Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > In de toekomst kweken mwt eigen nakweek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : In de toekomst kweken mwt eigen nakweek
Triton
Website Member
Posts :140

Website Member
2004-10-12 - 09:42:08 send message to Triton

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik wil van me eigen koppels grijze roodstaarten de jongen in gaan zetten om later mee te kweken. Aangezien ik het leuk vindt dat deze koppels tam zijn zou ik ze groot moeten brengen aan de hand van hand opfok. Er gaan ook verhalen de ronde dat met hand opfok vogels niet te kweken is. Heeft iemand hier ervaring mee met kweken met hand opfok of is het aan te raden om met natuurbroed door te gaan kweken.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-10-12 - 10:42:28 send message to wiechmann

ik heb een koppel handopfok en die hebben jongen groot gebracht


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-12 - 13:02:44 send message to tonnl

quote
Aangezien ik het leuk vindt dat deze koppels tam zijn zou ik ze groot moeten brengen aan de hand van hand opfok.
Deze snap ik even niet, waarom zou dat moeten? Laat de ouders ze zelf leren hoe het moet en maak ze na een week of 13 tam, gaat net zo goed en de vogels zijn sterker, gezonder en ze weten iets van de broedzorg.

Groeten, Ton.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-12 - 19:18:59 send message to Jacqueline

happy :)

Als je toch van plan bent om met eigen nakweek koppels op te zetten, dan kun je ze ook door de ouders laten groot brengen, is voor de ouders leuk en het geeft veel minder werk qua handvoeding.
Wat broedresultaten betreft met hand op gebrachte papegaaien, geen verschil met wildvang of natuurbroed.
Hebben in de eerste jaren dat we kweken met papegaaien, van onze nakweek zo 3 koppels samengesteld, geen probleem met kweken.
Onze Maracana's hetzelfde, hand op gebracht kweekkoppel, en kan iemand ons helpen om ze te laten stoppen met kweken.!!!!!! onzin natuurlijk dat weten we zelf ook wel, maar bij een leek zouden ze 4 tot 5 rondjes per jaar geven.
In het verleden hebben we eens een huiskamer papegaai ingeruild gekregen, was zo'n 8 jaar oud, laten onderzoeken en gesext bleek een pop te zijn met vaste voetring na 8 weken in quarantine hebben we er een man bij gezet, en na precies 23 dagen het eerste van drie bevruchte eitjes gelegd.
Dat natuurbroed groter,sterker,gezonder zou zijn, nee daar ga ik niet in mee, mits je een goed samengesteld voer gebruikt voor de handopfok.
Ik heb ze wel bezig gezien met een eigen mengsel van weet ik het wat voor troep, en ja dan zie je duidelijk verschil tussen handopfok met dit soort rotzooi gevoerd, of natuurbroed en handopfok met een degelijk samengesteld voer.
Is ook begrijpelijk toch, was het niet in en na de tweede wereldoorlog dat de kinderen geboren in deze periode kleiner waren en vlugger ziek, puur door eenzijdige voeding, omdat er gewoon niet datgene was, wat nu wel volop te verkrijgen is qua voeding, is toch gewoon een bewezen feit, dit is toch ook van toepassing op onze geliefde vogels, het is toch niet meer als jaren terug alleen maar ZONNEPITTEN om ze in leven te houden, door de jaren heen zijn we toch ook wel wat wijzer geworden in de voedingsleer voor dieren.
En wat is kleiner, een Kongo grijzeroodstaart of een Gana Grijzeroodstaart.?
Ga nou gewoon is voor de wetenschap naar een importeur die wildvang heeft zitten, en observeer nu eens op je gemak de papegaaien, je zult dan al gauw zien dat er best grote verschillen zitten tussen dezelfde soort papegaaien, maar vraag dan ook eens waar ze gevangen zijn in welk deel of land in Africa.
Van alle delen en uithoeken worden deze dieren bijeen gebracht om te worden verzonden per aantal.
Denk nu niet dat ze daar apart gehouden worden, het is gewoon een grote mixer bij wijze van spreken, en vandaar dat Gana's (klein) met Kongo's (groot ) hier gekruist worden.
Dus heb je nu Kongo's als kweekpaar en je ziet Gana's, ja dan is het vlug gezegd, die zijn......inteelt,slecht gevoerd,handopfok zeker.
Maar dat is natuurlijk niet zo, gewoon even verdiepen in de herkomst van de vogels en dat geeft een hele andere kijk op de vogel in kwestie.

happy :)

Peter.




oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-12 - 22:11:51 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


uiteindelijk komen handopfok jongen wel aan het goede eindgewicht,maar de groei van eenn natuurbroed jong is niet haalbaar met handopfok,met wat voor ,,mengsel,, dan ook


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-12 - 22:41:34 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Natuurlijk heeft ieder daar een andere kijk of mening over.
Wilde een foto plaatsen van een Kongo baby tien weken oud maar lukt nog niet zo best, denk dat de site te klein is om hem te kunnen bergen.
Probeer het later nog wel.

wink ;)

Peter.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-13 - 00:26:22 send message to tonnl

quote
Dat natuurbroed groter,sterker,gezonder zou zijn, nee daar ga ik niet in mee, mits je een goed samengesteld voer gebruikt voor de handopfok.
Ik stelde het iets te zwart wit inderdaad. Wat ik bedoel, te vaak heb ik jonge papegaaien aangeboden gekregen die ik gewoon te zwak vond om te kopen. Bijna altijd was dat handopfok en waren de eigenaren zelf reuzetrots. Helaas is de veel betere kennis over bijvoorbeeld voeding nog niet bij iedereen doorgedrongen.
Ik denk wel dat een goede kweker ook met handopfok gezonde vogels kan "afleveren".

Groeten, Ton.


Triton
Website Member
Posts :140

Website Member
2004-10-13 - 08:54:13 send message to Triton

Tot nu wil ik ierdereen bedanken die al gereageerd hebben op dit onderwerp. En ik sta nog altijd open voor adviezen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-13 - 09:52:20 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Geen dank hoor, je steekt er altijd wel wat van op.
Begrijp wel heel goed wat je bedoelt met, zou leuk zijn als het kweekkoppel handtam is.
Is ook leuk, geen schuw gedoe met nestblok controle enz..
Alhoewel ze niet zo tam zijn tijdens de kweek maar wel heel handelbaar.
Wel kun je natuurbroed ook wel zover krijgen hoor, het is maar waar je voor kiest.

wink ;)

Peter.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2004-10-13 - 10:09:03 send message to marti

Even terug naar het kweken met handopfok. Handopfok kweekt.. vaak op jongere leeftijd en met grotere nesten dan natuurbroed.
er is echter een nadeel. kijken we naar de VS waar kweken met handopfok gemeengoed is en slechts een enkeling nog de ouders zelf de jongen groot laat brengen, dan valt een ding op..
Steeds vaker zie ik berichten van kwekers die de jongen een keer door de ouders willen laten grootbrengen, dat deze ze na 2 of 3 weken niet meer willen voeren. toevallig precies de leeftijd dat ze daar meestal de jongen uithalen..
Na generatie op generatie handopfok ontstaat blijkbaar in een aantal gevallen een situatie dat de vogel zo geconditioneerd wordt, dat hij het voeren tot en na het uitvliegen verleerd is..
Of dit gedrag weer aangeleerd kan worden weet ik niet.. om begrijpelijke redenen wil niemand daar zijn jongen aan wagen.. Ben alleen heel benieuwd wat er gebeurd wanneer de markt voor papegaaien daar in elkaar klapt en handopfok simpelweg niet meer loont voor de professionele kweker.. is er dan nog een bestand dat het van a-z zelf kan?

Martijn


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-10-13 - 10:18:05 send message to memaa

Hallo,
ik heb een koppel import grijze roodstaarten. Deze eten nogal eenzijdig. Via handopfok krijgen de jongskes beter uitgebalnceerd voedsel dan via de ouders.
Geef genoeg 'gezonde' dingen bij aan het ouderkoppel maar ze zijn zo kieskeurig.
Mijn eerste jongen van dit koppel heb ik uit de nest gehaald na 3 maanden, 1 was al dood, de overlevende heb ik na verloop van tijd bij een man geplaatst. Heeft ooit eens 3 eieren gelegd, 1 jongske is er gekomen maar ze heeft het niet gevoederd. Resultaat jong dood.
Deze vogel heb ik een tijd met de hand gevoederd daar hij ondervoed was.
Waar aan ligt het dat zij het jongskes niet heeft gevoederd? Ik weet het niet.
Nu wacht ik (al lang) tot ze opnieuw zal leggen.
Groetjes



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede