Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > terug eikes in de broedkast Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : terug eikes in de broedkast
Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-09-23 - 22:58:06 send message to Swaas

Mijn schoondochter belde deze avond in paniek.....haar mooiste koppel engelse parkieten ligt met 5 eikes en na schouwing had ik gezien dat ze op uitkomen stondenhappy :)ze was dolgelukkig want dit jaar had ze nog geen broedresultaten door de ramp met de omvergewaaide voliere dit voorjaar en aanschaf van nieuwe (jonge) vogels, maar het engelse koppel, prachtige zwaar en mooi gekuifde parkieten, lag eindelijk met eieren, dit zou de laatste ronde zijn, want de broedblokken worden weggenomen en de jongen zouden de winter binnen doorbrengen, zo werden ze ook tammer en socialer.
Ze had het allemaal al mooi op een rijtje, maar owee ramp deze avond, de kakkeriki's en de valken kruipen in het nest en hebben 2 eieren eruit gehaald en vernield, de kleintjes lagen half kapot geknabbeld op de grond in hun eitjes, je kon zien dat ze volgroeid waren.
Waarschijnlijk zijn die beginnen piepen in het ei en hebben de vogels daarop gereageerd?????
Waarom ze dit nu doen en niet vroeger begrijp ik ook niet.
Feit is dat mijn schoondochter bijna iin tranen was, dus......heb ik de broeikast maar opgezet en morgen zo vroeg mogelijk gaat ze de overige eitjes (als er nog zijn) uithalen, in een verwarme box doen en die onmiddellijk naar hier brengen, (is maar 1,5 km ) en dan maar op hoop van zege he....misschien lukt het wel, veel moeilijker dan een pas geboren kanarie groot brengen zal dat wel niet zijn zeker, die is goed en wel blijven leven en een flink bazeke geworden, alleen......ze zijn zoooooo verschrikkellijk klein als ze pas uit het ei komen, dat je bijna niet weet hoe je ze moet vastpakken om ze te voeren de eerste dagen, in elk geval ik hou jullie op de hoogte (met foto's) als het zover iswink ;)wink ;)wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-09-24 - 09:01:45 send message to ParkietenPeter

Is het niet verstandigert om de broedplaats af te scheiden tijdelijk met gaas. Of de valken en kakariken ergens odner te brengen.

Zoals ik het begrijp zijn de parkieten best een goed broedkoppel. Zij zouden best door gaan met het grootbrengen van de jongen.

Ik denk dat je dan meer kans makt als dat je ze direct met de hand probeert groot te brengen.

In ieder geval succes
wink ;)Peter


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-09-24 - 21:12:10 send message to Swaas

Deze middag heeft ze teruggebeld met de mededeling dat er een pasgeboren jong in het broeblok ligt en het vrouwtje er vast op zit, het mannetje laat nu niemand meer toe rond en op het blok, dus........laten we alles zoals het is, indien de andere vogels te lastig worden hoop ik toch dat ze het een week of 3 kunnen volhouden, desnoods voed ik ze dan wel verder op met de hand, maar het is zoals je zegt, het beste is als de ouderdieren ze kunnen grootbrengen, het zou zonde zijn als dit broedsel helemaal verloren ging, het zijn zeldzaam mooie engelse parkieten waar ze mee kweekt.
Indien het een ramp terug wordt zullen we volgend jaar maatregelen treffen en de 2 koppels engelsen appart zetten in een stuk dat aangebouwd wordt van 2 op 2 op 1m dat zal wel groot genoeg zijn zeker voor 2 koppels?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-09-25 - 08:24:25 send message to ParkietenPeter

Heel goed Swaas,

Dit is geloof ik dan niet alleen een mooi koppel maar ook een heel goed koppel, dat ze onder die 'aanvallen' toch doorgaan.

En nu maar hopen dat het goed blijft gaan.

Succes
wink ;)Peter


gsantens
Website Member
Posts :1

Website Member
2004-09-25 - 09:05:59 send message to gsantens

Het is hierbij nog maar eens bewezen dat het kweken in vluchten met verschillende soorten vogels altijd problemen geeft. Niet voor niks worden bij de hedendaagse kwekers vogels ALTIJD in aparte broedkooien of kleine vluchten gehouden. Het is allemaal zo al moeilijk genoeg.
Guido
users.skynet.be/engelsegrasparkiet/


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-10-01 - 22:46:17 send message to Swaas

We zijn een week verder, en er liggen nu 2 kleintjes in het nest en nog 1 eitje, waarschijnlijk komt dat niet meer uit, de vogels laten het nest nu met rust , het mannetje houd goed de wacht en voert het vrouwtje de ganse dag door, waarschijnlijk geeft zij dit dan dooraan de kleintjes, hij heeft het druk en de jongen hebben dikke gevulde kroppen......oooeeeeffff dat loopt dan toch nog goed afrazz :prazz :phappy :)
Als de kleintjes zo mooi worden als de ouders zal ze 2 hééééél mooie zware engelse parkieten rijker zijnwink ;)wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-10-02 - 09:52:00 send message to ParkietenPeter

Het is hiermee nog maar eens bewezen ....

OK het gaat niet altijd van een leie dakje maar zo te zien kan het wel. Uiteraard even goed uitkijken, mar de vogels wennnen blijkbaar wel aan elkaar. Ik weet naturlijk best dat dit geen presedent schept, maar het is mooi als het goed gaat.

Groetjes aan je schoondochter en

succes
wink ;) Peter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-03 - 00:12:53 send message to tonnl

quote
Het is hierbij nog maar eens bewezen dat het kweken in vluchten met verschillende soorten vogels altijd problemen geeft.
Ahum, altijd problemen? Kom volgend jaar augustus eens kijken naar de prachtige jongen in m'n gemengde volière. Goudbuikjes, kanaries, groenlingen, blauwfazantjes, goudmussen, zeg het maar.
Niet altijd gaat het goed, maar ik prefereer vogels in een ruime voliére nu eenmaal boven krappe broedkooien.
Dat "wat echt serieuze kwekers doen" ook altijd het beste is voor de vogel waag ik te betwijfelen.

Groeten, Ton.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-10-03 - 20:54:41 send message to Swaas

Ze zitten écht niet op elkaars lip hoor, de volière is 4 lang bij 2br en 2 hoog, daarin zitten 1koppel (mannetjes) valkparkieten, 4 koppels grasparkieten(2 engelse en 2 gewone) 1 koppel kakerikies, en op de grond 3 japanese kwarteltjes.
Deze winter worden wel 2 popjes valkparkieten bijgezet dit komt op een totaal van 14 vogels, kwarteltjes niet meegerekend.....dit is volgens mij toch geen overbevolkte volièreshocked 8Oshocked 8O of wel ???



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede