Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > witoogeenden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : witoogeenden
runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2012-07-05 - 19:54:11 send message to runningsimon

hallo,

weet er iemand toevallig hoe ik 1. europese witoogeenden kan kweken en 2. wat type broedkast of struiken of dergelijke ik moet maken.

mvg
simon


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-07-05 - 20:42:59 send message to ParkietenTom

wel, ik heb nog een koppel europese kuifeenden gehad. Deze maken gewoon hun nest in dicht begroeing of beter nog, in een rietkraag (doen de pijlstaarten hier ook trouwens). Zorg vooral dat deze eenden een diepe vijver krijgen met helder water, ze zullen de hele dag door duiken en zwemmen, heb hier nog een enkele eend van deze soort gehad. En vooral oppassen in de winter met dichtvriezen van de vijver, werk bij voorkeur met stromend water (heb hier regelmatig eenden (Aythyinae)gehad die onder het ijs doken en geen weg meer uit vonden). hopelijk heb je iets aan deze informatie!


runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2012-07-05 - 21:02:28 send message to runningsimon

hej,

ja ze zitten hier samen met 2 witte mandarijneenden, en hebben 2 tonnen van diameter 65 en diepte 35cm en 1 badje van 15 diep en ook 65 diameter, nu heb ik nog een oude badkuip staan van 1.50m lang, 65cm breed en 55 cm diep, zou deze beter zijn? en kan ik een nestkast voorzien of beter riet? het gras staat hier en daar redelijk hoog dus ...
mvg
simon


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-07-06 - 04:37:00 send message to ParkietenTom

het eerste waar je op zult moeten letten bij aankoop is oppassen met mandarijneenden, de woerjes kunnen nogal bazig doen tegenover andere soorten. Maar normaal gezien wordt deze combinatie geen probleem. Ik zou dus geen nestkast geven voor de witogen, ofwel een struik zetten, maar wat ik meestal doe is een hoop dennetaken plus/min 1.2 m lang samenbinden en dan als een soort van kegel rechtzetten, blijft lang groen en hier zaten de eenden bij mij altijde in te broeden. Over de vijverkwestie zou ik inderedaad gaan voor de grootste kuip dan, maar indien mogelijk zou ik een nog grotere vijver plaatsen in jou geval, indien je de ruimte hebt natuurlijk.


runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2012-07-06 - 22:22:38 send message to runningsimon

aar zou een kleinere vijver het kweken met deze eendjes onmogelijk zijn? en wat voor struik raad je aan? of wat bamboe of riet misschien?


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-07-06 - 23:59:21 send message to ParkietenTom

bij een kleine vijver kan ik ze enkel afraden !
dan ga je beter voor grondeleenden(Anatini)
pijlstaart gaat goed! geef anders eens de maten van je perk. Zorg ook voor een grasmat, niet echt persé nodig, maar veel beter voor de gezondheid en het verenkleed van de eenden. Bamboe of riet gaat,
maar paplaurier vindt ik persoonlijk beter. Heb hier betere ervaringen mee. Wilde kervel is bij mij de favoriet om tussen te broeden. verder maak ik ook veel gebruik van vlier; groeit snel en zorgt voor een goede beschutting.

Als je anders nog vragen hebt stel je ze maar wink ;).


runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2012-07-08 - 22:25:11 send message to runningsimon

het perk is 4m op 6m ongeveer 25 vierkante meter, en in het hele perk staat gras, eer staat een dode vijgenboom in die eigenlijk wegmoet en een jonge notenboom in het perk ernaast zou de komende jaren ook wat beschutting moeten geven. er staan 2 nestkasten voor mandarijnen in en 1 nachthok in de vorm van een 3-hoek van ong anderhalve meter op anderhalf. en we hebben nu deze eendjes zitten dusja, maar ik moet wel zeggen, ze komen goed overeen met de mandarijnen, zitten bijna heel de dag op land, vaak in bepaalde hoeken te rusten, ver van het water, en anders zitten ze in het nachthok met 2


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-07-08 - 22:55:07 send message to ParkietenTom

je doet ervan wat je wilt, maar ik vindt het perk ietwat klein, en de badvoorziening zeer beperkt.
Als je met de witogen zal willen kweken, moet je echt wel meer water voorzien dan een badkuip, deze zijn trouwens moeilijk proper te houden.


runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2012-07-09 - 20:57:38 send message to runningsimon

sorry, heb vandaag de wei gemeten, en ze blijkt 4 op 13 te zijn. ik hoop dat dit wel groot genoeg is?


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-07-09 - 22:49:52 send message to ParkietenTom

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat is al stukken beter, maar je zal toch iets aan je badvoorziening moeten doen als je safe wil spelen. Ook de inrichting is van groot belang, ondertussen al opnieuw aangeplant?


kenneth
Website Member
Posts :53

Website Member
2012-07-09 - 23:41:17 send message to kenneth

park (4x13) is zeker groot genoeg.
idd. beter de badkuip verwijderen (is ook riskant tijdens de winter of als het water laag staat in d ezomer (de eendjes raken er niet uit en verdrinken)
je kan op diverse tweedehands site's al voor een prijsje een voorgevormde vijver vinden.
of 1 maken in beton .
voor eenden is dat nog het best omdat deze ook makkelijker te reinigen zijn dan die voorgevormde.
het nachthok mag je gerust verwijderen als het enkel de eenden zijn die er zitten en als ze dan genoeg beschutting gaan hebben ook.
paplaurier is ideaal om onder te schuilen.
tijdens de winter gewoon daar wat stro onderleggen dan zullen ze daar opkruipen om te slapen .
zo staan hun poten niet rechtstreeks op de aarde en dat scheelt erg veel .


Geert-Best
Website Member
Posts :199

Website Member
2012-07-10 - 00:09:22 send message to Geert-Best

Eerst 4 bij 6 meter en dan ineens 4 bij 13 meter?
Of je kunt heel slecht schatten OF je kunt heel slecht meten......


runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2012-07-10 - 16:29:20 send message to runningsimon

ik ga zeker wat aan het bad doen, maar bekijk eerst alle mogelijkheden, qua beplanting nog niets gebeurt, maar het gras staat nu redelijk hoog ( je ziet ze bijna niet meer ) en ik dacht ind aan de boven opgesomde struiken aan te planten, nachthok ga ik wel laten staan, ik voeder ze hier en dit is dan oook de enige plek waar kauwen niet komen, dus hier kunnen de eendjes rustig eten, ja die schatting, had aan onze pa gevraagd hoe groot hij dacht, dus zei hij 4x 6, en omdat het al donkerbuite was ben ik pas volgende dag gaan meten, sorry hiervoor wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 82 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede