Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Merle gen ?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Merle gen ??
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-06 - 11:03:36

Merle gen komt dit voor bij parkieten het vereft intermediair alleen het zit op twee locus en kan zowel rec en dom vererven ook hier kunnen weer wildkleuren uit geboren worden die niet raszuiver zijn dus split dit gen komt voor bij bv. de schotseherder.

of word het bij vogels anders genoemd?

ook hier treed veel variatie in op !!!!


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-06 - 17:32:09

is dit al ontstaan bij de vogels????

m.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-01-07 - 09:10:08

Hallo Eric:
Ik weet niet of u hier wil verwijzen naar de gezoomde Bourks.Of sommige andere bonte mutaties
Ik ben vroeger veel op stap geweest met goede hondenfokkers en bij verschillende hondenrassen is dit gen gekend. Het uitzicht wordt bepaald door de vachtkleur van de hond, de basis is altijd donker en de recessief aanwezige kleuren bepalen mee het patroon.
Het fokken met honden waar dit gen in beide stambomen aanwezig is is volgens mij verboden. Geeft aanleiding tot volledig witte honden die doof en blind en heel zwak zijn. Zo ziet men inderdaad bij sommige fokkers van gezoomde wit_grijze zwakke vogels.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-07 - 09:44:23

hoi dirk ik ben inderdaad op zoek naar de vereving van de gezoomde bourks wat je schrijf komt inderdaad overeen met wat ik zie bij mijn in de kweek uitslagen. nu is Merle volgens mijn 1 van de mogelijkheden maar ik weet niet of het voorkomt bij vogels ??werd door een formlid naar gevraagd of ik het kenden aangezien ik schotseherders heb gefokt ook Bleu Merle ken de ik de vereving maar heb dit nooit in verband gebracht met mottle en gezoomde bourksen .
wie zoek zal vinden is het gezegde maar het is wel zoeken naar een naald in een hooiberg.


mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-01-07 - 18:56:10

Wij zijn er bij de duitse doggen wel mee bekend en we zien ook toch wel overeenkomsten met de splendids en dan in het bont.Met name het woord mottle.
Dirk kan het zo zijn dat we hierin ook een verzwakking kweken. Hoe is het onderzocht als lever mutant bij de splendids gegaan en zijn er wellicht overeenkomsten tussen mottle en merle in uw ogen.



DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-01-08 - 08:19:50

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het Merle gen vererft autsomaal incompleet dominant. Bij honden is er soms een combinatie waardoor het gen wordt gecamoufleerd. Dieren waarbij het Merle gen dubbel aanwezig is sterven als embryo of komen verzwakt ter wereld waardoor ze snel sterven en indien ze overleven in de meeste gevallen onvruchtbaar zijn.
Deze jongen ziet men soms ook bij kwekers van gezoomde bourks.
Indien men het Merle gen toch wil kweken wordt gaat dit dus best over hetrozygote (split) dieren waarbij het gen zichtbaar of onzichtbaar aanwezig is . Bij de Duitse dog heeft men de harlekijnpatroon wat een interactie is van het Merle (M) en het harlekijn (H).
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er toch gezonde dubbele MM dieren worden gekweekt.
Er blijven echter altijd onzichtbare afwijkingen. Zo mag men dieren met het Merle gen niet behandelen met ivermectine omdat hier het MDR-2 Enzym ontbreekt . Het ontbreken van dit enzym is via een bloedonderzoek vast te stellen.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-08 - 10:15:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

goededag dirk
dus met bloed onderzoek zou aangetoond kunnen worden of dit gen aanwezig of niet aanwezig is in de bourks *gezoomd* ?
en wat dit voor invloed heeft op de kweek uitslagen van de *gezoomde* .
wat ik zie bij kwekers die
sterk x sterk *gezoomd* kweken is een vermindering in eumelanine !
ik kweek nu met verschillende koppels zwak x zwak *gezoomd* zie daar het omgekeerde een afnamen cq verdunning in psittacine
bij split x sterk is het maar net hoe het valt.
kan ,,is,, Merle verantwoordelijk zijn voor de variatie van wat we uiterlijk waarnemen bij de *gezoomde* bourks ?

m.v.g eric


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-01-08 - 17:11:05

Volgens wikipedia komt dit MDR 2 tekort voor bij bepaalde hondenrassen. Staat niet bij dat dit specifiek bij merlemutanten is. Lijkt me dus niet juist om bij ontbreken van dit MDR 2 gen te concluderen dat we altijd met een mrlemutant van doen hebben.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede