Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > goed kweekkoppel molinea's blijft met eieren vervelen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : goed kweekkoppel molinea's blijft met eieren vervelen
abmarcel
Website Member
Posts :62

Website Member
2011-11-27 - 19:39:59 send message to abmarcel

hallo, ik heb vorig jaar van een goede vriend een goed kweekkoppel molinea's overgenomen(elk jaar 2 nesten zonder problemen).
nu zijn ze bij mij al 2 rondes begonnen met leggen, maar spollen steeds de eieren onder het nestmateriaal en en gaan niet vast zitten broeden . wie heeft een goede tip?
groeten marcel


abmarcel
Website Member
Posts :62

Website Member
2011-11-27 - 19:56:26 send message to abmarcel

oja ik heb er al een hoop nestmateriaal uitgehaald , maar broeden doen ze niet


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-11-27 - 20:11:47 send message to denegon

Vaak is het een te broedse man die dit veroorzaakt. als je de man minder broeds wilt krijgen kun je elke vorm van natvoer en eivoer weghalen als de pop eieren moet gaan leggen. ( 1 dag ervoor)
dit volhouden tot de pop rond de 20 dagen aan het broeden is en dan weer langzaam opbouwen zodat de jongen bij uitkomen wel groenvoer en ei voer binnen krijgen.
als de jongen 5 weken opud zijn het groen en eivoer weer afbouwen.

Minder nestmateriaal. je kunt ook ander nest materiaal nemen i.p.v hout schaafsel kin je allemaal zij takjes gebruiken van de wilgetakken. deze afknippen met de lengte van 15 cm en dan 1/2 vol gooien het blok. ze zullen met zijn 2tjes het materiaal of naar buiten werklen of fijn knagen. dit stimuleerd ook het broed gedrag
hopelijk heb je er wat aan groetjes egon


abmarcel
Website Member
Posts :62

Website Member
2011-11-27 - 20:34:12 send message to abmarcel

bedankt voor de goede tip ,
ga dit meteen proberen

groeten marcel


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-11-27 - 23:46:12 send message to meyer

Hoi Marcel,

Hangt het nest bij jou misschien lichter dan bij de vorige eigenaar? Als er te veel licht in het blok komt kun je het beste het blok met de opening van het licht af hangen zodat het donkerder is in het blok en de pop rustiger word.

Groeten Meyerwink ;)


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-28 - 09:17:27 send message to ineznick

Afgelopen jaar hetzelfde gehad met mijn koppel Pyrrhura Perlata, de jaren ervoor altijd jongen gehad.
Maar dit jaar maakten ze er een puinhoop van, het blok heb ik niet verplaatst.
Ook hetzelfde nestmateriaal als afgelopen jaren.
Ik hoop dat ze het volgend jaar beter zullen doen.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2011-11-28 - 10:24:29 send message to marti

Ik had dit jaar een koppel griseipectus die hetzelfde deden. Wel leggen, niet broeden, eieren door het hele blok. Heb je toevallig ook weleens last van muizen in het hok? Is een mogelijke oorzaak. Wijkt je broedblok sterk af van het blok van de vorige eigenaar? Verder niet teveel gaan lopen prutsen. als je voortdurend dingen veranderd krijg je dat je door de onrust het probleem in stand houdt.


abmarcel
Website Member
Posts :62

Website Member
2011-11-28 - 19:05:52 send message to abmarcel

ik heb voor mijn pyrrhura's L blokken ,licht in het blok is volgensmij het probleem niet(ze hangen erg donker), mijn maat waar ze vandaan komen heeft gewoon rechte blokken. maar ze slapen er al een half jaar in bij mij, je zou zeggen dat ze het blok geaccepteerd hebben.muizen heb ik niet ,mijn pyrrhurs's zitten binnen en dat is echt muis dicht
groeten marcel


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-28 - 19:21:09 send message to Karel

Als ze het goed gedaan hebben in rechte blokken, is het niet verstandig om iets anders te gaan proberen.

Ik heb eens een kweekkoppel vogels verkocht en wilde het nestkastje, waar ze aan gewend waren, er gratis bij geven. De koper wilde dat niet want hij gebruikte liever natuurblokken.
Je raadt het al: hij heeft er nooit een jong van gekweekt!


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-28 - 22:57:06 send message to ineznick

Ja Karel,
maar dat zijn de eigenwijze mensen die denken dat ze alles al weten!
Tegen zulke mensen moet je verder ook niet ingaan .Want ze weten het toch beter.
Maar naderhand moet je daar toch erg om lachen, als je dan hoort dat ze er niet mee kweken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-29 - 00:09:42 send message to Karel

Eigenlijk kon ik er niet zo erg om lachen. Van deze soort zijn er niet meer zo veel. Het ging om dit koppel (bij mij deden ze het gewoon in zo'n 6-kantig neopheamakastje met verdikte voorkant):

http://members.chello.nl/j.verbrugge4/Decken.htm


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-29 - 08:44:48 send message to ineznick

Oh, dat wist ik niet. Maar mooie vogels zeg. Mag ik vragen waarom je dit koppel weg hebt gedaan ?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-29 - 10:51:14 send message to Karel

@Gerben
Omdat ik het tijd vond voor iets anders.....happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede