Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nachthokje verwarmen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nachthokje verwarmen.
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-20 - 19:10:45 send message to Ruben31

Dag allen.

Ik heb een nachthokje met de maten 60x60x90 waarin het broedblok/slaapblok van mijn pyrrhuras hangt.

Ik wil dit deze winter iets bij gaan verwarmen en dacht nu aan warmtematten wat ze ook gebruiken in terraria's.

Volgend jaar komt er overigens een volwaardig nachthok opgetrokken van sandwichpanelen.

Ik wil deze winter even overbruggen.

Heeft iemand een idee wat ik aan verwarming kan doen?

Mvg


Younes Lamin
Website Member
Posts :112

Website Member
2011-10-20 - 21:55:36 send message to Younes Lamin

Zo te zien niet...


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-10-20 - 22:05:16 send message to Daniel

Niet echt een nuttige reactie Younes.

Ruben: gezien de maten van je nachthok zat ik te denken aan een verwarmingsplaatje aan de zijkant van het broedblok (nooit aan de bodembevestigen, want dan kunnen de vogels geen afstand creeeren indien ze dat willen. Al is dit meer een probleem voor jongen aangezien de volwassendieren gewoon het blok uitkunnen.). Een verwarmingslamp zou ook kunnen, maar gezien de nieuwsgierigheid van pyrrhura's moet je ervoor zorgen dat ze niet bij de lamp kunnen (met gaas omgeven kan bijv).


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-20 - 22:22:09 send message to Rik

Ik vraag me af of het verstandig is om überhaubt bij te verwarmen. De vogels gaan dan telkens vanuit een warm hok de kou in.

De vogels zijn in ieder geval winterhard en ze slapen 's nachts al in een broedblok. Volgens mij hebben ze in de wintermaanden weinig te lijden. Je zou eventueel voor de komende winter de voliére nog wat extra af kunnen schermen.

Misschien in de winter wat vetter voeren en het nachthok wat bijverlichten zodat ze niet hele korte dagen hebben.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-10-20 - 22:55:04 send message to Daniel

Rik of vogels winterhard zijn hangt niet samen met de wisseling van temperaturen (en in het geval van ruben zou het koppel ervoor kunnen kiezen om in het nachthok te blijven), maar met het verenpak. Dat verenpak wordt bepaald tijdens de laatste rui en aangezien het koppel van Ruben al het hele jaar buiten zit is dat geen probleem. Verder is het mijn ervaring dat het beter voor de algemene conditie van de vogels is om ze toch vorstvrij te houden.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-20 - 23:24:02 send message to Rik

O.k. Daniël.

Dat winterhard zijn o.a. wordt bepaald door de laatste rui wist ik.

Ik meen dat ik ooit eens ergens op dit forum te hebben gelezen dat het niet verstandig is om vogels 's nachts bij te verwarmen en overdag de mogelijkheid te geven om naar buiten te gaan omdat de temperatuurswisseling niet goed zou voor ze zou zijn. Helaas kan ik dat niet terugvinden.

Maar 's nachts minimaal vorstvrij houden is denk ik ook wel wat voor te zeggen.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-21 - 16:03:58 send message to Ruben31

Ik merkte vorig jaar en dit jaar dat mijn pop wat slechter begon te zitten.

Bijna apatisch leek wel,erg sloom en kon slecht opvliegen en op ene stok landen.

Ik wil minimaal het nachthok vorstvrij houden,ook voor mijn gevoel doe ik dit.

Hoorde trouwens net gepiep uit het blok,mischien het eerste jong???

zo ff kijken happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-10-22 - 10:30:50 send message to Rogert

Denk dat je dat beter had kunnen vermelden dat er jongen op komst zijn.

Ik denk daarom dat je beter kan bij-verwarmen. Aangezien je nu jongen hebt en de kou er aan komt, loop je het risico dat de pop zo stevig op de jongen gaat zitten dat ze ze dood drukt. Als de pop het gevoel heeft dat het nest niet zo koud is zal ze eerder het blok durven verlaten en mee helpen met fourageren. De jongen krijgen dan ook meer lucht.

Ik heb eventueel nog wel een matje voor je als je daar interesse in hebt?

http://www.koopjespakker.nl/webwinkel/2674395/Warmtemat-Thermolux-17X17-cm-6-W.html

Maar dan een 15 watt. Als jij de verzendkosten voor je rekening neemt mag je hem van me lenen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 228 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede