Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kromme poten bij rode kardinalen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kromme poten bij rode kardinalen
remi
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-08-08 - 20:06:58 send message to remi

Heb reeds verschillende nesten jongen gehad .Deze vallen uit tussen de negen en de twaalf dagen. Diegene die dan toch overleven en uitvliegen hebben totaal vervormde poten. Reeds verschillende controles laten uitvoeren op de dieren zelf alsook eivoer laten controleren. Zonder resultaten. Niks bacteriologisch aanwezig en eivoer stabiel. De vervorming van de poten treedt echter op na acht dagen. De poten zijn volledig verkrampt en naar achter getrokken. Na enkele dagen met de dood als gevolg. Heb al extra vitaminen en mineraalpoeder toegevoegd zonder resultaat. Op aanraden van de veearts heb ik reeds een kuur met Baytril 10% gedaan. Zonder resultaat.
Kan er iemand mij hierbij raad geven? Alvast bedankt!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-08 - 20:18:06 send message to Karel

Zijn de jongen steeds van hetzelfde koppel? Zo ja, is dat een onverwant koppel of is er sprake van inteelt? Hoe dan ook, omkoppelen van koppels kan zinvol zijn in zo'n geval.


Iets anders: jonge fazantjes en nandoes gaven wij altijd gemalen brandnetelblad om kromme poten tegen te gaan. Misschien kun je er iets mee?


remi
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-08-08 - 21:21:43 send message to remi

De vogels zijn onverwant. Het gaat om verschillende koppels. Heb het ook voorgehad met mijn groene kardinalen. De laatste ronde was goed! Gelukkig maar, maar toch strange!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-08 - 21:31:01 send message to Karel

Heel vreemd inderdaad. Ik heb het eens met een jonge sperwer gehad, vlak na het uitvliegen. Hij heeft zich nog een paar dagen met naar achteren gestrekte poten door ons laten voeren, maar is toch vrij snel dood gegaan.
Mij werd verteld dat het om een extreme stress-reactie zou gaan, maar de diagnose "stress" vind ik eigenlijk altijd een beetje een dooddoener.

In ieder geval fijn voor je dat het laatste nest van de kardinalen wel in orde is!


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-08-09 - 10:05:10 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heb je sectie laten verrichten door de dierenarts? En heeft hij gekeken naar de mogelijkheid van jicht? Dit kan voorkomen wanneer vogels te eiwitrijk voedsel binnenkrijgen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-09 - 19:04:53 send message to Karel

Hoe zou je dat eiwitrijke kunnen vermijden Daniel? Volgens mij worden kardinalen de eerste dagen vooral met levend voer gevoerd.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-09 - 19:14:35 send message to Niltava

@ Hans
Nu weet ik niet zoveel van kardinalen maar remi geeft aan na een dag of 9. Veel voerders van insecten in de eerste dagen gaan daarna snel over op zachtvoer(geweekte zaden). Misschien dat ze het eivoer voeren? Wat geef je Remi?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-08-09 - 20:55:00 send message to Daniel

Naast dat, ligt het natuurlijk ook aan wat je je insecten voert. En als deze dan ook nog worden aangeboden in het eivoer krijgen de jongen dit ook nog eens extra binnen. Het is natuurlijk zeer lastig om van een afstand te beoordelen, maar ik zou sectie laten verrichten en de uitvoerende dierenarts vragen om extra naar jicht te zoeken.


remi
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-08-09 - 21:28:40 send message to remi

Het is eivoer van orlux met toevoeging van diepvries meelworm,pinki,bufalo en wasmotlarven bestrooid met een vitamine mineraalpoeder.Wel blijf ik nog levende meelwormen voeren,die eten ze het liefst.de dierenarts had me gezegd geen kiemzaden meer toe te voegen.Van alle andere onderzoeken is er niets uitgekomen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-08-09 - 21:32:20 send message to Daniel

Ik hoop dat het werkt. Hou ons op de hoogte. Indien het niet werkt zou ik overwegen om het eivoer weg te laten.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-09 - 21:52:10 send message to Niltava

Welk mineralen/vitaminepoeder gebruik je?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-09 - 21:58:34 send message to Karel

Ik vraag me overigens ook af wat de reden was om een Baytrilkuur te geven. Was dat ivm een mogelijke gewrichtsonsteking?


remi
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-08-10 - 19:33:20 send message to remi

Die kuur met baytril was inderdaad voor een mogelijke gewrichtsontsteking.En als vitamine-mineraal poeder heb ik van de veearts AVIMIX meegekregen.Dit was een koffielepel per kg klaargemaakt eivoer.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-08-10 - 21:30:35 send message to Daniel

Daar loop je toch wel een risico mee. In commercieel eivoer zitten al vitaminen en mineralen. En als je dan nog eens een extra preperaat gaat toevoegen loop je het risico dat je vogels bepaalde vitaminen in te grote hoeveelheden binnenkrijgt. Het normale advies is daarom ook dat als je een commercieel eivoer geeft geen extra vitaminen te geven (behalve bij soorten waarvan het bekend is dat ze extra behoefte hebben aan bepaalde stoffen).



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-10 - 22:07:35 send message to Niltava

De vraag is even of hij dit door een commercieel voer doet.
Bij "klaargemaakt" eivoer neem ik aan dat hij het zelf maakt. Waarom dan geen Aves breedmax oid? Dat is dan daarvoor.
Anders, bij een commercieel voer heb je inderdaad het gevaar wat Daniel beschrijft.


remi
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-08-11 - 21:29:10 send message to remi

Het is inderdaat commercieel eivoer maar er wordt nog couscous en havermoutvlokken toegevoegd.Kardinalen hebben iets extra 's nodig. Omdat ik me vragen begon te stellen over mijn samenstelling,heb ik een pot eivoer laten onderzoeken,samenstelling bleek stabiel.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 108 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede