Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > nog een cites vraag Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : nog een cites vraag
Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-11-08 - 20:19:31 send message to Daniel

Een vraag, die ik waarschijnlijk aan het Cites-bureau moet stellen, maar wat gebeurt er met een soort die als uitgestorven beschouwd wordt en deze hierdoor niet op een van de Cites lijsten staat en deze soort wordt herontdekt.

Een gek voorbeeld de carolinaparkiet. Wat als nu blijkt dat iemand deze soort toch bijna 100 jaar in volieres heeft kunnen houden en besluit nu publiek te gaan. Is deze soort dan vrij (want staat op geen enkele cites-lijst zelfs niet op lijst 3) of komt deze dan automatisch op lijst I. Ik vermoed dat verdragspartners deze soort bij de volgende vergadering een status dienen te geven. En dat landen waar de soort voorkomt (in dit geval de VS) onmiddelijk maatregelen nemen, maar kan iemand dat bevestigen (of verbeteren).


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2011-11-08 - 21:01:17 send message to P.Rooth

Is net als ieder uitgestorven geachte soort dat indien er uitgestorven geachte soorten herondekt worden hebben die natuurlijk de hoogst mogelijke beschermde status .

Kijk maar naar de SPIX ARA met Google en je weet waar men staat indien er toevallig een stel in je voliere zou zitten

Paul


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-11-08 - 21:12:08 send message to Daniel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Weet je dat zeker Paul? De Spix is niet echt een goed voorbeeld hier aangezien deze soort nooit als uitgestorven beschouwd is. En ik heb het ook niet over soorten als de paradijsparkiet of de blauwgrijze ara, welke gewoon op een citeslijst staan.

Voorbeelden behalve de carolinaparkiet zouden moa's of de reuzenalk kunnen zijn. Over het algemeen soorten waarvan we redelijk zeker weten dat ze uitgestorven zijn. Soorten waar ook maar enige twijfel over zou kunnen bestaan staan gewoon op de lijst. Mijn vraag is dus ook puur theoretisch.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-08 - 21:26:40 send message to Ton Koek

quote
Ik vermoed dat verdragspartners deze soort bij de volgende vergadering een status dienen te geven.
Dat denk ik ook, maar in de tussentijd zal al een vorm van registratie moeten plaatsvinden vermoed ik. Zou leuk zijn als het een keer gebeurt.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-11-08 - 22:17:30 send message to Niltava

Ik denk ook dat hij meteen beschermd zou worden.
Het zou verder best eens kunnen dat je dan ineens niet meer eigenaar bent van de vogels.
Ik meen tenminste dat bijvoorbeeld Brazilië de "blauwe" ara's als hun eigendom zien.(niet de hyacinth) en dat er dan een leenbasis wordt geregeld.

Kan interessant worden met de carolinaparkiet als je ziet wat er de VS gebeurt als je maansteen probeert te verkopen(zie eenvandaag gisteren)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-11-09 - 09:17:02 send message to Daniel

En toch had Brazilie daar haar hand overspeelt met het claimen van het eigendom van alle blauwe ara's. Dit omdat prive personen al ara's bezaten voordat Brazilie deze claim neerlegde. De Spixara's die in Zwitserland, Duitsland en die in Al-Wabra zijn allemaal nog in het bezit van prive personen. De spixen in het Loro Parque zijn vrijwillig overgedragen aan Brazilie. Met de Lear's Macaws is het een iets ander verhaal.

Wat me opvalt is dat soorten als de buidelwolf, glaucous ara en de paradijsparkiet allemaal nog op de CITES I lijst staan. Ondanks dat we vrijwel zeker weten dat ze uitgestorven zijn, maar de carolinaparkiet of de huia niet. Bij de eerste is er een zeer kleine kans dat ze misschien nog bestaan, maar van de laaste twee weten we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ze uitgestorven zijn. In de praktijk is die lijn erg grijs maar het is schijnbaar genoeg om de bescherming op te heffen voor deze soorten.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede