Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > welke vogels passen bij elkaar? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : welke vogels passen bij elkaar?
josephke
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-08-16 - 09:05:47 send message to josephke

Graag zou ik in binnenkooien van 74x46x90h enkele vogels plaatsen. Daarom wilde ik graag weten welke vogels bij elkaar passen, elkaar verdragen. Mijn keuzes zijn, kanarie, gould, rijst, diamantvink, botvink, binsen, bichenowa, dit per koppel met uitzondering van botvink en kanarie. Mogelijke andere bijzet mogelijk. Dit per 4 tot 6 vogels, afhankelijk per soort. Deze zijn niet voorzien om te kweken. Nu heb ik reeds rijstvogel, binsen, bichenowa per koppel samen in eenzelfde kooi, wat zeer goed meevalt maar is uiteraard de max bezetting. Laat me jullie puzzels kennen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-16 - 09:58:11 send message to Karel

Ik begrijp het probleem niet. In een kooi met dergelijke afmetingen zou ik maximaal één paartje van de genoemde vogels huisvesten. Ongeacht of je ermee wilt kweken of niet.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-08-16 - 13:29:22 send message to digipeet58

1 koppel per kooi,
zoals Karel zegt.
zeker niet meer.
met rijstvogels heb ik persoonlijk
(in combinatie met andere vogels)
zeer slechte ervaringen.
zijn mooi, maar niet aardig.
zeker niet bij binsen plaatsen;
die zijn veel te lief.


josephke
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-08-16 - 13:42:22 send message to josephke

Kijk, persoonlijk ben ik zeker voorstander van een buitenkooi met min. 10m2, heb er in mijn jongere tijd meerdere gehad, toch voor het ogenblik is dit niet mogelijk, wie weet later.
Maar toch geef ik een vogel in een binnekooi liever wat gezelschap en de lichte dwang tot wat beweging, daarbij mijn kooien kunnen gewoon aan elkaar geplaatst worden naar één ruimte. Één vogel in een kooitje van 37cm op 37cm vind ik pas zielig. Wat mijn rijstvogels betrefd met astrilden en bichenowa heb ik, zoals je hierboven kunt lezen totaal geen problemen, vooral met de bichenowa zijn ze tot op heden dikke vrienden.


josephke
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-09-07 - 08:30:38 send message to josephke

We zijn nu al een poosje verder en ik kan niet klagen over mijn keuzes. kooi met gouldamandine+kanarie+diamantvink, kooi met sijs+barmsijs+kanarie, kooi met 2rijstvogel+2binsenastrilden+2bichenowastrilden, kooi met kneu+kanarie hier zou mogelijks wel nog een vogel bijkomen. Voor het ogenblik is er in geen enkel huishouden ruzie, maaér geven allen wel smorgens een serenade ten beste, gelukkig sta ik niet op met koppijn. Ik wilde dit nog even laten weten en hopen dat het zo blijft.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-07 - 10:04:22 send message to Karel

Als je toch doet waar je zelf zin in hebt en adviezen in de wind slaat, wat heeft het dan voor zin om hier vragen te stellen?

Helaas blijkt in de praktijk dat dergelijke eigenwijsheid meestal ten koste gaat van de vogels.
Tot nu toe gaat het goed.....maar ja...sad :(


josephke
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-09-07 - 11:31:08 send message to josephke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Sorry Karel als je het zo persoonlijk opneemt maar ik ben 60j, heb ongeveer een 30j vogels gehouden en mijn vader eveneens, waren wel andere soorten en in volières. Uiteraard heb ik ook bij aankoop van vogels de verkoper en andere liefhebbers raad gevraagd, dus zomaar doe ik het niet. Men is nooit te oud om te leren en in veel zaken zijn er mensen met verscheidene meningen, ook al maken ze die niet altijd kenbaar. Als ik je zou beledigd hebben dan spijt dit me, het was in elk geval niet de bedoeling. Josephke
PS, mijn broer/zoon heeft Belgisch en Europese medailles met kanaries.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-07 - 13:03:59 send message to Karel

Dat ik het persoonlijk zou opvatten is een misverstand. Maak je geen zorgen, mij heb je niet beledigd.
Leeftijd en ervaring zijn overigens naar mijn mening nooit een "excuus". We schelen niet zoveel in leeftijd en ervaringsjaren, maar ik zal niet snel een advies in de wind slaan, zeker niet als ik daar zélf om gevraagd heb.


josephke
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-09-07 - 13:21:01 send message to josephke

Wat heb ik hier allemaal reeds geschreven: 1men is nooit te oud om te leren, 2er zijn soms wel meer dan 1raadgeving en die zijn soms tegenstrijdig, 3 mogelijk zijn die kooien tijdelijk, 4die kooi met 6vogels is op het max en kan mogelijk nog gesplitst worden, maar momenteel gaat het er zeer goed en zijn echt lief met elkaar wordt veel gekuffeld. Netzoals de ene mens niet de andere niet is, is bv de ene kanarie de andere niet, wilde hier paar reacties en ervaringen horen over soorten die ik minder goed ken en geen ervaring mee heb. Peroonlijk sta ik wat orgwanend tegenover clubs en tentoostellingen, het heeft wel zijn waarde maar spijtig genoeg gaat het meestal om de centen of prestatie (verzilveren) waar vaak het dier slachtoffer van is, niet alle worden over zelfde kam geschoren... Afin zullen zien waar we uitkomen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-09-07 - 20:23:57 send message to Daniel

Ondanks je goede bedoelingen zijn deze ruimtes veel te klein voor meer dan 1 koppel. En verder vindt ik de maten ook erg klein om een actieve vogel als een kneu te houden. Indien tip type hoge kooien had je beter voor lange kooien kunnen gaan, dat had een stuk beter geweest voor de vogels.


jotjuuu
Website Member
Posts :62

Website Member
2012-03-05 - 10:36:54 send message to jotjuuu

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ja ik sluit me volledig aan bij de rest, zo'n ruimte is gewoon voor 1 paartje en leuk dat je zoon die medailles heeft gewonnen maar wat heb jij daarmee te maken???


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-05 - 11:25:12 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@Jonathan
Het reageren op topics van ruim een half jaar geleden is niet altijd zinvol.wink ;)


josephke
Website Member
Posts :7

Website Member
2012-06-25 - 11:00:04 send message to josephke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

We zijn nu bijna een jaar verder en ik kan u mededelen dat met een paar kleine aanpassingen alles vlot verloopt. Ik heb hier niks anders dan negatieve commentaar ontvangen wat ik soms enigszins begrijp maar wil wel opmerken dat mijn tekst soms niet correct gelezen wordt of misbegrepen. Zoals in aanvang aangegeven is het altijd mijn bedoeling geweest om de kooien zo groot mogelijk te hebben en ik heb me ondertussen wel nog een paar grotere kooien aangeschaft. Er werd hier ook door niemand feitelijk echt op mijn vraag geantwoord “welke vogels zijn er tegenover elkaar verdraagzaam”. Anderzijds werd er alleen de commentaar gegeven dat er in een kooi slechts één koppel dient gehouden te worden wat ik nonsens vindt daar er bepaalde vogels om te beginnen soms meerdere poppen bij één man gezet worden, daarbij begrijp ik niet dat men bv; geen 3 bichenowastrilden in een kooi van een meter zou kunnen plaatsen. Men is inderdaad nooit te oud om te leren en dat men zich rekenschap heeft van meerdere raadgevingen is maar normaal, maar soms zijn al de raadgevingen niet gelijklopend en dan moet men uiteraard iemand teleurstellen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen zoon die medailles behaald hebben ik bedoelde mijn broer en zijn zoon, maar indien het mijn zoon zou geweest zijn dan zou ik met hem toch een behoorlijke referentie hebben zou ik zo zeggen.
Tot slot een waardevolle raad die ik gekregen heb (daardoor extra aandacht) is dat rijstvogels bij de meeste andere vogels af te raden zijn, zijn echte geniepigaard. Ook zou ik een kneu verkiezen om in een buiten volière te huisvesten maar zijn niet echt problemen bij mij.
gouldamandine, diamantvink,binsen en bichenowastrilden kan men bijna overal bij plaatsen en voor alle duidelijkheid ik spreek altijd van één niet van een kopppel.


ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2012-06-25 - 14:42:51 send message to ginoheeren

vraag het voortaan aan je broer dan wij wten ook wel dat je meerder vogels in een kooi kunnen doen maar wij bedoelen dat de kooien eigelijk te klein zijn voor meerdere vogels en ja je kan in kleine kooien kweken als je wil maar is het goed dat is de vraag


josephke
Website Member
Posts :7

Website Member
2012-06-25 - 17:30:31 send message to josephke

Ik heb er toch ook altijd voor gepleit om in de vrije vlucht te kweken en dat deed ik vroeger altijd maar mijn omstandigheden zijn veranderd, daarbij kweek ik nu praktisch niet zijn het van hetzelfde geslacht en kwam mijn vraag omdat het over soorten ging waar ik geen ervaring mee had en wie zegt dat mijn broer in kooien kweekt, daarbij is het toch normaal zeker dat men van zijn hobby zoveel mogelijk wil weten. maar wees eens eerlijk, ik denk dat het grootste deel van de vogels in kooien gekweekt wordt maar niet in een gezelschapsvoliere, daar men dan geen zicht heeft op de afkomst. Sorry als ik op je tenen getrapt heb door een meer genuanceerde mening. Ik vind het pas zielig om roofvogels in gevangenschap te kweken, die hebben pas plaats nodig, veel plaats. ohja.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-06-25 - 19:54:19 send message to Daniel

Josephke ik denk dat iedereen hier voorstander is van grote volieres, maar uiteindelijk is het belangrijk hoe we onze eigen vogels huisvesten.

En waarom is het zielig om roofvogels in gevangenschap te houden indien ze gehouden worden onder goede omstandigheden die recht doen aan de behoeftes van deze soorten.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede