Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kalk toevoegen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kalk toevoegen
Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-04-18 - 14:40:10 send message to Vogelen

Wat ik me afvraag: onze vogels krijgen regelmatig extra kalk. Ook als ik het forum doorzoek blijken velen dit te doen, met name grijze roodstaarten hebben extra kalk nodig. Onze vogels krijgen een gevarieerde voeding, hoe kan dit dan? Waardoor krijgen deze vogels dit in de natuur wel binnen en moeten wij het extra toevoegen?

Daarnaast kook ik regelmatig eieren van onze kippen, welke ik dan met schil en al kapot snijd. Stukjes schaal tot ong. 5mm groot zitten er dan in. Ik vraag me altijd af, zouden ze dit kunnen herkennen? Zodat ze in de toekomst zelf hun eieren gaan slopen? En hoeveel mag een koppel eigenlijk van een vers ei? Ze krijgen nu een half ei per koppel, kan dit kwaad?


jotjuuu
Website Member
Posts :62

Website Member
2012-04-18 - 15:22:37 send message to jotjuuu

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

je kan beter grit geven,dat kun je bij de dierenspeciaalzaak halen, daar zitten oa. kalk en kiezels in die helpen voor een goede spijsvertering, en de vogels zullen heus niet hun eieren gaan slopen, dat komt door stress en dergelijke.
in de natuur halen ze uit de grond die kalk ed, dat halen ze bijv uit steentjes die ze inslikken, voor de spijsverteering, en uit speciale rotsen ed.

Grr

Jonathan


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-04-18 - 15:44:34 send message to Vogelen

Grit is wat anders dan kalk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-04-18 - 16:07:31 send message to Rogert

Grit zijn/is gemalen schelpen. Schelpen = kalk

Maagkiezel zijn scherpe steentjes die helpen bij de vertering/vermaling van zaden.

Voeding in de natuur is anders dan voeding in gevangenschap. Vandaar dat je in gevangenschap soms vitamine, mineralen en andere elementen moet toevoegen of juist vermijden.


jotjuuu
Website Member
Posts :62

Website Member
2012-04-18 - 16:52:55 send message to jotjuuu

ben je nu genoeg geholpen?
Groetjes Jonathan


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-04-18 - 17:27:54 send message to Vogelen

Bedankt voor de reacties, maar dat was me al duidelijk. Wat ik bedoel, waarom hebben oa grijze roodstaarten extra kalk nodig, en waar halen ze dit in de natuur uit? Ik bedoel dus kalk in poedervorm. Grit wordt nagenoeg niet opgenomen.


jotjuuu
Website Member
Posts :62

Website Member
2012-04-19 - 07:47:29 send message to jotjuuu

ik denk doordat zij een groter skelet hebben


fibo
Website Member
Posts :31

Website Member
2012-04-19 - 11:04:11 send message to fibo

grijzen geven veel meer stof af dan andere vogels vandaar die grotere nood aan kalk .
vergeet ook niet dat de combinatie met zonlicht nodig is voor opname van kalk .
daarom mengde ik kalk en grit steeds door mn eivoer . dan lukt de opname wel .
grt


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2012-04-19 - 12:17:58 send message to henkdelaat

Grijzenroodstaarten maken zelf bijna geen kalk aan en moeten dus extra kalk bijgegeven worden.

Wel opletten als je ze te veel geeft dan krijg je dikke schaal om de eieren zitten waar de jongen zelf bijna niet uitkomen,en sterven dan in het ei van uitputting.

Even contact opnemen met een goede dieren(vogel)arts die kan je er alles over vertellen.

Henk.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2012-04-19 - 16:02:25 send message to Eelke

Eten grijze roodstaarten ook klei of zand?


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-04-19 - 20:38:55 send message to vogeltje1000

quote
Eten grijze roodstaarten ook klei of zand?


Ja dat doen ze.

http://www.youtube.com/watch?v=QnnOx178Z64


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-04-22 - 12:07:24 send message to Fonje

Vitamine D³ is nog belangrijker dan kalk. Kalk of Calcium onttrekt vitamine D³ aan het lichaam. Dit vitamine wat eigenlijk een hormoon is heeft als taak de Calciumopname te reguleren alsook de mobilisatie van Calcium uit het bot af te remmen. Verder is het van invloed op het immuunsysteem en op de stemming(bij mensen).

De beste bron van vitamine D³ is blootstelling aan zonlicht. De niveaus die dan vrijkomen liggen tot 100 malen hoger dan wat uit de voeding kan gehaald worden. De enige voedingsbron waar vitamine D³ uitgehaald kan worden is eivoer. Het is dan de kwestie of de vogel dit elke dag wil eten.

Bij mensen heerste tot begin vorige eeuw hetzelfde probleem. Hoe hoger men naar het noorden ging hoe meer botontkalking, kromme beenderen, osteoporose, depressie(verenplukken bij vogels?) voorkwam. Dit kwam door het geringere zonlicht. Tegenwoordig wordt aan de voeding kunstmatig vitamine D toegevoegd waardoor dit opgelost is.

In mijn opinie: meer blootstellen aan de zon, geen kalk of Calcium toevoegen aan de voeding, elke dag eivoer verstrekken.
Bij de apotheek kan je ook Vitamine D³ in vloeibare vorm verkrijgen. Dit kan dan aan het drinkwater toegevoegd worden.

Groetjes
Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede