Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nestbouw is niet aangeboren maar aangeleerd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : nestbouw is niet aangeboren maar aangeleerd
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-09-26 - 17:31:10 send message to Daniel



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-26 - 20:05:26 send message to Karel

Ik weet niet zeker of je titel de lading van het artikel dekt.
Nestbouw lijkt me aangeboren, maar zoals het artikel aangeeft: oefening baart kunst.

Daarnaast vind ik enkele conclusies wat snel getrokken. Zoals hier:

"If birds built their nests according to a genetic template, you would expect all birds to build their nests the same way each time. However this was not the case," added Dr Walsh.

Ik denk dat Walsh hier wat kort door de bocht gaat. De template is vermoedelijk iets complexer dan hij aanneemt. Iedere nestgelegenheid is immers anders, ieder sprietje nestmateriaal is anders enz. N.m.m. voorziet de template er in, dat de juiste handeling wordt verricht in de betreffende situatie; de template bevat dus een groot aantal patronen. Niet vreemd dus dat de nesten iedere keer anders zijn, hetgeen niet betekent dat de vogels niet volgens een van de vaste patronen werken.

Maar niettemin is de conclusie "oefening baart kunst" zeer aannemenlijk, zoals wij dat overigens al lang van onze eigen vogels weten.happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-09-28 - 12:46:58 send message to Rogert

Ik denk dat je het moet opvatten in de trend van "oefening baart kunst", maar de "drive" tot voortplanting en nestbouw lijkt mij aangeboren. Anders zal het de dieren niet uitmaken waar ze hun jongen groot brengen.

En succes overwint ........


rudolf vogel
Website Member
Posts :25

Website Member
2011-09-28 - 13:21:17 send message to rudolf vogel

denk dat het aan geleerd is heb roseicollis van kwekers die doen zaagsel in het blok
om ze dan weer op wilge takken te krijgen is moeilijk meestal moet je ze wat helpen met het nest bouwen want vaak doen ze het niet zelf.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede