Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > cinnamon versus isabel pruimenkop Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : cinnamon versus isabel pruimenkop
P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-01-06 - 21:14:15 send message to P.Rooth

cinnamon versus isabel pruimenkop wat weten we van het verschil tussen beide mutanten ?
Cinnamon is kaneel en de vogel heeft ook een bruine waas wat aan kaneel doet denken .
Het boek van Bastiaan wat ik een aanrader vind voor al de liefhebbers van edelparkieten geeft geen volledige duidelijkheid aangezien er een "pastel"groen in staat waarvan de naamgeving nog in onderzoek is .
In het boek staan verschillende foto's van vleugelpennen en van staartpennen die het verschil tussen cinnamon en "pastel" weergeven op blz 469 en wie niet lichtelijk of helemaal kleurenblind is zal dit goed zien .
Ik ben lichtelijk kleurenblind en zie gelukkig duidelijk verschil .
Kan echter geen pasteltint ontwaren aan de "pastel"groene vogel maar dat kan aan mijn ogen liggen .
Op blz 478 staat een foto met staartpennen van verschillende mutaties .
De kleur van wat ik als Isabel bestempel is niet te vinden en komt niet in de buurt van een cinnamon waarbij ik teruggrijp naar de beschrijving van de kleur door onze vriendin die ook met pruimekopjes kweekt en de kleur van mijn Isabellen MAUVE noemde en de kleur tussen Cinnamon en Pastel .
Heb inmiddels enkele grote kwekers van pruimekopjes gesproken en enkele hebben mijn vogels in de handen gehad omdat ze wel "lijken"op de cinnamon maar er geen bruine aanslag te ontdekken was waardoor de kleur veel helderder is .
Ze zijn ook wel aangezien voor mooie pastellen op de markten van Zwolle en Meppel maar eerlijkheid gebied dan de geinteresserden erop te wijzen dat dit Isabellen zijj en geslachtegebonden vererven en wat als "pastel" door het leven gaat een recessieve vererving .

Heb wel foto's van mijn Isabellen maar hoe die te plaatsen is mij een groot raadsel

Paul


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2012-01-07 - 09:58:32 send message to denegon

Je zou een cinamon en een isabel tegen elkaar kunnen zetten en als er dan wildkleuren uitkomen dan moeten het andere mutaties zijn komen er echter alleen mutatie kleuren uit is het dezelfde kleur allen bij de ene wat donkerder en lichter. groetjes egon


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2012-01-07 - 10:59:47 send message to Glansspreeuw

Eigenlijk is isabel ook niet juist omdat isabel voortkomt uit een crossing-over tussen bruin en agaat.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-01-07 - 11:49:15 send message to freddy321

vraag mij af wat nou precies de vraag is?
bij neophemas is isabel de oude benaming van pallid en vererft geslachtsgebonden het verschil tussen cinnamon en pallid ie duidelijk te zien ook aan de kleur van de nagels


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-01-07 - 19:18:20 send message to P.Rooth

Hallo Egon

Isabel x cinnamon geven dezelfde uitkomsten want Isabel is geslachtsgebonden ne Cinnamon is de vereving hetzelfde .

Heb inmiddels mannen gekweekt die zo duidelijk verschillen met de Cinnamonmannen waarbij de staartpenkleur direct opvalt zoals ik al aangegeven heb , zelfs een kweker uit Ter Apel die mij eerst niet geloofde heeft het ook bevestigd dat mijn 'Isabel'( om zo maar aan te geven ) geen cinnamonnen zijn .

Komt nog iets exstra's om de hoek dat ik uit de ruim 20 vogels waarvan op 4 na die nog op kleur moeten komen 1 man zit die na 3 jaar een geheel afwijkende kleur gekregen heeft die op een zeegroene zou kunnen zijn .

Paul


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-01-07 - 19:25:02 send message to P.Rooth

Glansspreeuw gaf aan :

Eigenlijk is isabel ook niet juist omdat isabel voortkomt uit een crossing-over tussen bruin en agaat.


Ik ben natuurlijk niet geheel op de hoogte van wat Glansspreeuw bedoelt met crossing over tussen bruin en agaat want als ik het goed heb komen deze kleuren bij spreeuwen en overige wildzangvogels voor die mogelijk een andere verving hebben dan de edelparkieten .

Isabel is in het verleden gebruikt voor een halsbandmutatie die ik ook gehad heb en die behoorlijk ingeburgerd was/is omdat mij nog regelmatig gevraagd is of ik nog Isabellen heb .

Agaat ken ik me niets bij voorstellen en bruin zit niet aan/op mijn Isabellen .

Paul


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-01-07 - 19:33:46 send message to P.Rooth

Freddy321 gaf aan :
vraag mij af wat nou precies de vraag is?
bij neophemas is isabel de oude benaming van pallid en vererft geslachtsgebonden het verschil tussen cinnamon en pallid ie duidelijk te zien ook aan de kleur van de nagels

Neophema's hebben een afwijkende vererving zoals ik uit eerdere forumberichten begrepen heb maar de opmerking dat er tussen cinnamon en pallid duidelijk te zien is en ook aan de kleur van de nagels is weer een puntje waar wat mee gedaan kan worden want daar heb ik nog niet eens naar gekeken ( zal wel niet helpen ook want zie de kleuren al zo slecht )

Mogelijk is de benaming dan niet juist maar dat houd ik eerst zo aan net als Bastiaan in zijn boek aangegeven heeft dat 'pastel'nog nader onderzoek behoeft vandaar ik graag duidelijkheid probeer te krijgen betreffende de benaming .


Paul


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2012-01-07 - 20:49:50 send message to Daniel

Paul hoe zien de mannen eruit indien je cinnamon x isabel doet. Indien dit wilkleuren zijn heb je te maken met 2 verschillende mutaties. Indien je cinnamon of isabel krijgt zijn beiden dezelfde mutant, maar dan 2 visuele variaties. Krijg je een tussenkleur dan kunnrn het multipele allele zijn (verschillende mutaties op hetzelfde locus) of alsnog 2 visuele variaties van dezelfde mutant (verdere kweektesten zijn dan noodzakelijk).


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-01-08 - 06:42:47 send message to bva118

Hoi Paul,

Er waren een paar opties voor de *isabel*.
Volgens het laatste boek Van Bastiaan zou het een 'pastel' kunnen zijn. Je hebt zelf al aangegeven dat jouw vogels afwijken van deze vogel dus alleen daarom valt die mogelijkheid al af. Bastiaan plaatst de naam pastel tussen haakjes waarmee die al aangeeft dat die naam nog onder discussie staat.(Bij pastel verwacht men ca. 50% melaninebeperking.)Rana geeft op zijn website Psittaculaworld bij een gelijkende mutant aan dat het een 'faded' is. Ook hier tussen haakjes omdat de naamskeuze nog onder discussie staat. (Bij faded verwacht men ca. 15-20% melaninebeperking.) Zowel pastel als faded vererven normaal gesproken autosomaal recessief en zoals je zelf aangeeft verven jou vogels geslachtsgebonden recessief. Dan moeten we toch in een andere hoek gaan zoeken. Pallid zou een verkeerde benaming zijn omdat deze veel lichter moet zijn. Pallid is een parino mutant. Een andere parinomutant zou zeker wel een mogelijkheid zijn alleen is daar nog geen eigennaam voor bekend. Zo'n mutatie is in ieder geval bij catharinaparkieten bekend geweest.Mocht dit zo zijn dan zou je dat kunnen testen door zo'n vogel aan een SL ino te koppelen. Hier zou dan een tussenkleur uit moeten komen.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-01-08 - 06:57:19 send message to bva118

@Glansspreeuw.
Het beleid moet zijn dat iedere mutatie zijn eigen naam krijgt. Bij een combinatie van mutaties zouden dan deze twee benamingen gebruikt moeten worden. Isabel bij de kanaries staat voor de combinatie bruin en agaat. Beide mutaties liggen op het geslachtschromosoom. In dit geval is er dus een crossing-over nodig om deze combinatie te kweken. Het is echter niet relevant voor de keuze van een kleurbenaming.
Bij de EC vogels heeft men dit op tijd ingezien en gebruikt men ook daadwerkelijk de benaming bruin-agaat. Kan zijn dat men vanwege gewoonte in de kanariewereld wil vasthouden aan de benaming isabel. Da's een keuze. Eén naam voor een combinatie suggereert dat het een mutatie op zich is, en dat is onjuist.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-01-08 - 07:05:28 send message to bva118

@ Daniel.
Voor zover bekend zijn er geen allelen bekend van de cinnamonmutatie.Toch zou de voorgestelde testcombinatie interessant zijn om dit te bevestigen of te ontkrachten. Los daarvan zou ook de combinatie van beide mutaties interessant kunnen zijn om te zien wat dit voor optisch effect heeft.Beleid is om geen twee melaninebeperkende mutaties in een vogel te kweken.In dit geval zou dat wel 'mogen', immers de cinnamon is een kwalitatieve beperkingsmutatie.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-01-08 - 18:19:28 send message to P.Rooth

Hallo Andre
Beleid is om geen twee melaninebeperkende mutaties in een vogel te kweken.

Ken ik me helemaal in vinden zou ook een mengeling geven die bij de halsbandparkieten vaak toegepast is en daardoor vervaging van de mutant teweeg brengt .

Ben nogal trots op mijn vogels en dat ik dat ben wordt vaker beaamd dat het forse en strakke vogels zijn die ook nog goed kweken .

Heb wel enige hulp nodig om foto's te plaatsen want daar heb ik geen kaas van gegeten .

Dus wie mij helpen ken om die te plaatsen mag zich melden via PM of zo via mijn gewone mailadres p.rooth1@kpnplanet.nl

Paul


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-01-08 - 18:40:22 send message to P.Rooth

Hallo Daniel

hoe zien de mannen eruit indien je cinnamon x isabel doet. Indien dit wilkleuren zijn heb je te maken met 2 verschillende mutaties. Indien je cinnamon of isabel krijgt zijn beiden dezelfde mutant, maar dan 2 visuele variaties. Krijg je een tussenkleur dan kunnrn het multipele allele zijn (verschillende mutaties op hetzelfde locus) of alsnog 2 visuele variaties van dezelfde mutant (verdere kweektesten zijn dan noodzakelijk).

Was je vraag en daar kan ik 123 geen antwoord op geven want ik heb geen Cinnamonnen in mijn collectie en de Cinnamon vererft hetzelfde als de 'Isabel' geslachtsgebonden zodat bij een combinatie een mengeling van cinnamon en Isabel de uitslag zou geven bij mijn beste weten


Heb inmiddels wel de combinatie gemaakt Isabel x Grijsgroen waaruit enkele mooie Isabelgrijsgroene poppen gekomen zijn die 'wonderwel'ook helderder van kleur zijn dan de cinnamongrijsgroene poppen .
Combinatie Isabel x Isabelgrijsgroen hoop ik dit jaar succes mee te hebben want wil graag zien hoe een Isabelgrijsgroene man eruit komt te zien .

De afwijkende Isabel die het uiterlijk heeft van een zeegroene zal ik aan een zus koppelen om uit te vogelen of dit een verervende afwijking is of een modificatie , wat ik niet denk want de vogel kwam na ruim 2 jaar op kleur en in de tussentijd was er geen verschil met de andere mannen die tegelijkertijd op kleur kwamen .

Heb jammer genoeg te weinig ruimte om alles uit te proberen vandaar ik me moet beperken tot wat wel ken .

Paul



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2012-01-08 - 19:19:28 send message to denegon

Als cinamon en isabel de zelfde vererving hebben dan moeten uit een cinamon man en een isabel pop cinamon poppen komen en wel 50 % van de poppen en 50 % wildkleur poppen en al de mannen zullen dan wildkleur zijnsplit voor cinamon en isabel komen er echter alleen mutaties uit dan is isabel gelijk aan cinamon echter zit er binnen de kleurslaf een variatie. vandaar dat ik mijn bevindingen vertelde. een crossover zou kunnen als je cinamon met lutino kweekt komt daar ook een wildkeur uit die cinamon en lutino vererft dit kan weer een andere kleur geven.
groetjes egon


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-01-08 - 21:45:10 send message to freddy321

ik gebruik altijd dit programma om foto s te plaatsen http://tinypic.com/index.php
foto uploaden en na het uploaden de 2 de link van boven,staat bij voor forums.kopieren en hier in je bericht plakken.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-01-09 - 05:18:45 send message to bva118

@ denegon

Als je een cinnamon man gebruikt dan zijn alle dochters cinnamon. Bij gebruik van een split cinnamon man mag je een 50/50 verdeling in de dochters verwachten.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede