Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Welke mutatie grasparkiet is dit (bont serie) ?
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Welke mutatie grasparkiet is dit (bont serie) ?
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-04 - 14:53:40

Dag allemaal,

Misschien een schaamvraag...maar ik kom er niet uit. Onlangs heb ik het onderstaande koppel grasparkieten opgezet: EF Hollandsbont kobaltblauw x EF Hollandsbont hemelsblauw.

Uiteraard ben ik er vanuit gegaan dat de uitkomst o.a. DF Hollandsbont is. Ik was altijd in de veronderstelling dat een DF bonte vogel geen tekening heeft op de kop en geen blauwe stuit. Volgens internet-informatie zou de vogel helemaal wit moeten zijn. Het zou moeten lijken om een witte zwartoog. De vogels die eruit zijn komen rollen hebben echter wel een tekening op de kop en een blauwe stuit. Eén is helemaal wit en de andere heeft ietwat tekening in de vleugels.

Mijn vraag: welke mutatie zijn deze jongen?

Ouderkoppel:



Jongen:




En wat is dit dan? (Ooit aangekocht):





Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-04 - 14:57:47

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-07-04 - 17:05:27

Ik kan je geen namen geven, maar ik vind ze wel heel mooi.

wink ;) Peter


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2011-07-04 - 18:06:20

Op de bovenste foto staan twee dominantbonte vogels kobalt en hemelsblauw. De jongen lijken op reccessief bonten maar kunnen ook dominant zijn, in beide gevallen wel slecht getekend. Dominant x dominant kan wel wat anders geven dan alleen maar dominantbont.Beide vogels kunnen voor bijvoorbeeld dezelfde recessieve mutant split zijn. Ook zou de man split kunnen zijn voor een geslachtsgebonden mutatie. De aangekochte vogel is een slecht getekende dominantbonte. Waarschijnlijk, maar dat is op de foto niet goed te zien, dominantbont witvleugel.

Groet, Ben


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-07-04 - 19:12:41

daar heb ik geen verstand van.
maar de ouders zijn prachtig.
en de jongen zijn zeer apart.wink ;)


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2011-07-06 - 07:58:41

of ze dom. of rec. bont zijn kun je even naar de ogen kijken.
een rec. bonte toont geen irisring.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-06 - 08:31:04

Probleem is dat het jonge vogels zijn. Die hebben allemaal donkere ogen.

Ik denk dat Ben gelijk heeft en dat de jongen inderdaad twee Deensbonte vogels zijn zonder tekening.

Het is een heel gedoe om jonge vogels te selecteren om jonge EK koppels op te zetten voor het volgende jaar. Iedere dag bedenk ik me weer. Een luxe-probleem.

Hieronder een jonge dominant bonte zonder tekening in de borst (nog geen oogring).

http://img89.imageshack.us/img89/7061/p1060842u.jpg


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2011-07-06 - 10:57:27

als je de vogel eens uitvangt kun je al wel een beetje zien of deze een iris ring heeft ofniet.
of een foto maken die je inzoomd op het oof met flits!dan wordt de irisring ook zichtbaar of niet...


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-06 - 12:11:44

Hoi Gravaka,

Ga ik doen. Bedankt voor de tip!


fallowboy
Website Member
Posts :19

Website Member
2013-02-11 - 16:10:17

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

niets te deensbont , je hebt nu enkel bont meer niets voor deens bont is de buff niet aanwezig
deensbont kweekt men uit de grijsvleugel of australishe grijs doe daar een mix blauwserie bij en je bekomt aardig op weg met deze paren

zorg voor meerdere paren dan kan je na 2 jaar al deensbont verwachten

dan tweede jaar als je beschikt over een pi witte zwart oog zal je aardig in de buurt komen van deens bont en als je de jongen kruist met boven beschrijven zal je er komen , deens bont is simpel te kweken

nog beter is een een goede forse perfecte blauwbuikband grasparkiet ,moeilijk te kweken

informatie en intersante paringen

pi zwarte oog (witte met zwarte ogen) x cobalt blauwe

australish grijze x cobalt blauwe

grijsvleugel x pi (witte zwart oog)


tweede jaar paar de jongen eens onder elkaar we zullen eens kijken naar het verschil lol

de fout die je maakt is het ouderlijk koppel boven bij de start nooit deze twee koppelen zou werkt dat nooit naar deens bont je mag 100jaar proberen lukt nooit


fallowboy
Website Member
Posts :19

Website Member
2013-02-11 - 16:41:50

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wat is het probleem bij het bovenste koppel
bij deze paring onderdruk je de niet aanwezige grijveugel mutatie en is nergens split dus je bekomt witte vleugels uit deze paring.
hier en daar wat plekjes maar nooit de vleugels van het ouderlijk koppel.
de grijsvleugel zorgt juist voor het omgekeerd effect die komt juist bover zoals bij het ouderlijk koppel.
opgepast nooit een witte ino koppelen , het moet een witte zwart oog zijn ,die zijn ook niet overal te vinden.
en liefst een man .
als je tweede jaar jongen van de paring pi koppeld met de jongen van de paringe pi grijsvleugel zullen de jongen perfect zijn en om ze te verbeteren koppel de jongen aan een violet dubbele factor en derde jaar kan je de jongen uit deze nesst nog eens koppelen aan bv de jongen uit pi grijvleugel en je zal een uitmundende deensbonten hebben ,enkel blauwserie ,gebruiken
http://home.kpn.nl/miedemajacob/Grasparkieten/pages/Grijsvleugel%20hemelsblauw.htm
een uitmundende pi witte zwart oog
een uitmundende violet df
een cobalt blauwe of hemelsblauwe
en australishe grijze grasparkiet
deze heb je nodig om te starten.

Als je toevallig een bonte blauwe grasparkiet hebt met geen vleugel tekening
en hij is bv fors van postuur koppel hem dan aan de grijsfactor vleugel , deze nest jongen zijn dan split voor de grijsvleugel factor die op zijn beurt deze factor in deze nakomelingen er zal voor zorgen dat de vleugels wel de perfecte vleugels zullen hebben.

wil je het testen , test het dan op gewone grasparkieten , dan op engelse


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-02-11 - 20:41:49

ken er ook niks van . maar mooie jongen. da kopje. echt mooi .


fallowboy
Website Member
Posts :19

Website Member
2013-02-12 - 09:08:27

Het is simpel goede grasparkieten kweken maar als beginner of gevorderde raad ik bechmann en vander linden boeken aan als die nog te verkrijgen zijn.

Als je eens echt dieper kijkt naar de grasparkiet worden de keuren die wij ze zien als mens via ultra violet stralen via de cortex weergeven zoals wij ze zien in kleuren wit ,groen ,blauw,mauve enz is bij ieder vogel zo.

maar bv honden zien die als 1 kleur.

wat is de reden waarom australische grasparkieten in australie allemaal groen zijn in een zwerm van bv 100000 graparkieten ? en waarom heeft de eerste engelsman die het eerste koppel ooit meebracht naar engeland ondekt dat groen het blauw in hem had (dus split)en kort nadien ze de jongen terug aan een groene koppele ze plots blauwe hadden enz.
geelmasker grasparkieten kan je kweken uit groene vogels enekel moeten ze split zijn voor by1 of by2 en split Blauw.

alle factoren bv geelmaster 1 of grijsvleugel zijn dominant dus zijn erfelijk in de jongen met verstaanbare woorden.

bv een dominante bonte grasparkiet paren aan een blauwe , zullen alle jongen het bonte domninant hebben want blauw kan nooit dominant zijn over bont.

bv als je ergens een fallow grasparkiet hebt die ik betwijfel , deze vogel mag bv gekoppeld worden aan een fallow maar zou ik nooit doen.
een fallow grasparkiet koppel je het best aan een normale grasparkiet of split / fallow om de volgende reden.

fallow op fallow heb je kans op sterfte in het ei ,of dat je de vogel kleiner maakt , dus om je vogel te verbeteren koppel aan een gewonne vogel.

fallows komen voor in alle normale kleuren ,het enige verschil is ze hebben rode ogen inplaats van zwarte. (opgepast ino heeft ook rode ogen maar niet het pruim rood of een iris rond het oog)

pi de zwarte witte of zwarte gele (deze hebben zwarte ogen en zijn geen ino of lutino)
deze vogels zoals beschreven hier boven kan je gebruiken voor deensbont
want als je deze bv kopeld aan een grijsvogel factor , en je paart bv het volgend jaar deze jongen die split zijn voor de grijs vleugel , kopel deze jongen maar eens aan een violet of bonte en kijk dan maar eens naar de vleugel tekening dit zal veel beter zijn dat wat je nu hebt.


fallowboy
Website Member
Posts :19

Website Member
2013-02-12 - 10:07:38

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

informatie voor grasparkieten

het gouden boek vanderlinden kan u hier bestellen en mag niet ontbreken als je grasparkieten wil kweken

xxxxxx

deze twee boeken zijn goud waard en als je deze goed leest zal je zeker snel snappen hoe je grasparkieten moet kweken.

wie is slimmer de arend of de grasparkiet in het vliegen , wel dat is de grasparkiet er is geen enekele vogel die zo snel is en stunten en bewegingen in zich heeft

http://www.youtube.com/watch?v=QtYScCxzuMQ

http://www.youtube.com/watch?v=cUpGRQK7o78

dit tweede filmpje daar kan de roofvogel nog iets van leren haha

grasparkieten zijn naar mijn mening de slimste vogels ,praters en leerrijk , beter dan gelijk welke papegaai indien je een manneke zou leren vanuit de nest.

"Hoewel goed bedoeld, zijn links naar andere verkoopsites niet toegestaan.
Vermelding van aangerade titels en schrijvers zijn uiteraard wél toegestaan."


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

fallowboy
Website Member
Posts :19

Website Member
2013-02-12 - 10:51:38

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ok was enkel maar mensen op goede weg zetten

http://www.youtube.com/watch?v=dE_KXM0Tltg

in dit filmpje kan je zien dat grasparkieten nakomelingen allemaal groen zijn , hoe zou dit komen !!!! wie weet het antwoord daarop shocked 8Owink ;)

wat het is bewezen dat elke groene blauw inzich heeft kan je ook bij ons zien in de slag en onderste pennen maar niet in australie.

denk daar maar eens over na hoe dit zou komen haha zelfs de nakomelingen of gelijk waar in een zwerm zijn geen blauwe grasparkieten te vinden in het wild


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-02-12 - 10:56:41

"Fallowboy" zou je niet de manier van advies geven kunnen aanpassen ?? de grootsheidswaanzin druipt van het scherm af

m.v.g : arjan

"Flauwe naamgrap aangepast"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast


Pagina : 1 2
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede