Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge Bichenow astrildes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge Bichenow astrildes
ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2011-09-02 - 11:04:23 send message to ichebasje

Goede middag allen,

Na vorig jaar 4 bichenows op stok gekregen te hebben is het dit jaar nog helemaal niks geworden. Wel bevruchte eieren, de jongen komen uit en worden na 2 dagen weer uit nest gekukeld door pa of ma.
Uiteindelijk toch 2 jonge groot gekregen van een ander koppel. Maar nu komt het vreemde. Deze jongen hebben na een dag of 12 het nest verlaten en nu 3w later verblijven ze nog steeds op de grond en wordt er nog steeds zeer regelmatig om voedsel gebedeld bij pa en ma. Dit wordt schijnbaar ook nog gegeven.
De jongen kunnen wel "vliegen" maar echt naam mag het niet hebbe. Het is meer een soort van Fladderen waarbij ze he dak van de voliere kunnen bereiken en af en toe eens op een stok of in de hedra landen. De vogels zien er compleet uit maar ik heb nog niet naar de slagpennen kunnen kijken.
Zelf ben ik 3w weggeweest maar de vogels zijn verder normaal verzorgd door partner en vader.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en of heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast hartelijk bedankt!
Bas


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2011-09-06 - 08:31:44 send message to ichebasje

Na het nog een paar dagen te hebben bekeken lijken beide jongen zeer slecht ziend of blind te zijn.
Als je aan komt lopen richting de voliere dan lijken ze je wel aan te kijken maar maken geen aanstalten om weg te komen.
Ook bij het verversen van het zaad en water kun je als je het rustig aan doet tot op een cm of 10 afstand met je handen.

Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen. Kan dit veroorzaakt worden door inteelt? Dat eens 1 vogel gehandicapt is maar uit een nest van 2 beide vogels op de zelfde manier begint een beetje verdacht te worden.

Alvast bedankt voor wat extra informatie.

Bas


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-06 - 09:41:18 send message to Karel

Ja, dat lijkt verdacht veel op inteelt.

Dat je pas uitgevlogen vogels soms zeer dicht kunt naderen, zonder dat ze wegvliegen of enige angst tonen, is overigens niet heel vreemd. Sommige jonge vogels verstarren juist als je dichtbij komt en ook dat is een soort veiligheidsmaatregel: "als ik me niet beweeg, dan zie je me niet".
Anderzijds kennen jongen soms geen angst omdat ze dat nog niet van hun ouders hebben overgenomen. Na een paar dagen te zijn uitgevlogen, reageren ze vaak hetzelfde als de andere vogels in de voliere.

Maar terugkomend op jouw vogels, denk ik dat er inderdaad sprake is van inteelt en doe je er goed aan om met de jongen die het wél gaan redden niet verder te kweken. Ik adviseer je vervolgens om de bestaande koppels opnieuw op te zetten, maar dan gepaard aan nieuw ingekocht vers bloed.


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2011-09-06 - 10:31:43 send message to ichebasje

Hoi Karel.

Ja dat de vogels de eerste dagen nog een beetje "wereldvreemd" zijn is goed te begrijpen. maar idd na een week of 3 begint het op te vallen. De bichenows ken ik niet als "verstarrende" vogels. Dat gaat toch meer in de richting van de hoenders vogels in het open veld.
Ik ga kijken wat er van de vogels gaat worden. evt in een losse kooi ipv de voliere. Het nekje omdraaien is ook alweer zowat. Daarvoor heb ik geen gezelschapsvolier gebouwd. In iedergeval bedankt voor het meedenken,

mvg, Bas



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 113 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede