Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grijze roodstaart -> Lever waarde te hoog door eivoer? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Grijze roodstaart -> Lever waarde te hoog door eivoer?
Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-10-18 - 18:04:18 send message to Kilian

Beste,

Ik heb een vraag met betrekking tot het eivoer.
Ter info: Ik verstrek dagelijks een eivoer mengeling met wortel / appel / Topet Aminovit.

Sinds eind 2010 heb ik 2 koppels grijze zitten die bij mij kweken. Zij hebben mij eind 2010 begin 2011 4 jongen gegeven. Deze zijn toen zonder problemen groot gekomen. Destijds voerde ik eivoer van cédé mix voor papegaaien.

Eind februari van 2011 ben ik overgestapt naar eivoer van Orlux (Versele Laga) eivoer voor grote parkieten & papegaaien. Nu voerde ik dit tot enkele weken geleden zonder problemen. Totdat het volgende probleem zich voor deed.

Inmiddels een week of 9á10 geleden vloog het eerste jong van een nieuw nest grijze uit. Deze bleek geen kracht in een van zijn poten te hebben. Na onderzoek door een vogel arts was zijn conclusie een knel zittende zenuw. Ik kreeg een hormonenkuur mee die ik deze grijze moest toedienen. Na 2 weken was er zichtbaar verbetering en na 4 weken zat hij net zoals zijn inmiddels uitgevlogen broertje weer goed op stok.

Ook het 2de koppel grijze had jongen liggen die inmiddels ook op uitvliegen stonden. Als eerste kwam het enige popje van dit nest naar buiten met precies het zelfde. Deze ben ik zonder naar de dierenarts toe te gaan een zelfde kuur gaan geven van 3á4 weken. Ook deze vogel is volledig hersteld en zit weer lekker op stok met haar man.

Nu was dit opgelost maar deed vervolgens het volgende probleem zich aan. Het 3de en laatste jong van dit 2de nest had precies het zelfde. Alleen deze vogel vertoonde ook behoorlijk wat rode veren door zijn grijze pak. Met deze vogel ben ik naar de zelfde vogel arts gegaan en die had al direct het idee dat de leverwaarde te hoog was. Na bloedafname bleek dat hier de leverwaarde inderdaad te hoog was.

Hij vroeg mij naar het voer dat ik gaf en kwam tot de conclusie dat het eivoer dat ik gaf een te hoge concentratie aan vitamine A bevat dan dat dagelijks was toegestaan. Ik moest per direct afstappen van dit eivoer.

Nu 3 weken later gaat het na een zelfde hormonenkuur prima met deze wat roodachtige grijze roodstaart. Volgende week moet ik terug komen om nogmaals bloed af te nemen om de leverwaarde opnieuw te bekijken.

Nu twijfel ik dan ook niet aan het oordeel van deze vogel arts maar wat voor mening hebben jullie in deze? Heeft iemand eveneens deze ervaring door of met het eivoer of iets in deze zelfde richting? Graag hoor ik van jullie!



jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-10-18 - 19:18:28 send message to jp57

is het soms niet de combinatie van het eivoer en de Topet Aminovi hier zit namelijk ook veel vit A in.
En is de dosering van de vit juist geef je mischien te veel, elke dag suplement aan vit lijkt me veel of de hoeveelheid zou moeten kloppen kan je misschien eens navragen aan de fabrikant.
ik geef mijn grijze in de rustperiode geen eivoer.
gr, johan


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-10-18 - 19:41:46 send message to Kilian

Het meest rare is juist dat nadat ik ben overgestapt van het eerste eivoer (cede) naar (orlux) dit probleem heb waargenomen. En dat dan ook alleen maar bij de jonge vogels.

Terwijl er naast het veranderen van het eivoer totaal niets anders is veranderd.

Daarnaast is topet aminovit van deze vogelarts zelf. En is mij aangeraden om dit dagelijks te verstrekken naast het eivoer en het andere voer.

Mvg,
Kilian


Daniel
Website Member
Posts :3284

Website Member
2011-10-18 - 19:45:08 send message to Daniel

Kilian, wat was de reden om dit vitamine preperaat toe te voegen aan het dieet van de vogels? Normaal gesproken is het advies om als je een commercieel eivoer voert er geen vitaminepreparaten aan toe te voegen omdat er al vitamines aan het eivoer zijn toegevoegd.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-10-18 - 19:59:55 send message to Karel

Heeft de arts ook gezegd wélke leverwaarde te hoog was?


Daniel
Website Member
Posts :3284

Website Member
2011-10-18 - 20:40:31 send message to Daniel

Wat bedoel je hiermee Hans?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-10-18 - 21:02:20 send message to meyer

Kilian,

Mijn grijze krijgen ruim eivoer als er jongen liggen. Je moet wel erg veel eivoer geven om de lever te vervetten en vooral met een uitgedokterd merk eivoer. Problemen aan poten en vleugels komt vaker voor als er een gebrek aan calcium is, en vooral bij Afrikaanse papegaaien.

Voer je extra calcium/mineralen bij als er jonge liggen?

Groeten Meyerwink ;)


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-10-18 - 21:20:29 send message to jp57

Dus de oudervogels hebben geen te hooge waarden van de lever?
maar om welke reden dien je elke dag vit bij te geven. Ik geef 3x per week omnivit bij mijn zachtvoer maar hier staat op 1 maatschepje op 250mg zachtvoer dus kan wel juist gedoseerd worden heb even opgezocht maar kan niet dadelijk de dosering vinden voor Topet Aminovit.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-18 - 21:31:10 send message to Rik

quote
Hij vroeg mij naar het voer dat ik gaf en kwam tot de conclusie dat het eivoer dat ik gaf een te hoge concentratie aan vitamine A bevat dan dat dagelijks was toegestaan. Ik moest per direct afstappen van dit eivoer.


quote
Daarnaast is topet aminovit van deze vogelarts zelf.


Ik vind het opmerkelijk dat Topet Aminovit vol zit met vitamine A en dat het ei-voer hier de schuld van krijgt.

Ik denk dat als je naar een andere dierenarts gaat het advies zal luiden om bij een overschot aan vitaminen eerst te stoppen met de vitamine-preparaten. Daar hoef je eigenlijk geen dierenarts voor te zijn.

De slager die zijn eigen vlees keurt. sad :(


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-10-18 - 21:35:38 send message to jaap van de pol

Ik heb voor mijn grijzen ook het zachte eivoer van orlux, genaamd goldpaté. Hiervan krijgen de grijzen elke dag zo'n eetlepel per vogel over het fruit en de groentes heen gestrooid. Naast appel, peer, banaan, kiemzaad, prei, broccoli en peer geef ik geen extra vitaminepreparaten.

zoals bovenstaand al beschreven denk ik dat het door de combinatie van dit merk eivoer met het preparaat komt, maar ik kan er naast zitten.

Succes ermee in ieder geval.

Groeten,
Jaap


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-10-18 - 21:56:46 send message to meyer

quote

Dus de oudervogels hebben geen te hooge waarden van de lever?

Dat zeg ik niet want dit kan wel het geval zijn maar dan moet er wel erg veel eivoer gegeven worden.

Groeten Meyerwink ;)


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-10-18 - 22:00:35 send message to goudparkiet

Als je vogels eieren leggen bebroeden en de jongen komen goed uit waarom zou je dan allerlei extra dingen geven.
Geef het zelfde voer als altijd maar veel meer van dit.


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-10-18 - 22:13:34 send message to Kilian

@Daniel
Mij is toen ik begon met de grijze aangeraden om topet aminovit te gaan verstrekken voor extra calcium & mineralen. Maar als ik de reacties zo lees dan zou ik hier dus in feite beter mee kunnen stoppen en iets anders hiervoor moeten gaan gebruiken?

@Hans
De vogel arts heeft mij alleen verteld dat de leverwaarde te hoog was voor een jonge vogel. Maar begrijp ik goed dat er dus meer waardes zijn?
Ik zou dit overigens na kunnen vragen als ik volgende week voor controle kom.

@Meyer
Hier krijgen de vogels ruim eivoer verstrekt zodra er jongen zijn. Buiten de kweek om krijgen ze het ook alleen in mindere maten. Zoals eerder in deze reactie ook al staat vermeld verstrek ik dus aminovit als extra calcium & mineralen.

@JP57
De oudervogels heb ik niet laten nakijken. Dit omdat ik er zelf in eerste instantie van uit ging dat er iets mankeerde aan de jongen. Heb hier overigens ook nog niet eens bij stil gestaan. De dosering voor Topet Aminovit is dagelijks 1 gram per kg lichaams gewicht voor vogels zwaarder dan 250 gram. Ik verstrek dagelijks door het eivoer voor +- 14 vogels 2x een maatschepje van 5 gram.


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-10-18 - 22:15:32 send message to Kilian

@Rik
Als je alles zou gaan vergelijken dan ben ik het inderdaad eens met jou reactie.


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-10-18 - 22:17:57 send message to Kilian

@Goudparkiet
Ik heb nooit anders gevoerd dan dat ik nu doe met als enig verschil tussen nu en +- 7á8 maanden geleden een ander soort eivoer.


Daniel
Website Member
Posts :3284

Website Member
2011-10-18 - 22:18:28 send message to Daniel

@Kilian ik zou je oudervogels ook laten testen. Overdosis vitamines komen nu eerder aan het licht bij dieren die in de groei zijn.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede