Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoenderkoeten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoenderkoeten
oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-08-18 - 12:18:33 send message to oli4

Iemand hier op het forum die ervaring heeft met hoenderkoeten?

Sta op het punt om de ouderwoonst te verlaten en daar er weer ruimte vrijkomt om terug enkele watervogels en loopvogels te gaan houden trok onder andere deze vogel mijn intresse.

Vanop deze pagina: http://www.harteman.nl/omnibus/anseriformes/hoenderkoeten/kuif.html , weet ik al dat er drie soorten bestaan, waarvan de kuifhoenderkoet,Chauna torquata, het meest voorkomt. Toch wou ik nog enkele zaken weten zoals richtlijnen rond de afmetingen van het perk(met bijbehorende beplanting en waterparijen?), sociaal gedrag t.o.v. andere diersoorten en vogels. Alsook de prijs en de voeding, winterhardheid,... Het zijn ook minder voorkomende vogels, zijn er dan papieren voor nodig?

Graag reactie, tips, ervaringen of kweekverslagen wink ;)


Kievit
Website Member
Posts :110

Website Member
2011-08-18 - 16:36:51 send message to Kievit

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hallo

Ik weet ook niet veel te vertellen over deze vogel wat ik er van weet is dat de prijs zo rond de 1500 euro ligt,

De vogels komen voor in moerasgebieden in zuid-amerika en voeden zich met zaden, groenten en vruchten.
omdat je het over loopvogels had, pas er wel op want ze kunnen vliegen..! en ook uitstekend zwemmen, wat ze overigens niet veel doen, ze lopen liever tussen het gras.

Het legsel bestaad uit ongeveer 5 eieren die na 6 weken uit komen. ze kunnen 2 legsels per jaar groot brengen.

Het zijn rustige vogels die makkelijk tam temaken zijn.
in de broed tijd beschermen ze de jongen heel fel.

In het engels heeft de kuif hoenderkoet, crested screamer. omdat ze savonds in de schemering flink wat herrie maken, hou hier ook rekening mee.

vogelpark ruinen heeft er al verschillende jaren mee gekweekt dus misschien kun je daar eens contact mee op nemen.
of met jan harteman

kijk ook eens op
www.aviornis.nl


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-08-18 - 18:06:27 send message to Ton Koek

Ook in Blijdorp in Rotterdam zitten de kuifhoenderkoeten. Daar zitten (of zaten) ze samen met kleine eendensoorten en rode ibissen.

Misschien willen de verzorgers daar je ook wel meer informatie geven.

Succes.
Om vast een beetje te genieten:


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-08-18 - 18:32:41 send message to oli4

@ J. (Kievit), bedankt voor de uitleg. Het algemene deel wist ik wel, daar ik steeds vooronderzoek doe op het net en in boeken, maar raad is steeds welkom!

Ik wist wel dat ze konden vliegen, maar doen ze het ook? Heb in Engelse verslagen gelezen dat ze veelal gehouden worden in onoverdekte perken. Als ze echt zouden vliegen is de keuze snel gelegd om er een voli van te maken waarin ze toch moeten kunnen vliegen. Moet een prachtig zicht zijn zo'n vliegende vogel.

Heb je ergens een bron van die prijs? 1500 euri's? Had wel zo iets verwacht, maar blijft steeds duurrazz :p

@ Ton, hele mooie fotowink ;)
Interessant om te lezen dat ze ook met kleinere soorten kunnen. Daar het blijkbaar een (hele grote) voliere/overdekt perk zal worden vroeg ik me of ze met hokko's zouden samengaan? Daar deze (de Sclaters hokko) ook op het verlanglijstje staan en een grote voliere vragen. Best appart houden? Of zijn het vredige vogels.

Zouden ze in Blijdorp reageren op een mailtje? Of best effe zelf op bezoek gaan? Is een eindje rijden van hiersad :( en anders maak ik er een leuke dagtrip van happy :)


secundo
Website Member
Posts :6

Website Member
2011-08-18 - 18:49:03 send message to secundo



Kievit
Website Member
Posts :110

Website Member
2011-08-18 - 19:07:43 send message to Kievit

Hej oli4,

De prij is een geschatte prijs op de aviornis site.

ik zou toch eens vogelpark ruinen bellen
www.vogelparkruinen.nl
dit is een particulier met een grote collectie vogels, krijg je meestal meer van gedaan dan via een dierentuin, ook tot betrekking van jonge vogels.

ze kunnen zeker vliegen, of ze het vaak doen weet ik niet, doen fazanten ook niet maar die moeten ook overdekt zitten, ja kan ze ok leeuwiken.
type eens de latijnse naam in op google afbeeldingen.

succes met je zoek tocht en hou ons op de hoogte



oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-08-18 - 19:19:46 send message to oli4

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor het meedenken!
Prachtige foto ook trouwenswink ;)

Heb via aviornis een kwekerij gevonden die ze hebben. Ik heb het niet zo voor kwekerijen, maar toch eens een mailtje gestuurd voor info. Daar zitten ze in perken, zonder overdekking, maar misschien zijn die dieren wel gebout? Zal jullie op de hoogte houdenwink ;).

Verdere specifieke tips en uitleg steeds welkomwink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-08-18 - 23:08:29 send message to Ton Koek

Die in Blijdorp kunnen zeker ook vliegen, heb ik meermalen gezien.


kenneth
Website Member
Posts :53

Website Member
2011-08-19 - 00:32:17 send message to kenneth

deze worden veelal geleewiekt gehouden .


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-19 - 21:33:46 send message to Rogert

Hoi Oli4,

Hoenderkoeten zijn mooie vogels die makkelijk met veel andere soorten gaan. Ik heb zelf ervaring met een combinatie met kleine eenden, zwanen en capibara's.

Hoenderkoeten kunnen wel degelijk vliegen. Hoewel ze geen lange afstandsvliegers zijn is een lage omheining een klein kunstje. Dus kortwieken/leewieken is een noodzaak. Je kan beter een groot perk maken met geknipte vogels dan een kleine voličre met vliegende vogels.

Hoenderkoeten broeden op broedheuvels het liefst in moerassen. Maar als ze niets anders krijgen broeden ze ook op het land. Jongen kun je best tam krijgen maar let wel dat dat gevaarlijk kan zijn. Aan hun vleugels hebben ze flinke sporen zitten. Evenals aan hun poten. Eén klap met hun vleugel en je kan echt naar het ziekenhuis. Maar dat moet je niet afschrikken want het zijn leuke vogels. Je moet er alleen op bedacht zijn.

Hoenderkoeten kunnen wel tegen de kou, maar kou op de poten is niet aan te raden. Als er een flinterdun laagje ijs op het water ligt moet je ze niet meer naar buiten doen. IJs kan snijwonden veroorzaken.

Een nachthok van 3 x 3 vind ik zelf een minimale afmeting. Als je in het hok moet zijn moet je zelf ook de ruimte hebben om afstand te kunnen bewaren tot deze vogels. Te klein levert gevaar voor jezelf op!
Een strobed in de winter om de kou van de poten te halen is een must. En bij vorst is opsluiting noodzakelijk. Ze beginnen vaak in de winter te broeden dus een nestheuvel in het nachthok moet ook gemaakt kunnen worden. Dus verlenging van het daglicht mag al vroeg in het jaar.

Qua voer kun je veel variëren. Een kippenkorrel met een mengsel van groen, wortel en appel is een schrale winterkost. Uiteraard met aanvullingen als maagiezel en schelpen is belangrijk. Om de broed te stimuleren kun je visjes, Aves-B, universeel, eivoer en insecten toevoegen aan het dieet.

Mooie vogels om te houden!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-19 - 21:34:23 send message to Rogert

Oh, als je de vliegende foto bekijkt zie je de sporen zitten!


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-08-20 - 08:47:35 send message to oli4

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ahaa! Naar dit soort ervaringen ben ik op zoekwink ;)
Heel erg bedankt voor het antwoord Rogert.

Het is zo dat ik een oude paardenwei van net geen 4000m2 ter beschikking krijg en deze wil ombouwen in enkele aangeplante perkjes. Dus ze zullen wel ruimte genoeg krijgen. Moet enkel nog onderhoren of het toegestaan is om schuilplaatsen (in dit geval een nachthok) op te plaatsen daar dit in beschermd agrarisch gebied is(dus geen last van buren voor hun gegilwink ;)).

Het zijn dus eigenlijk winterbroeders? Ik heb begrepen dat ze pas op 4 ŕ 5 jarige leeftijd geslachtsrijp worden? Hebben ze vaak problemen met onbevruchte eieren of het in de steek laten van het nest, of zijn het goede broeders en ouders? Geen verdere aandachten aan de opfok van de jongen?

Met kleinere soorten zou het volgens jou lukken? Zouden nandoe's een probleem kunnen vormen?

En wat geef je ze verder in de zomer? Veronderstel dat ze heel veel groen mogen, maar zijn er ook zaken die ze zeker niet mogen of waar ze gevoelig voor zijn (ziekten waar ze dikwijls last van hebben en voor moeten behandeld?). Las dat ze erg stressgevoellig zijn en je hier zeker aandacht mee moet houden bij veranderingen?

Is het je zelf al gelukt om tot nakweek te komen met je koppel?

Vele vragen, maar ik kan maar beter voorbereid zijn en de dieren een goed onderkomen geven dan op de moment met de gebakken peren te zittenwink ;).

Olivier


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-20 - 13:28:39 send message to Rogert

Je kan idd beter voorbereid zijn dan achteraf lopen klooien. Zo ga ik ook te werk.

Ik heb geen gelukte kweekervaringen met deze soort aangezien ik niet meer werk voor de dierentuin waarin ze gehouden werden. Maar ik zal je mijn ervaring tot op zekere hoogte vertellen.

Ze beginnen vrij vroeg met broeden in het jaar. Je zou in Januari al eieren kunnen verwachten. Dus het op orde maken van de stal moet al in December gebeuren. Het is raadzaam om de stal in deze periode minimaal 10 graden te verwarmen. Bij het verlaten van het nest moeten de eieren niet aan vorst bloot gesteld worden. Jammer voor de dieren maar als ze eieren hebben bij een temp lager dan 10 graden moet je verplicht binnen houden. Paringen gaan over het algemeen goed ondanks kortwieken.

Ik zou ze niet leewieken aangezien je dan de sporen kwijt kan raken of dat er te veel druk op de sporen komt als deze vogel zich wil verdedigen.

Een broedheuvel maak je van stro, fijne takken en fijn ander materiaal. Maar zorg er voor dat de kom boven op het nest alleen uit stro bestaat. Je zou er eventueel klei doorheen kunnen mengen om instorten te voorkomen. Of misschien zou cement ook wat zijn. Een nest kan best een halve meter hoog zijn.

In deze periode moet je dus ook de daglengte op orde hebben en al wat eiwit en kalkrijker voeren.

De exacte broedleeftijd weet ik niet maar die zul je vast wel uit de boeken kunnen halen. Met de verdere kweek heb ik geen ervaring omdat het tzt ook bij ons mis ging. Maar ik denk wel dat het goede en zorgzame broeders zijn. Maar het is ook afhankelijk van de rust die je ze bied. Ik meen dat ze in Blijdorp ooit met de hoenderkoeten gekweekt hebben.

Google ook eens op Engelse sites naar kweekervaringen. Vaak is daar meer te vinden. Of Duits?

Ik wil je wel adviseren om een waterpartij te maken. Deze vogels vinden het wel degelijk lekker om te zwemmen. Als je een eiland kan maken heb je eventueel ook een rustige broedplaats.

Ik zou ze niet met Nandoe's combineren. Niet zo zeer dat de hoenderkoeten daar niet tegen kunnen maar meer omdat de nadoe's te nieuwsgierig zijn. Deze kunnen makkelijk het nest verstoren en kapot trekken en de hoenderkoeten zullen deze verdedigen. En ik weet niet of je al naar hun sporen heb gekeken maar ben bang dat Nandoe's ook gewond uit de strijd komen.

Een combinatie met Coscoroba zwanen (ook vroege broeders), kaneeltalingen, versicolor talingen, peposaca's lijkt mij idealer. Eventueel Capibara's als je een zoogdier wilt gaan houden is ook een optie. Hoenderkoeten komen nu eenmaal uit moerassige streken.

Hoenderkoeten zijn ook hele relaxte dieren. Als je ze naar de stal wilt drijven moet je de tijd nemen en rustig aan lopen. Vervolgens lopen ze makkelijk naar die plek die jij wil.

Als je een groene weide hebt is het basismengsel van kippenvoer, wortel, andijvie, appel, kruiden, insecten, etc een uitgebreid dieet. Het gras zal ook als voedsel dienen. In het najaar mag je ze naar een schraal dieet brengen waarna je ze eind december weer begint te verwennen. Je zou ook kalkoenkorrel kunnen overwegen en dan in de broedperiode met de legkorrel voor kalkoenen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-08-20 - 15:08:35 send message to oli4

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Bedankt Rogert! Hier heb ik zeker wat aan wink ;)

Ik denk er dan aan een overdekt(met netten) perk te maken dat groot genoeg is om een waterpartij te omvatten en enkele soorten samen te houden met voldoende schuil en graasmogelijkheden. Rekening houdende met andere soorten op verlanglijstje en budget zal dat zo'n 20 op 30m zijn.

Leekwieken wil ik de dieren niet aandoen, en kortwieken zie ik eigenlijk niet zo goed zitten met die sporen (zie onderstaande foto) razz :p weet gewoon niet hoe daar aan te beginnen zonder de vogels stress te bezorgen. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?


owja, zijn er eigenlijk papiern nodig om zulke vogels te houden? Heb nergens iets gevonden over cites, maar lees wel op vele pagina's dat ze bedreigd zijn?!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-20 - 19:29:45 send message to Rogert

Het kortwieken is met z'n tweeën goed te doen hoor. Deze vogels kun je gemakkelijk in een hoek drijven en met een bezem fixeren. Hierna kun je op een veilige manier de vogels hanteren en knippen.

In gevangenschap worden deze vogels zelden gehouden maar er zijn volgens mij geen Cites papieren voor nodig. Kan ze niet op de lijst vinden maar deze is niet accuraat.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-20 - 23:03:18 send message to Karel

Ik hoop voor je dat het je gaat lukken, Olivier. Het lijkt me een prachtig gezicht om dit soort vogels in zo'n grote ruimte te kunnen houden.
Dat kortwieken zal geen enkel probleem zijn, anders kom ik je wel even helpen.happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 183 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede