Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > lories vreten eieren op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : lories vreten eieren op
flip
Website Member
Posts :20

Website Member
2012-02-26 - 21:35:51 send message to flip

Hallo,
heb de laatste tijd div.koppels loris die na verloop van enkele dagen broeden hun eieren opvreten.Voer Aves,aangevuld met fruit/groen etc.
Andere koppels brengen hun jongen wel groot.
Wie heeft dezelfde problemen gehad,en weet raad?
gr flip


svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2012-02-26 - 22:17:16 send message to svg123

Hallo,

Ik heb ook iets vergelijkbaars. Mijn swiftparkieten eten ook regelmatig eieren van de zebravinken op. Weet ook niet waar het aan ligt. Wat extra eivoer geven werkte ook niet.

Stefan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-02-26 - 22:17:24 send message to dooren

A hebben deze koppels eerst wel jongen gehad?
B is het nestkast veranderd?
C zijn het schuwe vogels die vlug en "lomp" de nestkast invliegen.
Gert


Bibi79
Website Member
Posts :11

Website Member
2012-02-26 - 22:31:31 send message to Bibi79

Vogels die eieren opeten blijven dat meestal doen, en zijn dus meestal niet geschikt voor de kweek


svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2012-02-27 - 08:24:12 send message to svg123

Mijn swiftparkieten hebben vorig jaar 7 jongen gehad. Alleen de zebravinken dus wat minder, omdat er steeds eitjes werden opgegeten. Maar voor de rest doen de swiften het dus heel goed.


Birdman
Website Member
Posts :46

Website Member
2012-02-27 - 12:44:32 send message to Birdman

Als het vogels zijn, waar vroeger nooit problemen mee waren dan moet inderdaad zoals Gert al zegt de oorzaak gezocht worden in veranderingen die plaats hebben gevonden. Dat kan van alles zijn, hoe klein dan ook. Ik heb een koppel gehad dat een jaar lang niet meer wilde broeden en ik piekerde me suf wat er nou veranderd was. Uiteindelijk kwam ik er op; de buren hadden nieuwe tuinverlichting ('s avonds en 's nachts) en sindsdien waren ze van slag. Heeft een jaar geduurd voor ze er aan gewend waren. Mocht je ze nieuw hebben en het verleden niet weten; je kunt proberen het ei te onderscheppen, kunsteieren er neer te leggen en de jongen uit te broeden met een broedmachine. Dan kun je de uitgekomen jongen misschien weer terugleggen, want meestal is de pop dan toch wel gaan broeden. Ik zou wel proberen om het de ouders verder zelf te laten doen. Handopfok vind ik niks, dan krijgen de jongen ook al geen natuurlijk broedgedrag mee. Maar goed, ieder doet wat hem goed acht.
Groeten, Ad


flip
Website Member
Posts :20

Website Member
2012-02-27 - 13:01:31 send message to flip

KOPPEL roodborsten,welke eerst nest van twee jongen probleemloos grootbracht,2e 3e nest eieren opgevreten,zelfde hok,zelfde voer,zijn hele tamme vogels.Idem koppel groennekken.
Zou de oorzaak kunnen zijn te lang zelfde voer?
Misschien eens overstappen op ander voer?.
Laat maar weten wat jullie ervaringen zijn.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2012-02-27 - 14:05:51 send message to marti

Ik heb vorig jaar identiek hetzelfde probleem gehad met een koppel blauwstrepen lories en een koppel goudkaparatinga's. Beide bewezen koppels, reeds meerdere jaren gekweekt. Vorig jaar probleemloos 1 nest grootgebracht en bij het 2e en 3e legsel werden de eieren een paar dagen voor het uitkomen opgegeten. Ik heb geen idee waarom. Mogelijk overdreven broedzorg door de jongen bij het eerste piepen uit het ei te pellen? Dit jaar zie ik het eerst even aan, mocht het weer misgaan dan gaan de eieren in de broedmachine.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2012-02-27 - 20:43:09 send message to blg

Kan het ook zijn dat ze verstoord worden, een kat, muizen, zitten de koppels naast elkaar, binnen, buiten.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-02-27 - 20:58:44 send message to dooren

Ik zelf heb met een koppel bloedvlekken ook een ervaring gehad, nooit geen eieren. Totdat ik op een dag een paar kleine eischaalstukjes tussen houtkrullen zag liggen.

Ik heb toen een horizontaal plankje boven 15 cm boven de eieren gemaakt zodat de pop of man niet direct op de eieren kon gaan zitten.

Ze moesten dus vanaf de zijkant op hun eieren kruipen. Sinds dien hadden ze jongen.

Bij een koppel zwartkappen maakte de man de eieren kapot. Het vlieggat van de nestkast met trespa zodanig kleiner gemaakt dat alleen de pop erin kon en niet de man. Probleem ook opgelost.
Gert


flip
Website Member
Posts :20

Website Member
2012-02-27 - 21:40:16 send message to flip

Bedankt voor alle tips al,mijn koppels zitten in binnenhokken,waar ook de blokken hangen.
Katten en muizen dus geen last van,de binnenhokken hebben dichte wanden,zodat de koppels sávonds/snachts gescheiden zitten.
groet.


flip
Website Member
Posts :20

Website Member
2012-02-27 - 21:43:24 send message to flip

Vergat dit nog te melden.Wat zijn de ervaringen met de div.voeders,eigen mengsels/commerciele voeders.Zijn er ook mensen van de een naar de ander soort overgestapt/wat zijn hier de ervaringen mee.Bij welke kweker je komt,ieder heeft zo zn eigen voorkeur/mengelingen,zodat het denk ik moeilijk is een beste voederwijze aan te wijzen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede