Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe gaan we met gedomesticeerde vogels om? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe gaan we met gedomesticeerde vogels om?
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-09-24 - 11:08:42 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Zovele kwekers zovele verhalen.

De ene kweker zorgt voor een 'juiste' temperatuur, een 'juiste' luchtvochtigheid. Kortom de meest ideale kweek/leefomstandigheden.

De ander kweker zet de vogels vorstvrij weg.

Weer een andere laat de vogels juist buiten zitten.


Vraagstelling:

Als vogels hier gekweekt zijn, wat is dan het voordeel/nadeel dat je de natuurlijke habitat nabootst ondanks dat blijkt dat de vogel 'net'zo goed gedijen in ons klimaat?

Ik ben mij er natuurlijk van bewust dat dit niet geld voor alle soorten vogels; daarom spreek ik alleen van vogels waarvan vast staat dat ze in ons klimaat gedijen.

Graag jullie mening.
wink ;)Peter


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-09-24 - 19:14:54 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat het in de eerste plaats belangrijk is dat we het welzijn van onze vogels goed in de gaten moeten houden. Tevens is aan te bevelen dat men een gedegen kennis heeft van de soorten die men houdt. Vandaar ook het belang van delen van kennis. Sommige soorten voelen zich onder de 10/15 graden Celcius niet prettig en behoeven dan
een kunstmatige vorm van klimaatbeheersing.
Andere soorten, oorspronkelijk uit warme tot zeer warme gebieden, gedijen in ons klimaat alsof er niets aan de hand is. Bij mij spelen de Pyrrhura's in de winter met stukjes ijs om maar eens wat te noemen, terwijl ze ten alle tijde naar binnen kunnen(vorstvrij). Feit blijft dat je je vogels wel goed in de gaten moet blijven houden om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Een belangrijke maatregel is dat de zitstokken voldoende dik moeten zijn, zodat de vogels (vooral de buitenslapers!) hun pootjes goed kunnen beschermen tegen bevriezing. Voor alle soorten die de gemiddelde Nederlandse winterse weersomstandigheden niet, niet goed of misschien niet kunnen verdragen dient men maatregelen te treffen. Ik ben wel van mening dat nakweek in de regel wat harder is en dat enkele soorten over een aantal generaties harder is te krijgen. Jarenlang hebben we toch de Gouldamadines veel te warm gestookt, met als gevolg veel slachtoffers als er een temperatuursdaling plaats vond?
Blijft wel overeind dat "winterhard' of niet,
elke vogel tijdens zeer slechte weersomstandigheden of extreem lage temperaturen bescherming verdient! De eigenaar houder is ten alle tijde verantwoordelijk en naar mijn mening hoeft het met de tegenwoordige kennis en status van onze hobby niet meer voor te komen dat vogels hun teentjes verliezen ten gevolge van vorst.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-24 - 22:32:13 send message to tonnl

Een vraag is nog geen stelling... happy :)

Ik denk dat een voordeel is, dat vogels die wennen aan ons klimaat steeds sterker worden. Zowiezo geldt dat voor veel vooral kleine vogels in gevangenschap, die leven bijvoorbeeld vaak veel langer dan hun soortgenoten in het wild.
Mijn goudbuikjes die buiten geboren zijn vinden het bijvoorbeeld prachtig om met hun minisnaveltjes in een ijsschotsje te hakken. Als ik ze niet afrem zouden ze zelfs gaan badderen tussen het ijs.

Voordeel van (deels) natuurlijke habitat nabootsen is ook dat het ongelooflijk mooi is, een honingzuigertje is in een plantenkas 10 keer zo mooi als in een kale kooi.

Groeten, Ton.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-09-25 - 08:19:53 send message to ParkietenPeter

Ton,

wink ;)

Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede