Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Opgelicht of niet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Opgelicht of niet
menneke
Website Member
Posts :35

Website Member
2011-07-31 - 09:07:52 send message to menneke

Ik heb voor mijn dochtertje van 8 een grijze roodstaart gekocht en had van tevoren wel al wat informatie opgezocht ( kooi, voeding, verzorging ). Hij werd verkocht als grijze roodstaart en is 2 jaar oud en een mannetje maar de verkoper heeft mij niet verteld dat het een Timneh Roodstaart is. Ook heeft hij een open ring ( duidelijk dichtgeknepen ) wat wijst op wildvang en naar verluid zijn deze niet tam te krijgen en zullen niet spreken. Omdat het wildvang is ( de verkoper beweerd van niet )kan ik natuurlijk zijn ouderdom niet weten. Hij zegt dat het een man is ( gesext ) en 2 jaar oud is. Normaal moet hij daar dan papieren van hebben maar ik heb ze in elk geval niet gekregen.
Is het waar dat deze niet tam is te krijgen en niet zal leren spreken? Dan mag ik me voorbereiden om dit te vertellen tegen mijn dochertje sad :(
Laat de reacties maar komen, ben eens benieuwd


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-07-31 - 09:50:42 send message to paintim

Je kan de verkoper toch om de papieren vragen.
Of het nou een Congo of Timneh is maakt volgens mij niets uit. De Timneh is wat donkerder en mss wat minder groot.
Praten doen ze wel of die Timneh moet erg schuw zijn.
Vr.groeten
ANTONI


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-07-31 - 10:13:08 send message to Dennis Fr.

het is vervelend dat het gebeurd is. maar je had de vogel ook kunnen laten zitten. je had beter een jongere vogel aan kunnen schaffen.1 die net zelfstandig is die kun je makkelijker naar je hand zetten. een knijpring wil niet perse zeggen wildvang. en 2 jaar oud kan volgens mij al geen import meer zijn want dat was allang een behoorlijke tijd stilgelegd sinds 2007.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-07-31 - 10:53:10 send message to Antonia

Een papegaai kopen voor een kind van 8 ..... shocked 8O en dat tewijl je zelf blijkbaar niet eens ervaring hebt, is niet erg handig sad :(
Als je een tamme vogel denkt te kopen, neem je 'm toch op de hand en maak je even kennis met de vogel ??
Of gaat het zo van, die vogel ziet er leuk uit dus geef 'm maar.
Je hebt je dus duidelijk niet goed ingelezen, als je niet eens weet welke soot grijze je koopt. De handelaar zegt grijze roodstaart dus gelogen heeft hij niet en een krijpring krijgt een vogel meestal als ie endoscopisch is gesekst.
Tam maken kan op elke leeftijd. Je moet alleen geduld hebben.

Ik hoop niet dat de vogel de dupe word ...


popke veenstra
Website Member
Posts :68

Website Member
2011-07-31 - 11:29:28 send message to popke veenstra

Heeft u de vogel gekocht bij een kweker of een handelaar?


menneke
Website Member
Posts :35

Website Member
2011-07-31 - 15:15:10 send message to menneke

Dat is nu net het probleem, ik kan zijn ouderdom niet achterhalen ( of kan je dit ergens aan zien ). En een papegaai kopen voor een kind van 8 is toch niets mis mee, hij staat wel onder mijn toezicht. We zijn onlangs naar de zoo geweest en ze heeft een hele tijd voor de papegaaien gestaan en we hebben toen besloten na wat opzoekingswerk ( voeding, huisvesting verzorging ...)om er één te kopen. Als het hier om een wildvang gaat dan is het toch de verkoper die mij in de luren heeft gelegd. Ik had wel gezien dat hij geringd was en dacht dat het voldoende was. Nu heb ik al terug contact met hem opgenomen via GSM en hij zegt dat het GEEN wildvang is, waarop ik heb gevraagd hoe het komt dat hij dan geen gesloten ring heeft. Ook zei hij dat de gaai gesext was, dan moet hij daarvan toch papieren hebben, ook deze heb ik gevraagd en toen werd het stil aan de andere kant van de lijn. Verder heb ik niets meer gehoord
Hij komt van een kweker en niet van een handelaar.


menneke
Website Member
Posts :35

Website Member
2011-07-31 - 15:24:04 send message to menneke

@ Antonia.
De vogel gaat hier zeker niet de dupe van worden. Er is wel degelijk nagedacht over de aankoop van deze papegaai. Ik kende het verschil ook wel tussen een Congo en een Timneh, daar is eigenlijk weinig verschil tussen. Maar als je voor zo'n vogel staat ( allereerste keer )dan denk je dat alles in orde is. Ik had me misschien nog meer mogen laten inlichten maar ik denk dat de verkoper ook eerlijk mag zijn en dat hij hier in de fout gaat. Ik denk dat er dankzij deze personen veel papegaaien van het ene huis naar het andere moeten. sad :(


popke veenstra
Website Member
Posts :68

Website Member
2011-07-31 - 16:01:03 send message to popke veenstra

Ze ouderdom van een papegaai is eigenlijk nooit te achterhalen door het uiterlijk.
Alleen bij hele jonge vogels, dan zijn de ogen nog helemaal zwart. Maar ik denk niet dat dat het geval nu is.
Weet u ook of de vogel wildbroed is of met de hand is groot gebracht?


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-07-31 - 18:30:43 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Quote: Ik kende het verschil ook wel tussen een Congo en een Timneh


Waarom laat je je dan timneh voor een kongo verkopen????? Terwijl je daarvoor zegt dat de verkoper hem aan jou heeft verkocht als grijze roodstaart

Henk


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-31 - 19:19:37 send message to Daniel

De verkoper heeft niet gelogen over dat het een grijze roodstaart is. Ondanks dat de Timney nu verheven is tot een zelfstandige soort blijft het een grijze roodstaart (en naar mijn mening de mooiere van de twee). Indien jij een congo grijze had willen hebben dan had je of het verschil moeten kunnen zien of de verkoper er naar moeten vragen.

Indien een vogel niet geringd is en zijn/haar volwassen kleed heeft is het onmogelijk om te weten hou oud de vogel is. In dit geval moet je de verkoper op zijn woord geloven (of niet, maar dan zou ik de vogel zelf niet meegenomen hebben). Indien de vogel gesext is zouden er papieren bij moeten zitten en een open ring kan inderdaad een indicatie zijn van sexen. Zonder papieren is het aan jou of je de verkoper gelooft of niet.

Of een vogel import is of eigenkweek is niet te bepalen zonder vaste voetring al zijn import vogels vaak een stuk schuwer (al ken ik wel import die redelijk tam zijn geworden). De aankoop van een levend dier is nog meer als de aankoop van andere artikelen een kwestie van vertrouwen. Zeker als je bij een particulier koopt. Het is jammer dat nu een aantal punten naar voren zijn gekomen waaraan je twijfelt, maar in je beschrijving zie ik geen dingen die ik oplichting zou noemen:

Je hebt een grijze roodstaart (van de soort Timney)
En dat de vogel in gevangenschap gekweekt is en 2 jaar oud is zijn zaken, waarbij je indien er geen vaste voetring om de poot zit je de kweker moet geloven (of niet). Schijnbaar geloofde je hem tijdens de aankoop (anders had je de vogel niet gekocht), waarom zijn er dan nu twijfels?

Daarnaast vind ik een papegaai geen geschikt huisdier voor een 8 jarige zelfs niet onder toezicht van volwassenen. Zeker indien zij de voornaamste contactpersoon is voor de vogel.


COCOTJE
Website Member
Posts :170

Website Member
2011-07-31 - 19:58:17 send message to COCOTJE

ik denk persoonlijk dat je hem/haar zelf beter laat sexen als je het echt wil weten want je kan blijven bellen en vragen om de papieren maar of ze er gaan komen dat weet ik niet maar normaal als ze zeggen dat hij/zij gesexst zou zijn moeten er papieren zijn en om tam te krijgen veel geduld hebben en met bezig zijn is de boodschap maar vooral veel geduld en proberen elke dag even tijd te maken voor je beestje
en praten leren ze wel

wel een opmerking heb toch wel mijn twijfels dat een kindje van acht bekwaam genoeg is om voor dit
beestje te zorgen doe dit aub goed onder toezicht
kindjes worden namelijk rap iets beu happy :)

groetjes


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-31 - 21:03:06 send message to Rik

Volgens mij ook geen oplichting. Als koper heb je natuurlijk altijd een bepaalde onderzoeksplicht en als verkoper mag je je produkt/ vogel tot op een zekere hoogte aanprijzen.

Een Timneh is een prachtige vogel. Ook aan een vogel die niet tam is en niet kan 'praten' kun je ontzettend veel plezier beleven.

Wat is nu het belang van de papieren? Voor een vogel die in huiskamer gehouden wordt maakt het weinig uit of het een man of een pop is. Als je het écht wilt weten trek je een veer en ben je voor € 15,-- klaar.

Mijn advies: Als het een gezonde vogel is moet je er gewoon van de vogel gaan genieten zoals hij is. Je boos maken kost veel te veel energie. Da's zonde van de vakantie.wink ;)


Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2011-07-31 - 21:08:55 send message to Erik D.

jongens kijk ik ken de verkoper ben er zelf geweest voor een koppel grijze ik heb deze zien zitten in een kooi hij had zogezecht de ouders nog zitten gisteren en ik heb hem een uur voordien gebeld en bij mij had hij niets meer zitten nu ik heb enige ervaring maar een gezin die geen ervaring heeft sta je bij en je verkoopt zo maar niet een papegaai aan mensen die er geen verstand van hebben die ligt je in over de dieren en ik vind een kind van 8 kan zeker een bepaalde veranwoordelijk krijgen met een dier is het nu een hond of een kat en in dit geval een papegaai dat doet er niet toe ik heb als kind ook parkieten gehad het ligt aan de ouders dit te begelijden en als verkooper verkoop ik zeker geen dier dat al 2 jaar oud is is dit nu een leek of niet dat doet er niet toe deze wil gewoon van zijn vogels af dat is mijn mening sorry maar daar kan ik mij kwaad in maken dat is gewoon de mensen in de zeik zetten ps ik heb met de betreffende koper ook kontakt gehad daar hij vroeg voor een papegaai en ik heb er op gereageerd en later nog eens kontakt mee gehad nu ik vind het gewoon schandalig dat mensen zo proberen geld te verdienen als leek weet ik ook niet wat een timneh is of een grijze roodstaart sorry als ik te ver ga mvg erik d


COCOTJE
Website Member
Posts :170

Website Member
2011-07-31 - 21:33:28 send message to COCOTJE

ik vind gewoon dat mensen handelaar of hobbykweker nog steeds een beetje eerlijkheid moeten hebben door mensen op te lichten krijg je enkel en alleen maar een slecht naam ik wil gewoon naar de persoon en zijn dochterje zeggen zorg goed voor het beestje of het nu een hij of zij is
ik weet enkel uit ervaring en horen zeggen dat een mannetje altijd meer naar een vrouwlijkbaasje zal trekken en een pop naar een manelijkbaasje ? hebben hier nog mensen ervaring meehappy :)


Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2011-07-31 - 21:48:08 send message to Erik D.

dat is het hem juist er zijn mensen die er van profiteren om mensen geld uit hun beurs te halen al weten ze goed genoeg dat deze er geen ervaring mee hebben ben ook bij de verkoper geweest bij mij op dat moment waren de vogels al verkocht en een week later komt een ander en dan heeft hij wel vogels te koop nu ik heb mijn ervaring ik stel vragen en ik kijk naar de vogels nu ik vind het jammer dat je een leek zo moet bedotten en zeker vind ik het erg voor de dochter van de koper kijk dat kind kan er niets aan doen is pas 8 jaar en heeft geen besef er van bij mij mag iedereen komen kijken en ik verkoop zeker geen vogel voor dat ik weet dat de mensen er genoeg kennis van hebben ik heb ook 2 jongen bonte boeren liggen heb ik ook toen de betrefende persoon gezegt hij vroeg of hij deze tam kon krijgen ik heb hem toen naar you tube verwezen daar kan je zien wat deze kunnen en eerlijk zijn is toch wel het minste wat je kan doen


Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2011-07-31 - 21:56:15 send message to Erik D.

kijk rik deze was bedoeld voor zijn dochter van 8 je zult wel weten hoe kinderen zijn ik heb het ook liever tam dan in een kooi te laten zitten en voor de huiskamer vind ik een tamme toch leuker dan een niet tamme



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 226 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede