Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > dode jongen bij de pruimekoppen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : dode jongen bij de pruimekoppen
ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-09 - 20:43:42 send message to ineznick

Wij hebben een koppel pruimekoppen die hadden 6 eieren en alle 6 waren ze bevrucht.
Ook alle 6 zijn uit gekomen, het laatste jong wat uit gekomen was , was na een dag al dood.
Vertrapt door de ouders. Wij hadden zoiets van , oke dat kan gebeuren. Maar een dag later weer een jong dood. Gisteren heb ik 2 van de laatste jongen geringd en vandaag ging kijken of de ringen nog goed zaten.
Toen ik in het blok keek , bleek dat er nog 2 jongen dood waren. Allebei de krop vol en waren al een dag of 6/7 oud.
Het leek erop dat deze ook vertrapt waren. Wat gaat hier fout ???

gr gerben en nick


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2012-04-09 - 20:57:32 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vraag:
hoe diep is het blok? doordat het blok niet diep genoeg is kan de pop snel van de jongen af (doordat ze wat hoort en gestrest raakt) gaan en zou het kunnen dat de jongen door kou dood gaan en daarna vertrapt worden.

Als het blok ondiep is kunnen de ouders naar beneden springen en op de jongen landen hierdoor ze dood trappen. om dit op te lossen is aan de binnenkant ook een sitstokje maken en met een hekwerk naar beneden laten lopen.

kou tegen gaan: je blok 50 hoog maken en er 30 cm schaafsel in doen de vogels zullen er rond de 20 cm uitgooien en dan 10 cm over houden als isolatie.

hopelijk heb je er wat aan en suc6 ermee.
ps de pruimekoppen zullen dit jaar waarschijnlijk niet meer kweken.


anges
Website Member
Posts :27

Website Member
2012-04-09 - 21:19:01 send message to anges

ik zou denken aan een of ander virus.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-04-09 - 23:38:42 send message to dooren

koud weer misschien? Als ouders niet goed op de jongen gaan zitten 's nachts en het vries.
Gert


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-09 - 23:46:10 send message to ineznick

Bedankt voor jullie reactie, het blok is lang en groot genoeg. Heb aan de binnenkant een stukje gaas, waardoor ze naar binnen en naar buiten kunnen.
De jongen die dood zijn gegaan , zien er echt uit alsof ze geplet zijn. Het valt mij ook op dat de man erg veel in het blok zit overdag.
Waardoor het wel erg druk wordt in het blok.
Moet je voorstellen dat er eerst 6 jongen en 2 volwassen vogels in het blok zaten. Dan wordt het erg druk.
Ik moet ook wel toegeven dat ik gisteren tijdens het ringen van de jongen, er wel wat stress is geweest.
De pop wou niet uit het blok en toen heb ik haar eruit gehaald en in het binnenhok losgelaten.
Ik had het gevoel dat het niet anders kon , de oudste van de jongen ,daar kon ik al bijna geen ring meer om krijgen.
En ik wil mijn jongen altijd ringen, dat vind ik erg belangrijk. Of moet ik ze misschien gewoon laten zitten en niet ringen ?
Dat het daar aan heeft gelegen ? Het is geen zenuwachtig koppel en zijn al meerdere malen bewezen. Komt dit misschien vaker voor bij pruimekoppen ?


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-09 - 23:48:23 send message to ineznick

Het broedblok hangt binnen en het is daar vorstvrij.
Ik heb de centraleverwarming er op 9 graden staan.
Het kan dus geen kou zijn. Maar bedankt voor het meedenken.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-04-10 - 10:03:43 send message to dooren

Ik zou voor de helft van het bodemoppervlak nestkast een horizontaal plankje 15 cm boven de bodem aanbrengen. Hierdoor neemt het beschadigen van eieren en jongen af.
Gert


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-10 - 10:45:54 send message to ineznick

Hallo Gert,
Oke , maar ik begrijp niet precies hoe je dat bedoeld? Kun je me dat wat duidelijker uitleggen ?
Heb jij daar ervaring mee met pruimekoppen ?
Vraag me af of dit vaker bij pruimekoppen voorkomt ?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-04-10 - 11:16:09 send message to dooren

Je hebt een bodem van een nestkast en 10/15 cm daarboven moet je een plankje plaatsen.

Dit plankje "bedekt" dus de helft (boven) de nestkastbodem.

De ouders kunnen dan niet op hun jongen vallen.

Je kunt ook wat kunsteieren erbij leggen zodat de ouders de jongen niet kunnen drukken.
Gert


tjoepe
Oud Lid
Posts :101

Oud Lid
2012-04-10 - 11:37:40 send message to tjoepe

Inesnick,mijn pruimkoppen hadden een nestkast van 40Hx25BX25 en ik heb nooit problemen gehad!en een laagje bedekking van een 5cm lieten ze liggen,wat mij wel opvalt is het aantal eieren 6 stuks,nooit meegemaakt?pruimkoppen zitten nogal gestrest in de broedperiode,dus oppassen ermee voor te ringen,beter afwachten indien mogelijk als de pop van het nest gaat om te eten,en dan pas ringen,ik moet wel zeggen ik kon bij mijn jongen zonder in de volliére te gaan,het deurtje van het blok zat aan de buitenkant draad.ik weet dan ook niet als jij in de kooi moet,want dan kan je echt wel problemen hebben,en zeker als je de pop moet uitvangen,dat zal veel tegenslag meebrengen,dus indien mogelijk dit vermijden.veel sucses bij je volgende kweek(2013)


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-10 - 22:02:11 send message to ineznick

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn broedblok hangt buiten het binnenhok en ik hoef niet de voliere in om te controleren.
Maar ik denk inderdaad dat ze gestrest zijn geraakt van het ringen en het uitvangen van de pop.
In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik hou er in ieder geval rekening mee bij de volgende ronde of volgend jaar.
De 2 jongen die ik geringd heb , heb ik vandaag gecontroleerd (toen de pop uit het blok was) en dat gaat goed. Jammer dat ik er zo achter moest komen.


compadre
Website Member
Posts :184

Website Member
2012-04-11 - 07:43:38 send message to compadre

Succes met deze overgebleven jongen. Mijn koppel pruimkoppen hebben een broedblok in de vorm van een vat en is niet hoger dan 40 cm. Toch hebben ze vorig jaar een nest grootgebracht. Dit jaar is alles verplaatst en ik moet vandaag het blok terugplaatsen. Ben benieuwd of ze voor een ronde gaan dit jaar.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2012-04-11 - 08:25:09 send message to Tenzi

Ik kweek al vele jaren pruimekoppen en heb dit nog nooit meegemaakt. Bij 1 stel zit de man ook veel in het blok, maar nooit problemen mee gehad.
Bij de pruimekoppen heb ik nooit zoveel eieren gehad (meestal maximaal 4), bmaar bij de rozekopparkieten wel. Dat is ook altijd goed gegaan.
Het kan dus vele oorzaken hebben.
Wat ik nooit doe is de pop uit de nestkast halen. Ik probeer de pop eruit de 'jagen' door met een stok krasgeluiden te maken op de buitenkant van het nestblok. De pop gaat er dan soms uit. In de meeste gevallen blijven de poppen in de nestkast. Ik pak de jongen die geringd moeten worden en dan even uit (om te ringen) maar laat de pop in de nestkast. Best elke keer weer spannend, maar de pop verstopt zich dan meestal in een hoekje. Nu heb ik wel een luikje aan de zijkant van het blok. Als je vanaf de bovenkant het blok in moet, kan ik me voorstellen dat dat voor de pop nog angstiger is.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-11 - 10:30:46 send message to ineznick

Ja, ik vond het ook nogal veel , 6 eieren. Het koppel is van mijn zoontje en die is nog wat te jong om de jongen te ringen, vandaar dat ik het gedaan heb. Mijn inspectie luikje zit ook aan de zijkant. Ja, achteraf bekeken had ik de pop ook gewoon kunnen laten zitten, dat was misschien ook wel goed gegaan.
Maar ik dacht dat dat misschien wat stress op zou leveren. Baal er nog steeds van, wat stom zeg. Dat gebeurt me geen 2de keer weer.Dat was een harde leerschool.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-04-11 - 14:27:42 send message to P.Rooth

Hallo

6 Eieren is geen uitzondeing heb meerdere stellen die ieder jaar 6 eieren leggen maar ook stellen waarbij het aantal varieerd maar minimaal 3 .
Heb geen problemen met nestcontroles en het ringen is nimmer een probleem geweest , is een pop erg druk dan pak ik haar voorzichtig met de hand onder de vogel van de eieren of de jongen om te controleren en/of te ringen nooit problemen daardoor gehad , gewoonlijk bijten ze me niet eens .
Maar ik praat wel tegen de vogels en ik geloof dat ze dat prettig vinden .
De mannen komen eerst niet in de blokken want dat staan de meeste poppen niet toe , daarbij hebben de poppen zelf het dunne latje wat ik voor het invlieggat getimmerd had zover afgeknaagd dat ze zelf in het blok kunnen en de man die forser is er niet door past wat later weer verder open geknaagd wordt dat de man ook toegang heeft en mee helpt de jongen te voeren .

Waar ik vermoed dat ondanks de ruimte van de blokken op 9 graden gehouden wordt de jongen te koud geweest zijn en wie niet rechtop kan zitten wordt vertrapt .
Schuif de jongen na het ringen bij elkaar met de jongsten in de midden .

Een liefhebber die nog meer jongen in 1 veels te groot blok ( 25 cm in het vierkant ) had zitten hield geen jong over ondanks de broedruimte op 10 graden gehouden werd .

Mijn broedblokken voor de pruime- en rosekopjes zijn 60 cm hoog en ongeveer 15cm in het vierkant/zeshoek echt niet groter en ook daarin passen 2 oude vogels met 6 jongen , HOE moet je mij niet vragen maar het is altijd goed gegaan .

Mogelijk dat je dit jaar toch nog een broedronde kan verwachten aangezien de temperaturen niet te hoog zijn geweest de laatste tijd en we nog ver voor de langste dag zitten .

Paul


tjoepe
Oud Lid
Posts :101

Oud Lid
2012-04-11 - 14:40:20 send message to tjoepe

Paul,15cm is wel heel klein,niet?als je daar 4 of 6 jongen van een paar weken,en een stel oude op elkaar zet?liever boven dan onder hoor als je pruimkop bent!wink ;)mijn blokken waren 40x25cm en nooit problemen gehad!ik denk dat elk zo wel zijn verhaal heeft zeker!wink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede