Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > evenaar Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : evenaar
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-06-08 - 00:10:39

ik heb een vraag over de vaste vogels die continu op de evenaar rond vliegen en leven .

broede deze vogels continu omdat het altijd genoeg licht uren heeft ?


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2012-06-08 - 00:27:43

Wat een goede vraag..

Helaas geen antwoord van mij, maar ik ben wel benieuwd wat voor antwoorden je zoal gaat krijgen.


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2012-06-08 - 06:41:07

ervanuit gaande dat ook rond de evenaar seizoenen zijn, denk ik het niet, volgens mij is het zelfs zo dat zuidelijkere vogels kleinere legsels hebben, maar langer leven.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2012-06-08 - 10:29:52

Licht uren is een trigger voor veel soorten die in gebieden leven waar er duidelijke verschillen zijn in de hoeveelheid licht per seizoen. In gebieden waar dit niet zo is, zoals rond de evenaar (hier is het aantal lichturen ongeveer gelijk het hele jaar door), zijn er andere triggers voor vogels om te kweken. Dit kan regen zijn maar ook voedselaanbod. Zie bijvoorbeeld verschillende Zuid-Amerikaanse parkietensoorten welke door middel van voeding in broedstemming gebracht kunnen worden.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-06-08 - 11:49:50

Rond de evenaar spelen de seizoenen een grote rol. Je hebt droogte seizoenen en regenseizoenen. In elk seizoen is er voor bepaalde soorten een overvloed aan voedsel en in andere seizoenen heerst er een schaarste. De seizoenen hebben dus invloed op de voortplanting.

Het is niet per definitie dat er alleen in het regenseizoen of droogte seizoen gebroed wordt.

Vogels die van nectar leven zijn afhankelijk van de bloei van bepaalde planten.
Weer andere vogels zijn afhankelijk van wanneer insecten zich het beste voortplanten.
Weer andere zijn afhankelijk van hoe makkelijk er vis te vangen is, en bedenkt zo nog maar wat afhankelijkheden.

Maar al deze bovenstaande gebeuren niet in één seizoen. Dus de ene soort plant zich in de "winter" voort terwijl de andere de "zomer" prefereert. (winter en zomer zijn onze seizoenen, maar is alleen om aan te geven dat het hele jaar rond voortplanting plaats vind)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-06-08 - 23:37:39

bedank voor de antwoorden .
ik weet genoeg lochis eigenlijk.

m.v.g eric


mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-06-11 - 02:56:06

vanwaar deze vraag eigenlijk eric?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-06-11 - 08:30:06

dat zal ik je vertellen er word altijd gezegd dat je maar twee rondjes mag broeden gebeurd hier in de natuur ook ,hoewel ik genoeg kwekers ken die drie rondens broede eigenlijk zonder problemen .nu heb ik in mijn kweek ruimte een evenaar als het op licht aankomt heb eens getest hoeveel rondens je kunt broeden .
dat werden er 6 ik ben toen gestop de pop en man kweekte gewoon door in de rui de nest groote nam zelfs toe in de rui perioden het aanbod van voedsel bleef gelijk en de kwaliteit van de jongen zag ik geen verschil in .
het koppel waar ik mee teste heeft het kweek seizoen er na gewoon weer twee ronde,s mee gedraaid .
was dit toeval of heeft het leven gewoon de drang zich voort te blijven planten als de omstandigheden goed zijn!!!!!!!!

m.v.g eric


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-06-12 - 12:57:39

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
of heeft het leven gewoon de drang zich voort te blijven planten als de omstandigheden goed zijn!
Ik denk dat klopt, alleen zet er alsjeblieft bij dat dit een zeer ongezond experiment was en dat niemand het moet gaan nadoen.
Maar al te vaak pakken anderen dit soort voorbeelden op als excuus vogels "uit te melken".


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-06-12 - 18:03:34

@ton.
het was zeker een experiment alweer jaren geleden .wat ik er mee wilde bewijzen was dat de jongen zeker niet de volgende rondes kleiner en zwakker zoude zijn wat dus ook klop .waar ik mijn aan stoor is dat men een broodkweker is of verkeerd bezig is als men drie rondens broed de meesten kwekers hebben maar een paar koppeltjes waar ze graag jongen van willen hebben ,ook dit jaar was wederom de eerste ronden en zelfs de tweede ronden niet al te goed bij juist die kleine kwekers .ik vind dat je dan eerlijk moet kunnen zijn en gewoon moet kunnen zeggen deze komen uit de derde ronde .want anders denk je een vogel te hebben aangeschaft uit de tweede ronde met als gevolg dat men gaat kweken met een te jonge pop met alle gevolgen juist dan !
jongen die niet worden gevoerd
het verlaten van het legsel voor de broed dagen voorbij zijn en mischien is dit ook de rede dat de eerste ronde niet bij iedereen goed is.

en echte uitmelker houd je toch niet tegen want die kweek uitsluitend voor de poen en is ook geen vogel liefhebber al houden ze die schijn wel op.

m.v.g eric



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede