zo graag willen.

Ten tweede ben ik er erg op tegen om jonge vogels bij hun ouders weg te halen om ze maar zonodig tam te maken.Dit is in mijn ogen dierenmishandeling!!

Op marktplaats staat het vol commercieele kwekertjes die baby vogels aanbieden.....tammer bestaat niet etc etc zijn de termen die ik voorbij zie vliegen.

Ik heb zelf door onwetendheid 12 jaar lang een pyrrhura molinae thuis gehad en dat beest kwijnde weg,ik heb hem vervolgens verkocht en de vogel zit nu in een ruime buitenvoliere,ik herkende het beest niet meer weer zo mooi zat hij in de veren de laatste keer dat ik hem zag.

Ik ben hier dus erg op tegen!
Mag je me een zeikerd vinden maar dat deert me niet.
Valt me trouwens op dat veel vrouwen het schattig vinden om een vogel thuis te hebben,ik wil je dan ook verwijzen naar fluffies.org.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-10 - 10:32:57 send message to Karel

Beste Ruben,

Het forum is onderverdeeld in een aantal groepen, waaronder de rubriek "vogels in huis". Deze rubriek betreft met name het houden van handtamme vogels, meestal als enkeling, inclusief de handopfok van dergelijke vogels. Vragen hierover moeten dan ook hier gesteld en beantwoord kunnen worden.

Als je, zoals zovelen, moeite mocht hebben met het op deze manier houden van vogels, dan moedig ik je bij deze aan om in de rubriek "de kroeg" een discussie te starten over dit onderwerp.

Maar niet hier svp!


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-07-10 - 11:49:30 send message to Antonia

@ Anne, wat je kan doen is wat pellets geweekt aanbieden in een bakje met wat eivoer evt. Daarnaast zet je een bakje met zaadjes neer, kunnen ze kiezen.
Ik begrijp dat ze nu ineen grote ruimte zitten, daar je moet "vangen" ? Misschien is tijdelijk in eenwat kleinere ruimte zetten een optie, geeft minder stress met pakken. Je moet ze niet in de kooi pap geven maar gewoon op tafel op een handdoek, even een rustig moment de tijd nemen.
Succes ...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede