Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Positieve ervaring met: Nutribird P15 tropical Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Positieve ervaring met: Nutribird P15 tropical
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-19 - 21:35:38

Omdat ik van mening ben dat ik niet écht een keukenprins ben voor mijn huiskamervogel (Meijer) heb ik zo’n 6 weken geleden een pak Nutribird P15 tropical voor deze vogel gekocht.

Meestal houd ik het voeren van pellets maar even vol en kom ik uiteindelijk weer terug op een goede zadenmengeling.

Mijn bevindingen tot nu toe met het voeren van Nutribird P15 tropical:

- De pellets worden bijna onmiddellijk opgenomen;
- De vogel lijkt zich met het geknabbel op zijn pellets zeer goed te vermaken;
- De ontlasting is redelijk tot goed;
- De pellets ruiken mij iets te zoetig;
- Gunstig geprijsd: € 6,75 voor 1 kg en €35,-- voor 10 kg (€ 3,50 per kg);
- Naar mijn berekening doet één koppel Bonte Boeren bijna een maand met 1 kg;
- De vogel lijkt conditioneel in sprongen vooruit te gaan.

Ik besef dat het nadelig kan zijn voor de spiermaag van de vogel. Toch vind ik het verbazingwekkend dat de pellets zo’n goede invloed op de vogel hebben.

Zijn er meer mensen die zijn overgestapt op deze pellets en hier voordelen van hebben ondervonden? Waar zou het hem in zitten? De extra vitamine A?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-20 - 01:11:38

Ik heb dan geen P15 maar C14 gebruikt een tijdje, ik hield toen alleen Afrikaanse tropen.
Mij viel op en dat hoor ik van meer mensen, dat de vogels slechts tijdelijk goed reageren op pellets. Bij mij een klein jaar, daarna slechtere kweek en minder fitte vogels. Toen terug naar zaad en de vogel herstelden zich binnen een maand.



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-20 - 11:26:09

quote
als je voeding analyseert en een vergelijkbare voeding maakt alleen van de stoffen die je kan meten of aantonen missen er een tien misschien wel een honderd tal stoffen.
Dit lijkt heel erg logisch, zo duidelijk heb ik het niet eerder gelezen.
Wat wij mensen onze vogels aanbieden kan nooit zo volledig zijn als wat ze in de natuur zouden eten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-20 - 11:35:40

quote
vergelijkbare voeding maakt alleen van de stoffen die je kan meten of aantonen missen er een tien misschien wel een honderd tal stoffen.


Over welke niet meetbare en/of aantoonbare stoffen heb je het dan?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-11-20 - 11:36:46

Daarom geef ik mijn vogels ongeveer 50/ 50 pellts/ zaad en daarnaast af en toe wat fruit, groente noten, vers ei ed
Alleen pellets lijk mij zowiezo geen goed plan ...


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-11-20 - 12:43:00

Ik heb het ook geprobeerd met pellets maar ben er toch van teruggekomen.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-20 - 13:55:18

Daar zit inderdaad wat in. Aan de andere kant is eigenlijk alles dwangvoeding. Of je schotelt de vogel een zadenmengeling voor óf pellets. Kiezen kunnen vogels niet.

Goed om te weten dat ook pellets voeren in dit geval geen ideaal-situatie is en dat het van voorbijgaande aard kan zijn.

Waarom dit topic gestart?
Sinds ik de pellets voer is de vogel veel actiever geworden en hij slaapt veel minder.

Ook zat de vogel vaak te niezen en dat is nu zo goed als over. Na wat speurwerk kwam ik tot de conclusie dat dat in de toename aan vitamine A zou kunnen zitten.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-11-20 - 19:50:07

de pellet bestaat uit div voedingsmiddellen waaronder zaden groenten ed,deze middellen bevatten ook deze sporenelementen en minerealen ,vindt het allemaal wat kort door de bocht,al ben ik geen voorstander van pellets,maar dat heeft een andere reden


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2011-11-25 - 20:35:18

pellets: geen spek voor mijne bek.
vindt ik veel te duur. een mengelmoes van zaden geef ik aan aan mijn vogels . je weet welk eten ze krijgen .maar dan alle soorten zaden , volgens het seizoen. vogels kweken is wikken en wegen . in de lente, zomer, herfst en vader winter. ik moet zaden zien en geen pillen.
je weet nooit wat daar in zit .
ik zie het zo:

lekker samen gaan eten .mooi bord met een grote bal in ?? nee niet voor mijn europese vogels . medaar


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-25 - 22:15:39

De vraag was echter hoe het kan dat een vogel zo goed op deze pellets reageert.

Met zaden weet je net zo goed niet wat ze binnen krijgen. Een prachtige zadenmengeling kan net zo goed eenzijdig zijn en bespoten zijn met allerlei giffen. Verder weet je absoluut niet hoe oud de zaden zijn en onder welke omstandigheden ze zijn bewaard. Uit een vochtige of stoffige schuur, ongedierte etc. Dat je met zaden precies weet wat je geeft vindt ik dus niet kloppen. Je kunt hooguit de voedingswaarde berekenen.

Dat deze pellets duur zijn vind ik niet. Het is mogelijk om één koppel Bonte Boeren een jaar lang te voeren voor ongeveer € 60,--. Niet veel duurder dan een de prijs van een goede zadenmengeling.

Ik zie ook liever een mooie zadenmengeling maar ervaar dat mijn vogel beter reageert op pellets. Dan ga je natuurlijk nadenken. Daarom dit topic.

Volgens mij moet je een uitgebalanceerd dieet verstrekken waar een zadenmengeling slechts een onderdeel van is. Anders op zijn minst pellets verstrekken of helemaal niet aan vogels beginnen. Kleine vogelsoorten valt wel mee, maar de meest gezonde papegaaien help je anders binnen de kortste tijd naar de knoppen.

Tenminste dat is hoe ik er op dit moment tegenaan kijk. Dat kan natuurlijk ook weer veranderen.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-11-26 - 06:23:28

Pellet voeding is enig sinds vergelijkbaar met de kant en klaar voeding voor lories, de fabrikant bepaald wat er inzit, toch hebben mijn stella lories er 16 jaar lang elk jaar 4 jongen op groot gebracht en met de jongen tot in de vierde generatie gekweekt, met alleen af en toe een stukje fruit of een wilgentak erbij.
Een pellet kan een goede aanvulling zijn bij een zaad mengeling, zaad houdt de spijsvertering van vogels actief en dat doet een pellet niet.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2011-11-26 - 08:46:02

Ik heb onlangs een grijze roodstaart pop gekocht die het gewoon was Nuytibird P15 tropical te eten, aangevuld met wat fruit en groenten. De verkoper had meerdere koppels grijzen, allemaal aten ze al vele jaren deze pellet. Stuk voor stuk heeft die man mooie grote vogels, strak in de veren, actief, kweken goed, helemaal niets op aan te merken.
Ikzelf geef mijn vogels veel groenten en fruit,gekiemde zaden, birdiebread,een goed zaadmengsel en regelmatig wat Zupreem pellets. Bij thuiskomst met de nieuwe grijze heb ik Nutribird P15 tropical aangeschaft en mijn koppel grijzen krijgt dit (de man had er geen problemen mee daar ook van te eten), samen met al wat de andere gaaien ook krijgen (groenten, fruit, gekiemde zaden, enz.)

Mijn bescheiden mening is dat alleen een zaadmengsel geven, of alleen pellets, of alleen groenten en fruit, niet voldoende/gezond is,maar dat ze een combinatie van dat alles nodig hebben.


vasco
Website Member
Posts :107

Website Member
2011-11-26 - 15:24:23

Mijn vogels krijgen 3/4 zaadmengeling en 1/4 pellets en groenvoer wat ik hier in de natuur vind(wel goed opletten dat het niet bespoten is).



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede