Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > heeft de crisis ook invloed op de vogelhobby ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
volgende >>>


Auteur Onderwerp : heeft de crisis ook invloed op de vogelhobby ?
ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-11 - 22:27:01 send message to ineznick

Mijn vraag is of de crisis ook invloed heeft op het verkopen en kopen van vogels voor jullie.
En merken jullie er ook wat van, zoals soorten die je normaal goed verkoopt en je nu niet kwijt kunt raken. Zijn er mensen die overgaan op "goedkopere vogels" of er mee stoppen? Ben benieuwd naar jullie reacties .

Gr gerben


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-11 - 22:53:59 send message to Karel

Ik denk het wel, Gerben.
Wat kromsnave;s betreft ben ik minder op de hoogte, maar wat de de andere vogels betreft:

Duurdere vogels (tussen 200 en 1000 euro) blijven langer staan op de verkoopsites en enkele soorten heb ik al spectaculair in prijs zien dalen nadat er een paar maanden mee was geadverteerd.
Sommige verkopers blijven nog vasthouden aan de hoge prijs, maar zullen waarschijnlijk toch moeten buigen als ze hun vogels nog dit jaar willen verkopen.

De bijzonder gewilde vogels houden echter nog steeds hun prijs wel en veranderen net zo snel van eigenaar als vroeger.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-11 - 22:59:47 send message to ineznick

Ik hoorde van een vriend van mij over de prijzen bij de opkoper bij hem in de buurt.
Daar schrok ik wel even van, vooral over de prijzen van papegaaien, er waren bepaalde soorten(weet niet meer welke), die in prijs waren gehalveerd. Leuk om wat te kopen , maar om vogels te verkopen, dat is dan niet zo leuk. Ja, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-12 - 00:32:44 send message to Ton Koek

Bij mij is het niet zozeer de crisis alswel de torenhoge prijzen die me afschrikken. Ik houd tropen en veel soorten zijn tot wel 10 keer zo duur geworden de laatste jaren.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-11-12 - 08:20:53 send message to oli4

Zelf vind ik dat dit bij de zwartkopcaique nogal goed te zien is. Drie jaar geleden jonge vogels aangeschaft, getest en gezond, 800 euro voor een jong koppel. Nu zie je ze vaak staan voor rond de 550 à 600 euro tkoppel en dan zijn er nog gekken die er 400 voor bieden. Tja, dat is al bijna de helft?! Dat had ik toen niet verwacht toen ik men jonge vogels aanschafte. Nu maar hopen dat ze eens gaan kweken en dat er niets mee gebeurdhappy :)


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2011-11-12 - 08:31:26 send message to wiechmann

iedereen heeft bijna last er van .je zie nu vogels op de verkoop site staan die je 2 jaar geleden zelden of nooit er op zag staan.

en als je de prijzen zie van jaar geleden of nu dan weet je genoeg .er zijn natuurlijk bepaalde soorten die wel hun prijs houden.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-12 - 11:07:54 send message to ineznick

Maar niemand kan mij vertellen of de prijzen van de papegaaien zo enorm gezakt is ? Dat de prijzen van de caiques zo gezakt is , viel mij ook al op. Maar de andere papegaaien soorten dan ? Heb me daar niet zo mee bezig gehouden de laatste jaren , maar omdat ik dat gisteren zo hoorde ben ik wel benieuwd of het ook echt zo is. Maar heeft dat misschien ook niet mee te maken , dat er bepaalde soorten papegaaien goed mee gekweekt wordt en niet iedereen een koppel papegaaien kan houden?+


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-11-12 - 12:02:20 send message to oli4

Ik vrees zelf ook dat we nog maar aan het begin staan van die crisis, volgens mij gaan er nog vele zaken op en af schommelen!


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-12 - 12:08:40 send message to ineznick

Hallo Oli,

Ja, dat geloof ik ook , maar bedoel je dan de vogelhobby of in het algemeen ? Want ik denk dat we in Europa nog maar net aan het begin staan , ik hoop dat ik niet gelijk krijg, maar ben er wel bang voor.Griekenland , Italie en wie volgt er? En wat zijn de gevolgen voor ons, hier in Nederland ?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2011-11-12 - 12:12:29 send message to theelepeltje

Ik zie het ook bij de rosekaketoe. Drie jaar geleden nog zo'n 1500-2000 per koppel. Nu zie je ze al rond de 400-500 per stuk.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-11-12 - 12:18:40 send message to Daniel

Hetzelfde zie je bij grijze roodstaarten, maar ok roodbuiken bijvoorbeeld. Dit zal niet enkel de crisis zijn, maar ook omdat het aanbod van deze soorten toeneemt. De combinatie van de twee zet de prijs natuurlijk erg onder druk. Bij mijn eigensoorten verwacht ik vooral dat de pyrrhura perlata sterk in prijs zal dalen.

En ik heb stiekeme hoop dat de prijs van hoorn- en goudparkieten zal zakken.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-11-12 - 12:27:15 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat nog helemaal niets met de crisis te maken heeft. Wie van de werkenden heeft het nu al daadwerkelijk in de knip gemerkt?? Volgens mij heeft het gewoon te maken met een verzadigde markt.

Zeker nadat men alles zowat met handopfok is gaan doen ipv natuurbroed. Op deze manier sneuvelden er minder vogels (machine e.d) en op deze manier is de markt dus verzadigd . Meer aanbod dan vraag.

Henk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-11-12 - 12:39:29 send message to eric 008

er mag van mijn nog veel meer af vb. 30 jaar terug koppel nachtegalen 20 gulden is een goede 8 euro per koppel nu dertig jaar later een kleine 400 euro het koppel en dan moet je nog zoeken ook toen waren ze niet te slijten nu niet te vinde dus is het toch gewoon vraag en aan bod .
positief denken is een kunst,,,, de boel ziek praten een kleine kunst,,,, als we er maar genoeg over praten


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-11-12 - 12:47:20 send message to oli4

Ook bij edels zie je de prijzen sterk zakken, maar dat is al een tijdje en heeft volgens mij totaal niets met de crisis te maken, dat zijn gewoon legkippenrazz :p

Jah, als de goudparkieten dalen in prijs denk ik toch eens een koppeltje bij mijn oom te gaan halenhappy :) maar nu staan ze nog iets te prijzig naar mijn zinlaugh :D


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-12 - 13:09:54 send message to Rik

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

In het begin met de import-stop en de komst van de euro zijn prijzen van vogels onzinnig hoog gestegen. Een paar jaar later stabiliseerden de prijzen. Daarna kwam eindelijk de kweek op gang van de laatste importvogels en de eerste nakweekvogels waardoor de prijzen iets zakten. Nu met euro-crisis lijken de prijzen nog verder te zakken. De markt is ver over haar top heen. Vanaf nu krijgen wel alleen nog maar een dalende lijn te zien.

Mensen houden hun hand op de knip en weten ook wel dat als ze een bijzonder koppel op internet zien staan er binnenkort écht nog wel een koppel op komt te staan. Ook kopen mensen niet meer met de reden om een verdere prijsstijgingen voor te zijn.

Misschien ook dat nú pas het besef van de waarde van de euro écht begint door te dringen.

Er zijn nog wel mensen die veel geld voor een koppel vragen maar die koppels blijven gewoon te koop staan. Waarschijnlijk zijn dat mensen die twee jaar lang niet meer op internet hebben ingelogd of niet willen weten dat ze zelf te duur gekocht hebben.

Mijn maatregelen:

1. Ik tel geen geld meer neer voor mutaties die niet écht bijzonder zijn of waarvan de prijs kunstmatig wordt hooggehouden. De tijd dat ik bijvoorbeeld bereid was om bijvoorbeeld € 350,-- voor een koppel donkergroene taranta’s neer te tellen is voorbij. Een donkergroene man mag hooguit € 50,-- kosten.

2. Ook tel ik geen geld meer neer voor een vogel waarvan ik ook maar 1% twijfel over de gezondheid. Dus een mindere vogel meenemen naar huis en daarna kijken wat het is, doe ik niet meer. ‘Iets meer betalen voor een gezonde vogel’ vind een verkeerde benadering. Het moet zijn: ‘Niets meer betalen voor een ongezonde vogel’.

3. Verder heb ik sinds kort de vuistregel dat ik niet meer geld betaal voor een vogel dan dat ik er zelf ook voor zou krijgen bij verkoop.

4. Ook laat ik me geen poot meer uittrekken door dierenartsen. Voor de toekomst: van te voren een prijs afspreken, op papier laten zetten en een maximale prijs voor ‘noodgevallen’ vermelden. Als het boven deze prijs komt: afspuiten!

5. Tot slot heb ik altijd rekening proberen te houden met de verkoper. Ik heb mijn vogels altijd tegen een hele scherpe prijs weggedaan en bij teleurstellingen altijd het geld teruggegeven. Aan de andere kant ben ik zelf ook vaak gematst bij het kopen van vogels. Er is vaak gezeur over de mensen in vogelland en de handelaren…maar daar lopen gelukkig ook heel wat sportieve mensen tussen.

Besef altijd goed dat als je vogels verkoopt het bedrag voor jou heel klein kan zijn maar voor de verkoper heel groot. Kortom: een beetje respectvol omgaan met geld dat een koper aan je geeft. Niet praten in termen als ‘vijf tientjes’ of ‘twee en een kwart’. Walgelijk!

Tot slot:

Ik beknibbel niet op voer, verlichting, huisvesting en bodembedekking. Dat is namelijk de basis voor een gezonde vogel en mag daarom best wat kosten.

Wel kan ik garanderen dat wij helaas in een crisis terecht gaan komen die zijn weerga niet kent! Ik bereid me voor op het ergste scenario. Het is allemaal veel ernstiger dan wij op dit moment denken.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-12 - 14:37:23 send message to ineznick

Heel duidelijk Rik, ik denk ook inderdaad dat we in een hele diepe crisis komen te zitten. Ik hoop er maar het beste van, maar zie het wel somber in.
Bedankt voor je duidelijke uitleg Rik.

gr gerben



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede