Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ideale papegaaien-volière? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ideale papegaaien-volière?
gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2012-02-05 - 20:39:05 send message to gboom

Op het forum gaat het nu natuurlijk veel over de vorst en de nadelen van buitenvolieres in deze. En ja, ook ik kijk een beetje met gemengde gevoelens met één oog naar de thermometer en met het andere naar mijn buitenvolieres. 

En daarom komt de vraag weer naar boven die mij al een tijdje bezig houdt: hoe zou nu eigenlijk de ideale papegaaien-volière hier in NL eruit zien? Vast een combi van binnen- en buitenverblijf, maar hoe dan precies? 
Zelf heb ik een paar buitenvolieres zonder nachthok en een paar binnenvolieres in een geïsoleerd schuurtje.  Ik heb geen ervaring met gecombineerde binnen/buiten-volières. 

Ik zou graag jullie mening of (liever nog) ervaringen willen horen. Hoe denken jullie er over of hoe hebben jullie het opgelost?
Ik doel dan op zaken als:  zichtbaarheid v/d vogels vanuit huis/tuin, toegankelijkheid v/d volières ivm schoonmaakwerk, constructie van het geheel, doorgang van binnen naar buiten, verhouding binnen/buiten,  etc.

Kortom: als je nu een papegaaien-voliere zou gaan bouwen, hoe zou die er dan idealiter uitzien?
Ik ben benieuwd...
groeten, Gerben


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-02-05 - 21:02:51 send message to oli4

Hoe groter de voliere, hoe mooier natuurlijkwink ;)

Verder vind ik op het vlak van esthetiek dan, nu heb ik het niet over de hygiene, dat is natuurlijk het belangrijkste, dat je het "tunneleffect" een beetje moet voorkomen. Voor bijvoorbeeld jardine papegaaien liever 2 op 3 dan 1 op 6. Natuurlijk is het i.v.m nachthokken gemakkelijker om lange smalle vluchten te hebben, en kan je er meer naast elkaar zetten. Maar bij mezelf vind ik het jammer dat ik enkele lange vluchten heb van 1 op 7 die indertijd voor men rossella's waren. Hierin zitten nu meyers en had hen liever gezien in een ruimte van 2 op 3.


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2012-02-06 - 10:25:56 send message to caliber

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben met Oli eens, ik heb zelf ook tunnel volieres, maar nu heb ik in de zomer volieres bijgegebouwd en deze bevallen mij een stuk beter.

buiten voliere is 6 x 3 en de binnenhokken zijn 1 x 3. Zo heb ik er 5.
Je kunt er idd minder zetten, Het voordeel is wel dat je dan wat duurdere vogels kunt aanschaffen aangezien je minder vogels kunt houden, je kunt de volieres veel natuurlijker aankleden en dat de vogels een veel natuurlijker gedrag vertonen wat zich weer vertaald in minder problemen met de kweek.


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2012-02-06 - 10:40:08 send message to caliber

zo ziet het eruit zonder aankleding


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2012-02-06 - 10:45:05 send message to caliber

dat werkt erg goed, samen met een nachthok 3 x 1 mtr
en daarachter een voergang.

Persoonlijk vind ik dit de fijnste voliere.

Maar gelukkig heeft iedereen een eigen mening.
En hoor ik graag of dat er verbeter punten zijn.
Hieronder nog enkele foto's.


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2012-02-06 - 10:46:08 send message to caliber

1




caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2012-02-06 - 10:49:50 send message to caliber

2


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-02-06 - 11:21:15 send message to oli4

Hele mooie volieres! Goed voorbeeld van goede afmetingenhappy :)


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2012-02-06 - 11:33:47 send message to danielkempenk

prachtig!


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-02-06 - 11:57:46 send message to Ton Koek

Erg mooi inderdaad!

In een ideale situatie zou ik zelf geen deur in de voorkant maken maar alleen van de gang het nachthok in en van daaruit de buitenvolière in.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-02-06 - 12:13:53 send message to oli4

Ik zou beide doenwink ;)
ZO kan je de vogels opsluiten in het nachthok en eenvoudig de (soms toch wel lange) zitstokken in het buitenverblijf vervangen zonder te sukkelen in het nachthok en zonder ontsnappen van vogels.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-02-06 - 13:01:08 send message to arjandaf

prachtig en idd . dat gedoe met nieuwe en oude zitstokken van een meter of 3 en meer is een drama :P vooral in de bochten . dus die extra deur is wel makkelijk maar tevens een min punt op de beveiliging


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-02-06 - 13:36:28 send message to Vogelen

Caliber, wat voor vogels houd je in deze voliere's? Heb je door soms ook nog foto's van? Ben ik wel benieuwd naar, ziet er mooi uit!


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2012-02-06 - 14:21:37 send message to caliber

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

ivm de deur is het bij de ara's wel aan te bevelen om een deur voor te hebben ivm de vele takken die erin gesleept moeten worden.
Want als ik nu de vogels in het nachthok doe, kan ik rustig mijn gang gaan. Anders is het niet te doen en te veel stress. Natuurlijk hangt er wel een slot op en is rondom alles beveiligd met van alles en nog wat!!!!!!

Welke vogels?

blauw gele ara
rose kaketoe
groenvleugel ara
geelkuifkaketoe
ara maracana

Daarnaast heb ik net zoals de meesten ook nog wel de normale "tunnel" volieres. Ik wilde 1 keer precies bouwen zoals ik het in mijn hoofd had, na 4 maanden was dit het resultaat.

Foto's heb ik er eigenlijk niet van, Nu zitten ook alle koppels binnen. Zo gauw ze naar buiten kunnen maak ik wel foto's van hoe het nu aangekleed is en met de vogels.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-02-06 - 16:23:35 send message to mijnkaketoes.nl

Prachtig. Enige kritiek die ik kan plaatsen is jammer dat ze niet hier staan hahaha.

gr

Henk


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2012-02-06 - 16:42:33 send message to caliber

We hebben een dakdekkers en timmerbedrijf, dat maakt het wat betreft ervaring en gereedschappen een stukje makkelijker natuurlijk.

Dit geheel is gebouwd in de zomer 2011 maar enkele koppels zijn broedrijp dus hopelijk deze zomer enige resultaat na gedane inspanningen.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede