Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vergroeiing snavel??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vergroeiing snavel???
BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-22 - 16:39:56

Zojuist heb ik mijn vogels gevoerd, waarbij ik een grasparkiet opmerkte waarbij de snavel er erg apart uitzag. Het was me al eerder opgevallen dat de washuid wat grover was dan die van andere parkieten, maar ik dacht dat dat niet zo erg zou zijn. Toen kwam er naast de washuid/snavel wat vergroeiing, die nu over de hele snavel zit. Kan iemand mij vertellen wat dit is en wat er eventueel aan te doen is?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-22 - 17:19:12

zou je hier geen foto van kunnen maken en die kunnen plaatsen. Aan de hand van een beschrijving is het wel heel erg moeilijk om hier antwoord op te geven.
Natuurlijk kun je ook altijd een keer een vogelarts raadplegen. Dan heb je in ieder geval een antwoord!

Erwin


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-22 - 18:36:22

Een foto wordt moeilijk, aangezien ik geen digitale camera heb. Maar het ziet er een beetje uit alsof ze met haar snavel in de modder heeft gezeten (die kleur). Verder is het vrij ruw, een beetje wratachtig.
Misschien dat dit een duidelijker omschrijving is?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-22 - 18:39:06

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

"Scaly Face" misschien? -> P-zalf in de dierenwinkel te koop of insmeren met vaseline.
Apart zetten: zeer besmettelijk!


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-22 - 18:48:38

Hm... deze vond ik ergens op internet. Maar even na laten kijken denk ik...

Snavelschurft

Treft vooral grasparkieten. Meestal raken de jongen al besmet bij de ouders, het kan echter jaren duren eer de eerste symptomen optreden. De mijten (Knemidocoptes pilae) die de schurft veroorzaken boren diepe gaten in huid en snavel om hun eitjes erin te leggen. Huid en snavel raken geďrriteerd en reageren met overmatige groei. Er ontstaan grijswitte korstjes en in het ergste geval zal de snavel en de huid er uitzien als gatenkaas. De snavel kan lang en broos worden en het eten bemoeilijken. Dezelfde mijt kan ook de poten van de vogel bevolken. De dierenarts kan een goed werkend middel tegen parasieten voorschrijven.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-22 - 19:16:17



BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-24 - 20:08:58

Nou, ben vandaag bij de dierenarts geweest en het blijken vogelpokken te zijn. Ooit van gehoord??? shocked 8O Ikke niet... Maar goed, weer wat geleerd.
Na twee dagen binnen zag het er al iets minder eng uit; nu zitten er rond de snavel en op het oog vergroeiingen, pokken dus. Eenmaal per dag een druppel Surolan erop, een middel dat eigenlijk voor honden en katten is... Het schijnt besmettelijk te zijn, dus moet ik de overige vogels ook even in de gaten houden.
Zijn er meer mensen met zulke ervaringen?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-24 - 22:16:30

Vogelpokken komt bij duiven en kanaries nog wel eens voor, alle postduiven worden er tegen geënt tegenwoordig. Ook sommige kanariekwekers doen dat.
Bij parkieten had ik het nog nooit gehoord.

Groeten, Ton.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-09-25 - 00:02:11

Hallo BJ, weet jij of heb jij aan de dierenarts gevraagd hoe jou vogel aan de vogelpokken is gekomen? Dat kanaries en vinkachtigen vatbaar zijn voor de pokken wist ik maar parkieten, nee dus maar weer wat geleerd vandaag he.


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-25 - 11:55:11

Helaas, dat weet ik niet... Is op zich natuurlijk wel goed om te weten. Ik ga het eens op internet nakijken...


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-25 - 12:13:35

Ik kon zelf niets vinden op internet over vogelpokken bij parkieten. Wel bij kanaries... Daarover stond het volgende:
Symptomen:
Duidelijke adem halings problemen.
Uitwendige pokken op de huid en de poten en oogleden.
Inwendige niet zichtbare pokken.
Happende vogels die plots dood vallen in de kooi.

Overdragers:
Andere vogels maar vooral de vinkachtige.
Bijtende en zuigende insecten o.a. luizen en muggen vooral.
Door de liefhebber zelf als BV het virus aan de kleren zit opgelopen bij een collega ?


Voor meer info over kanariepokken, zie users.skynet.be/woutvgils/artikels/020.html.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 224 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede