Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding ara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voeding ara's
pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2011-07-31 - 10:11:21 send message to pana

Een paar dagen terug was er TV-uitzending op Vitaya "Animals 24/7" waarin ondermeer de samenwerking tussen RSPCA (Groot-Brittannië) en The National Parrots Sanctuary (gevestigd in Lincolnshire) Deze laatste organisatie vangt inbeslaggenomen of niet langer gewenste parkieten /papegaaien op. Betreft dus soort NOP in Engeland. Volgens de reportage worden er 1300 vogels gehouden. In één volière hielden ze 90 ara's (voornamelijk blauw-gele en groenvleugel) Als voeding werden bananen, amandelen en volledige, hardgekookte eieren met schaal verstrekt. Lijkt me nu niet echt ideale ara-voeding of vergis ik me ? Heb zelf recent een koppel geelvleugels aangeschaft en ben daarom op zoek naar goede voeding. Nu krijgen ze ara-mengeling zonder pindanoten, allerlei soorten fruit, rauwe en gekookte groenten, af en toe een hazelnoot, walnoot, amandel, cedernootjes... Wat geven jullie nog meer ?

Bijkomend vraagje : heeft iemand van jullie dit opvangcentrum reeds bezocht en zo ja, wat waren jullie ervaringen ? Loont het eens de moeite dit park te gaan bekijken ?



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-07-31 - 11:07:41 send message to rajar

Waarom gekookte groenten daar zit niets meer in.
Het geeft ook snel schimmel stank en ongedierte.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-31 - 12:00:30 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op de site van het opvangcentrum staat juist een heel goed verhaal over voeding. Het lijkt dat de documantaire dan niet helemaal compleet was :

http://www.parrotzoo.com/animals-and-enclosures/zoo-diet/

Wat mij altijd al verbaasd heeft is het grote aandeel van zaden. Ik zie in ara-mengsels bijvoorbeeld zaden als boekweit staan. Dat zouden ze in de natuur nooit eten.


pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2011-07-31 - 12:58:28 send message to pana

Bedankt voor de link. Reportage was misschien momentopname van één bepaalde dag.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-31 - 14:31:56 send message to whitebulldog

quote
Wat mij altijd al verbaasd heeft is het grote aandeel van zaden. Ik zie in ara-mengsels bijvoorbeeld zaden als boekweit staan. Dat zouden ze in de natuur nooit eten.


dat is wel met meer zaden zo, neem eens menig papegaaienmengsel, de katjang idoe is bij mij nog nooit opgegeten, tenzij geweekt/gekiemd.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-31 - 16:08:08 send message to Ton Koek

Ook daarmee is het zo dat dat spul in een heel ander werelddeel groeit dan waar de ara's vandaan komen.

Wat zouden ze nou echt in het wild eten? Wie weet dat?


COCOTJE
Website Member
Posts :170

Website Member
2011-07-31 - 19:39:12 send message to COCOTJE

DIE VAN MIJ ETEN GRAAG APPEL EN BANAAN MAAR BANAAN MAG JE NIET TE VEEL GEVEN KUNNEN ZE LAST VAN HEBBEN EN ZEKER GEEN SLA GEVEN ALEDAT HEB IK GEHOORD

EN WAT BETREFT WAT ZE ETEN IN HET WILD DENK IK ZEKER EN VAST FRUIT MAAR VERDER VRAAG IK HET MEOOK AF wink ;)



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-08-01 - 22:13:51 send message to whitebulldog

wat ze in het wild eten weet ik niet, wellicht is daar lectuur van, of ducumantaire's over. Ik denk wel dat de manier, en omstandigheden waarin wij de vogels houden verre van hun natuur is.
Bij ons is er vaak of een constante temperatuur ( bijverwarmen) of mensen verwarmen niet bij, en is de temperatuur s'winters beduidend lager, en de voeding hangt ook weer voor een deel samen met temperatuur, immers we hebben al veelal op het forum kunnen lezen dat er s'winters zwaarder, en met meer zonnepitten wordt gevoerd.
tevens hebben ze hier als wij ze verzorgen geen giftig voedsel, en dus is bijv zoals in het wild het eten van de kleiwanden om het gif te neutraliseren overbodig, wellicht kan de klei nog wel dienst doen mbt de mineraalhuishouding, kortom bij ons worden ze toch op een heel andere manier gehouden als in het wild, en ik denk dat je dan ook moet kijken naar welke kwekers de beste resultaten behalen met hun vogels qua leeftijd, en kweek, en conitie etc, daarvan zou ik zoveel mogelijk over zien te nemen, en verder zoveel mogelijk gevarieerd voeden. Veel ( m.n wildvangvogels) weten zeer goed wat goed voor hen is. En als er genoeg naar de wildvang vogels gekeken wordt, kan je dat wellicht doortrekken naar de in gevangenschap geboren exemplaren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-01 - 23:17:55 send message to Karel

quote
Veel ( m.n wildvangvogels) weten zeer goed wat goed voor hen is


Waarom m.n. wildvangvogels?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede