Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Flagellaten? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Flagellaten?
Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-07-11 - 19:12:23 send message to Jhoukes

Hallo allemaal,

Ik heb een koppel meeuwen dat vorige maand met succes een bruinborst jong heeft grootgebracht (was maar 1 bevrucht ei).

Nu wilde ik ditzelfde koppel meeuwen inzetten voor blauwkopblauwfazantjes. Van het weekend (was het nog erg warm in de schuur) kwamen de eitjes uit en tot mijn verbazing waren er meteen twee jongen dood (1 jong lag in de kooi en de ander lag "platgedrukt" in het nest). Het enige wat opviel aan de twee overige gebleven jonge was dat de haartjes helemaal bij elkaar gekleefd zaten en dat ze zo leek het naar lucht aan het happen waren. Ik concludeerde dus meteen dat de warmte voor de andere twee vogels tot de dood had geleidt.

En jawel tot twee dagen daarna ging het goed. De haartjes waren niet meer aan elkaar gekleefd, de jonge vogels hapte niet meer en ze hadden volle kroppen. Echter is gister één van de jonge vogels overleden met voer in de krop. En vandaag is het andere jong overleden met veel voer in de krop. De vogels zijn gewoon donker van kleur.

Ik denk zelf aan flagellaten echter vraag ik me af wat jullie denken dat het probleem kan zijn. Overigens heeft een andere koppel meeuwen in de kooi erboven met succes twee blauwkopblauwfazantjes grootgebracht.

Groeten,

Jordy


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2012-07-11 - 19:22:21 send message to paintim

Het eerste waar ik aan denk,Jordy, is de
beluchting.
Komt er via roosters/ventilatie gaten,ventilator
voldoende frisse lucht in de schuur?
In mijn buitenvoliere,die de hele dag tot de
avond in de zon ligt kan 's middags de temperatuur gigantisch oplopen.
Vr.groeten,
ANTONI


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-07-11 - 20:07:03 send message to Jhoukes

Dat is zeker een mogelijkheid. Echter ligt er in dezelfde schuur nu een nest met cubavinken en dat gaat super. Wel zijn de cubavinken altijd bezig met het zoeken naar voedsel en zitten ze niet op de jonge vogels.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2012-07-11 - 22:31:15 send message to Niltava

En wat voeren de meeuwen?


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-07-12 - 09:30:09 send message to Jhoukes

Een zaadmengsel voor tropen. Met daarnaast verstrekt eivoer/insectenpaté en buffalowormpjes (zowel levende als ingevroren) de pinkies waren op. Verder hebben ze ook de beschikking over trostgierst en grit natuurlijk.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2012-07-12 - 19:47:03 send message to Niltava

Ik bedoel wat voeren de meeuwen de jonge blauwfazantjes? Denk niet dat die het redden met zaden de eerste dagen.


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-07-12 - 21:17:54 send message to Jhoukes

Mijn opsomming was hetgeen waar de meeuwen hun beschikking over hadden.

De levende buffalowormpjes werden beperkt gegeten (na een dag kropen er namelijk nog buffalowormpjes rond in het bakje met eivoer en insectenpaté) en datzelfde geldt ook wel voor het eivoer/insectenpaté. En zoals ik al zei voerde ik in deze kooi op dat moment geen pinkies.

Ik denk dus inderdaad dat de jonge blauwkopblauwfazantjes vooral het zaadmengsel hebben gevoerd en dat dit dus niet voldoende was voor de jonge vogels?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2012-07-13 - 07:19:05 send message to Niltava

Klopt.
Dus de meeuwtjes er aan wennen en alleen dat geven aan het begin.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede