Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > sublethale factor ! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : sublethale factor !
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-21 - 18:55:26

hoe vaak zal dit uitgebuit worden door ervaren kwekers om bv. de goede veer structuur te krijgen ?

hoe vaak zal het mis gaan bij kwekers met minder kennis en lethaal bezig zijn ?

behalve bevedering zijn er ook andere sublethale factoren .
welke zijn dit ?

m.v.g eric


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-21 - 23:43:20

Eric, kun je uitleggen wat precies sublethale factoren zijn?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-22 - 00:14:41

hoi hans
dat je er twee nodig heb voor het lethal word.
neem nu fijnbevederd maal halflang bevederd dan heb je te maken met 1 sublethale factor de fijn bevederde . fijn x fijn is lethal/dodelijk maar een ervaren kweker is hier wel mee bekent en zal die fout niet maken een onervare kweker des te eerder zo zijn er meer sublethal factoren bv. het Merle gen daar om de vraag zijn er nog meer bekent de kuif weet ik ook maar er zijn er meer neem aan als je weet welke deze allemaal zijn je er rekening mee kunt houden met het koppelen van een combinatie in wat voor opzich dan ook de kweek begint nu weer dus lijk mijn en goed moment om het eens aan te kaarten .

m.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-01-22 - 08:39:51

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Eric:
Welke factoren zijn er volgens u dodelijk in deze sublethale (recesief) vererving in de bevedering .
Niet elke verervende DNA verandering is dodelijk. Zo kan een vogel met een afwijkende vederstructuur , kleur of snavel perfect overleven in gevangenschap maar heeft in de natuur geen overlevingskans indien hij zich niet meer kan voeden of beschermen.
Een sublethale vererving zal indien ze lethaal wordt ook maar dodelijk zijn indien de aangerichte schade zich niet hersteld, de vogel zich niet kan aanpassen, beschermen of er orgaanschade door ontstaat. Een de link tussen Merle en de invloed hiervan op de lever is in een vorig topic al aangehaald.
Zo wordt bestralingstechniek toegepast omdat tumorcellen zich minder snel herstellen dan gezonde cellenen dus afsterven.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-22 - 09:29:15

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hoi dirk


Indien in de kiemcel 2x de intensief factor aanwezig is zal dit dodelijk zijn lethal.
dus met andere woorden intensief x intensief geeft doden jongen dus ik zie intensief als sublethal.
maar waar het mijn omgaat is dat er meer combinatie,s dus lethal kunnen zijn welke zijn dat allemaal ?

.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-01-22 - 11:09:56

Alle autsomaal incompleet dominant verevende mutaties komen hiervoor in aanmerking.
Anders is de mutatie niet levensvatbaar.
Mvg
Dirk


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2012-01-22 - 11:51:32

eric 008 je opend altijd wel interesante topics voor sommigen die er ook kaas van hebben gegeten.misschien dat je voortaan ook is bij kunt zetten over bij welke vogels je het hebt.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-22 - 15:10:01

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


beste dennis
genetica is voor alle dieren en plante toch gelijk alleen niet alle mutatie,s zijn nog ontstaan bij alle maar is inpotentie wel mogelijk denk ik.
zal er rekening mee houden dennis

m.v.g eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-22 - 15:12:50

bedank dirk dat is wat ik zocht


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-22 - 16:54:09

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

ik heb toch een probleem dirk hoe zit het met de DD en de DF violette want dit rijmpt niet in het geheel?
even geleend van jack
Deze mutanten zitten op een Autosoom chromosoom.
Autosomaal onvolledig dominant verervende mutaties. (Of incompleet)
Donkerfactor ---Symbool: D ---------------English: Dark-factor
Violetfactor ---Symbool: V -----------------English: Violet-factor
Misty ---Symbool: Mt -----------------------English: Misty
Slaty--- Symbool: Slt -----------------------English: Slaty (nog niet bij de Neophema’s)
Dominantgezoomd ---Symbool: Ed -------English: Edged (nog niet bij de Neophema’s)
Marbled ---Symbool: Mb--------------------English: Marbled (nog niet bij de Neophema’s)
m.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-01-22 - 21:05:04

Eric:
Kwekers die met dubbelfactorige dominantresecieve vogels kweken kunnen hierop antwoorden.Volgens mij zijn er meer probleemgevallen.
Goede kanariekwekers zullen ook goed zijn in deze mutaties.
Mvg
Dirk


Hans van Rooijen
Website Member
Posts :41

Website Member
2012-01-23 - 21:24:09

quote
Alle autsomaal incompleet dominant verevende mutaties komen hiervoor in aanmerking.
Anders is de mutatie niet levensvatbaar.
Mvg
Dirk


Kun je dit iets verduidelijken ?? Waarom is een incompleet dominant als mutatie niet levensvatbaar als deze niet (sub)lethaal is?


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-01-23 - 23:25:33

Dit was gewoon een antwoord op de vraag welke mutaties kunnen in aanmerking komen.
Incompleet dominante (recessieve) mutaties zijn zichtbaar zonder dat ze dubbel aanwezig moeten zijn.
Het is mogelijk een incompleet dominante mutatie te kweken, indien ze lethaal is zullen enkel de dubelfactorige dieren voor problemen zorgen. Welke van deze mutaties lethaal zijn volgt uit kweekuitslagen en kan ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.
De vraag van Eric is dus ”Wie heeft slechte kweekuitslagen met bepaalde van deze mutaties"


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-23 - 23:47:26

helemaal goed dirk heb dit al op verschillende manieren in jip en janneke taal aan gekaart de laatste drie jaar op verschillende fora,s wat mijn opvalt is dat er weinig respons opkomt en ik zeker weet dat dit veel voorkomt vooral bij beginnende kwekers en de ervaren kwekers houden hier de mond overdicht dus iets leren van elkaar valt niet mee omtrent deze materie en het toch veel voorkomt.zelf heb ik de fout gemaakt gehad met violet kweek bij de splendid,s door dat bij deze soort geen nog bekende D voorhanden is wat voor violet het mooiste is ben ik met fijn bevederden gaan kweken om toch de psittacine korrels dichter tegen elkaar te krijgen tegen beter weten in kreeg bij het eerste nest al de deksel op de neus door dat alle jongen lethal waren dus moest een stap terug .

m.v.g eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-23 - 23:54:06

denk ook dat kwekers die doden kuikens hebben hier niet altijd aandenken maar aan bloedluis en dergelijke omdat de KENNIS ontbreek.

m.v.g eric


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2012-01-24 - 08:45:50

wij hebben destijds de eerste kobalt en dus ook mauve forpussen gekweekt (d factor) en vooral de mauve(DD) is erg moeilijk om strak in de veren te krijgen, dus niet lethaal, maar helemaal strak kweken is haast onmogelijk, dus misschien moet er eerst een violet onstaan om de factor beter te krijgen.

de kobalt is wel een mooie strakke vogel



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 78 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede