Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Automatische luikjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Automatische luikjes
Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2011-11-03 - 07:18:09 send message to Vogelen

Hallo,

In de nacht zijn onze vogels binnen. In de loop van de ochtend worden ze dan weer in de buitenvluchten gelaten. Zodra het donker wordt zijn alle vogels binnen en laten we ze weer zakken. Nu gebeurd dat niet altijd op hetzelfde tijdstip aangezien we niet altijd thuis zijn. Ik overweeg om dit te automatiseren zodat alle vogels rond 9.00 sóchtends naar buiten kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja, zou je willen omschrijven hoe je dit gedaan hebt. En heb je nog eventuele tips die ik echt moet toepassen? Bvd.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-03 - 11:18:11 send message to Ton Koek

Ik ken het niet, maar als ik denk aan automatisch, zou ik minimaal een blokkeerbeveiliging inbouwen zoals die op liftdeuren zit. Dus als er een vogel tussen komt, dat het luik niet verder dicht gaat maar weer even los gaat.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-03 - 13:04:11 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik neem aan dat het je bedoeling is ze alleen 's-ochtends automatisch open te laten gaan. Het 's-avonds sluiten zul je nog steeds handmatig (eventueel met een afstandbediening) moeten doen om te voorkomen dat er vogels buiten achterblijven of, zoals Ton al aangeeft, halverwege bekneld raken.

Ik weet dat een Arenalid met rolluikjes werkt. Wellicht dat hij je meer kan vertellen?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2011-11-03 - 13:25:12 send message to molineti

Om boven genoemde redenen zou ik et zeker niet automatisch doen.

Zelfs met een blokkeer beveiliging overleeft de vogel het niet,dit heeft mij al (door domme pech)eens een zwartkopcaique gekost en bijna een oranjekuifkakatoe.

Zoals Karel al zegt,met een afstandbedieng werkt het veiligste zodat je ziet wat er gebeurdhappy :)

Groeten rené


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2011-11-03 - 16:08:26 send message to Vogelen

Bedankt voor de reactie's. Ik begrijp dat controle in de avond noodzakelijk blijft. Het gebeurd echter vrijwel nooit dat er vogels buiten blijven, aangezien het in de binnenruimte altijd langer licht is dan buiten. Ik ben niet bijzonder technisch (ga het niet zelf maken) maar ik zat te denken aan een as boven de binnenkooien langs met op het eind een motortje. Aan deze as worden de staalkabeltjes bevestigst waarmee ik nu handmatig de luikjes open. Als deze as gaat draaien zakt het luikje door de zwaartekracht naar beneden. (of naar boven natuurlijk) Mocht er een vogel toevallig precies in de opening blijven zitten dan zal het luikje op de vogel zaken. Eerlijk gezegd doe ik dit nu ook weleens een enkele keer, waarna de vogel naar binnen wipt. Ik moet er wel bij zeggen dat rose kaketoes de kleinste vogels zijn die we hebben. Zeker als dit in "slow mototion" gebeurd zie ik het probleem niet echt. Molineti: Hoe is dit bij jou gebeurd dan?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2011-11-03 - 16:58:17 send message to molineti

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

ik heb geen luikjes maar rolluiken van ongeveer 0.80x 1.0 meter.

het gewicht van dit formaat rolluiken is iets te veel van het goede voor het nekje van een papagaai.

maar misschien zal het met de manier waarop jij het van plan bent wel werken.



groeten rene


E.bakker
Website Member
Posts :135

Website Member
2011-11-03 - 21:05:43 send message to E.bakker

Ik heb aluminium luikjes van 15x20 cm 1cm dik deze met een staaldraadkabeltje deze bedien ik met de hand,

Als het luikje dicht zakt en ze zitten in de opening dan springen ze verder naar binnen als luikje zakt.

Ik zou per luikje een motortje nemen wat ze gebruiken in een broedmachine om de eieren te keren, dit een asje met daar aan het staaldraadkabeltje die het luikje bediend.


mearn
Website Member
Posts :45

Website Member
2011-11-03 - 21:41:14 send message to mearn

Dit bericht is 7 keer gewijzigd

Er zijn komplete setjes in de handel verkrijgbaar. o.a. schuko in Almelo verkoopt ze.
Alleen niet goedkoop, dacht rond de 120,-
Gefotografeerd in Engeland een hoenderhok met automaat en tijdklok,

Krijg de foto niet in beeld, ondanks dat hij 800x600 is. gebruik dus de koppeling.



Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2011-11-03 - 22:39:19 send message to Vogelen

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er mee aan de slag!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-03 - 23:12:00 send message to Karel

Misschien heb je hier ook iets aan:

http://www.youtube.com/watch?v=LXfpezGhGW0

PS
Zoals eigenlijk geldt voor alle online aankopen, is het verstandig om voordat je iets besteld en betaald, eerst even de leverancier te googlen. Vaak vind je dan informatie en ervaringen over de levertijden , service en het nakomen van garantiebepalingen door de betreffende webshop.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-11-04 - 08:41:38 send message to Rogert

duitse site waar je ze kan bestellen

http://axt-electronic.eu/


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2011-11-04 - 09:17:27 send message to edou



medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2011-11-04 - 20:11:44 send message to medaar

voorzetrolluik met motor. dat kan maar.
is wat te duur . ben zelf 40 jaar rolluikmaker geweest .
kabel op as zinloos ( lukt nooit).
je rolluik zal altijd , vast komen te zitten . zowel op of neer .
met rolluik lint lukt wel , je moet een lintschijf voor lint op je as monteren .

na 40 jaar ervaring in de rolluiken zal ik het wel weten .. gr


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2011-11-05 - 09:57:48 send message to Vogelen

Dat rolluik lint is wel een goed idee. Alleen is dit binnen de kortst mogelijke tijd gesloopt. Heb je daar misschien ook nog een tip voor?


clauwdia
Website Member
Posts :53

Website Member
2011-11-05 - 14:00:10 send message to clauwdia

pvc buis is dat wat er omheen


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2011-11-06 - 14:56:20 send message to medaar

lint kapot bijten kan nooit. want: bij dag is je luik open.lint is opgerold op as. bij avond is de luik naar beneden , lint is van buiten tezien. maar vogels zitten binnen .hoe kunnen ze dan dat lint stuk bijten ?? rare vogels heb je dan ze ? ze zitten binnen en buiten vreten ze wat kapot .shocked 8O



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 217 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede