Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Met wat en wanneer verander ik mijn voeding om mijn vogels in broedstemming te brengen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Met wat en wanneer verander ik mijn voeding om mijn vogels in broedstemming te brengen.
jackootje
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2004-09-17 - 12:32:35

Ik ben nog maar een beginneling en door de slechte kweekresultaten dit jaar denk ik dat ik niet goed bezig ben en slecht op de hoogte ben over de voeding en de vitaminen enz. die de meeste geven om hun papegaaien en parkieten in broedstemming te brengen. Mijn vogels zitten gezond en mooi in de pluimen Ik geef het hele jaar door een parkietenmengeling met weinig zonnebloemen ook per vogel één noot en om de twee dagen verschillende verse vruchten en groenten. Indien er een ervaren kweker is die zijn kennis met mij wil delen zou ik heel gelukkig zijn, wanneer veranderd de voeding en met wat moet je ze aanvullen om rosé kaketoes en amazones op het juiste tijdstip in broedstemming te krijgen? Wie wil mijn helpen?


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-17 - 18:31:59

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Kijk in je berichtenbox.!!

Succes.

wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-17 - 22:44:10

Jacko

Om wat voor vogels gaat het precies? Er zijn hier veel deskundigen die je graag helpen, hoe meer info, hoe beter dat gaat.

Groeten, Ton.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-17 - 23:03:01

wanneer veranderd de voeding en met wat moet je ze aanvullen om rosé kaketoes en amazones op het juiste tijdstip in broedstemming te krijgen? Wie wil mijn helpen?


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2004-09-30 - 23:34:08

Datzou ik ook wel eens willen weten,het begint waarschijnlijk al met een goede zaadmengeling.Dat lezen we toch overal,laugh :De slechte mengelingen kennen we allemaal wel(met kevers,wormpjes en poppen van insecten. Maar als er gesproken wordt over een goede mengeling dan gaat het hem toch over de samenstelling!!Toch???angryEn dan liefst nog in vehoudingen per kg dan is er nooit twijfel.
WAAR ZITTEN NU DIE SPORTIEVE ,GOEDE KWEKERS DIE ENKELE TIPS DURVEN PIJS GEVEN??shocked 8Oshocked 8O


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-01 - 00:57:32

Ik heb geen papegaaien of kaketoes, wel aardig wat andere vogels (of gehad).
Bij ongeveer alles is het aanbieden van extra (vooral dierlijke) eiwitten en een verhoging van het aantal uren licht een signaal om in broedstemming te komen. Eivoer, meelwormen, gewoon hardgekookt ei, maar ook tofu of goed gekiemd zaad kan de vogels het beslissende zetje geven.
Uiteraard moeten ook diverse andere omstandigheden optimaal zijn.

Of er ook andere "geheimen" weet ik niet, in de natuur bevatten zowel planten als insecten in vaste perioden de precies de juiste hoeveelheid eiwitten in de tijd dat de vogels in die streken willen gaan broeden.
Paardenbloem bijvoorbeeld is in april en mei anders van samenstelling dan in augustus. Winterkwekers vriezen om die reden vaak voorjaars-paardebloem in, om het te voeren als ze vogels in broedstemming willen krijgen.

Groeten, Ton.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-10-01 - 11:22:48

hallo,
ben ooit eens bij een ara-kweker geweest. Die beestjes werden niet goed verzorgt, dat zag je zo. Toch kweekten die zeer goed.
Is het nu waar dat dieren die eigenlijk niet genoeg voedsel ter beschikking hebben gaan kweken uit voorzorg om zo hun bestand in stand te houden.
Heb dat ooit eens gezien op nat. geographic (tv). Het ging hier wel over OLIFANTEN.
Goed doorvoerde vogels zullen niet vlug kweken? Maar ondervoede vogels brengen dan weer geen gezonde vogels voort (als ze al willen kweken).
Het is niet gemakkelijk.
Groetjes


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-10-01 - 13:18:54

bij knaagdieren gaat die theorie ook inderdaad op , des te groter het nest is , des te grotere kans dat er een jong overleeft maar dus ook een duidelijk teken dat er iets niet helemaal goed gaat in de verzorging .


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-01 - 17:57:01

Vogels gaan in de regel broeden bij een overgang van het een naar de ander.
Bijvoorbeeld na een droge tijd als er regen komt. Meestal betekent dit een explosie van plantengroei resulterend in zaden en insectentoename.
In sommige gebieden is de broedtijd net na de regentijd om dezelfde reden als hierboven (in deze gebieden zal de regntijd lang zijn en te nat om te broeden).
Extra jongen in slechte tijden heb je niet, zou immers meer concurentie opleveren en dus minder kans van slagen voor de soort.
Het omgekeerde zie je wel, genoeg voedsel --> grotere legsels --> meer nakomelingen.
Sommige vogels leggen meer eieren en zien dan wel hoeveel jongen er groot worden bijvoorbeeld kerkuilen.

In gevangenschap is een overgang vaak ook de "trigger" het opvoeren van het dierlijk eiwitgehalte (hierbij hoort wel een "magere" periode tegenover staan), ook het plaatsen van nestkastjes(ook al gebruiken ze ze niet) wil wel eens helpen evenals nestmateriaal, ook het overbrengen in een andere kooi (groter of kleiner), ook soortgenoten kunnen stimuleren(met name koloniedieren) en dan is er natuurlijk nog het verlengen van de lichtduur tot zo'n 14 uur bij niet tropische soorten).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Niltava


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-01 - 20:48:26

Buiten een zaadmengeling (niet te vet voor Rosees,zeker niet als ze binnenen/of klein gehuisvest zijn) het gehele jaar door een paar keer in de week een goed eivoer.
Een paar maanden voor kweekseizoen geleidelijk opvoerend met gekiem zaad gaan bij voeren (in mindering brengen op normale hoeveelheid voer.
Zorgen voor voldoende grit en mineralen bij voorkeur op de grond.
Bij oplopende temperatuur regelmatig nat sproeien of buiten in de regen laten genieten.
Niet veel verstoren,met rust laten!
Het aller belangrijkste is dat je een ,,echt paar,, moet hebben,,,,,Met andere woorden het moet klikken,,, je kunt geen 2 vogels dwingen een paar te zijn!
Amazones blijven volgens mij altijd een uitdaging,ze broeden namelijk op sommige soorten na niet makkelijk.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

MVG Rene


Lagestee
Website Member
Posts :3

Website Member
2004-10-05 - 13:15:24

Ik heb nog nergens gelezen over tarwe of tarwekiemolie. Het liefst verse gepelde tarwe als ze dit willen eten en anders tarwekiemlie in elke goede dierenzaak te verkrijgen.

Lucas



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede