Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kiezeltjes als bodembedekker Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kiezeltjes als bodembedekker
tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2012-01-12 - 17:00:02 send message to tibi

Hallo iedereen,

IK heb een gezelschapsvoliere die buitenstaat, met de vele regen moet ik deze erg veel verversen waardoor er veel verspild wordt. Nu vroeg ik me af of je ook kiezelsteentjes (deze die je gebruikt om in een aquarium te leggen ook) ook kan gebruiken als bodembedekker?

tibi


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-01-12 - 17:24:01 send message to roodmus

Zou ik niet doen word een ramp om schoon te maken.

Grt.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2012-01-12 - 19:02:51 send message to medaar

geen kiezelsteentjes. leg er een dakje op .


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2012-01-12 - 19:14:12 send message to digipeet58

misschien zijn lichtdoorlatende platen een oplossing.
gaatjes in boren, darna schroeven.
en in de zomer kun je ze opslaan
totdat ze weer nodig zijn.
is een eenmalige uitgave.
werkt bij mij prima.wink ;)happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-12 - 21:16:14 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb heel lang fijne kiezel gebruikt in binnenvolieres. Het is eenvoudig schoon te houden door er af en toe een laagje af te scheppen en weer netjes aan te harken.
Of het ook in de buitenvoliere een succes zal zijn durf ik niet te zeggen.

Voor zaadeters raad ik het overigens zowel voor binnen als voor buiten af!


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2012-01-12 - 23:19:24 send message to tropic

Voor zaadeters af te raden.
Is de bodem van zand, dan kan je er een laag kiezel (liefst zo grof mogelijk)opleggen. Als het er regelmatig op regent, is het een perfekte drainage voor je vogels, ze gaan nooit op een vuile bodem zitten.
De uitwerperselen regenen tussen de groffe kiezel, en de bovenlaag blijft steeds proper.
Nog een voordeel is dat je bodem zeer snel opdroogt, waardoor het risico op coccidiose sterk vermindert wordt.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-01-13 - 12:57:06 send message to Ruben31

Ik heb grof brekerzand als bodembedekker.
Met een stoffer en blik haal ik de stront en etensresten weg en vul soms het brekerzand aan.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-01-14 - 01:06:02 send message to Ton Koek

Ik gok dat jullie kiezels afraden voor zaadeters omdat gemorst zaad er tussenvalt.
Dat is inderdaad zo, ook bij beukensnippers gebeurt dat. Ik vind dat echter beslist geen nadeel, mijn volière is op die manier prachtig voorzien van een laag bodembedekkende plantjes waar bovendien graag van gegeten wordt.

Of was er een andere reden?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-14 - 01:38:50 send message to Karel

Dat is inderdaad mijn reden, Ton. Het gemorste zaad en de kaf "verstoppen" het grind zodat het geen vocht meer doorlaat. Er vormt zich dan samen met de uitwerpselen een vochtige laag, waar inderdaad plantjes op kunnen groeien maar waar ook schimmels zich sneller ontwikkelen.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-01-14 - 08:45:03 send message to mijnkaketoes.nl

Probeer anders eens zeoliet


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2012-01-14 - 09:46:48 send message to tropic

Inderdaad, die zaadplantjes belemmeren de werking en het doel van kiezel.
Zeoliet gaat samenkoeken en een laag vormen, en dat is de bedoeling niet.





meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2012-01-14 - 10:27:52 send message to meyer

Hebben jullie al eens aan wormen gedacht, en dan bedoel ik niet de regenworm.
Zijn je vogels vatbaar voor wormen dan hebben ze bij dit soort groffe ondergrond een prima schuilplaats. Grind schoonspuiten (grof of fijn)is dan alleen het oppervlak voor het oog schoonmaken maar de boosdoeners zitten vaak tussen het grind of in het zand waar we de eitjes netjes met ons rijfje in graven en bij de volgende keer weer naar boven halen. In een buitenvoliere worden meestal dikke lagen met bodembedekking gebruikt met als bedoeling om dit er voor langere tijd in te laten liggen, soms voor altijd. Helaas ga je op deze manier ziektes en ongedierte kweken. Beter is een verharde ondergrond zoals een gladde betonlaag of goed aansluitende tegels , deze kun je makkelijk schoonspuiten , een afvoerputje is hierbij ideaal. Een dun laagje zand is op deze verharde bodems ook goed te gebruiken maar moet dan regelmatig verschoond worden.

Groeten Meyerwink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2012-01-14 - 10:36:48 send message to meyer

Beste Tibi,
Ik zat even bij je voliere te kijken en zie dat je jou kweekkooien ook volieres noemd. Mag ik vragen wat de maten van je buiten voliere zijn?

Groeten Meyerwink ;)


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2012-01-14 - 11:58:47 send message to tropic

Denk als je met een bodemlaag van 15 to 20 cm werkt, je weinig last gaat ondervinden van wormen enz.
Hier al twintig jaar bij vruchten en insekteneters deze ondergrond, en nooit problemen mee gekent.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-01-14 - 16:52:50 send message to Ton Koek

Ik snap de reden nu om geen grind bij zaadeters te gebruiken, dank voor de uitleg.

Er zijn veel manieren om vogels te houden ik hou ze in de volières al heel veel jaren op een bodem van aarde die bedekt is met allerlei plantjes en (on)kruiden. Tot nu toe prima gezonde vogels en jongen voldoende.

Meteen een volgende vraag: welke soorten vogels zouden gevoeliger zijn voor besmetting met wormen?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2012-01-14 - 18:16:12 send message to denegon

quote
Meteen een volgende vraag: welke soorten vogels zouden gevoeliger zijn voor besmetting met wormen?


ik denk dat de vogels het krijgen omdat ze in de grond hun eitjes leggen en verwacht ik dus dat vogels die veel op de grond zitten en daar hun voedsel zoeken, de wormpjes het meeste hebben. hoe goed kunnen de vogels er tegen weet ik niet.

bij de kromsnavels komen in aan merking de langsnavel kaketoe en de 28parkiet
groetjes egon



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede