Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Lijsterjong gevonden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Lijsterjong gevonden
copyT
Website Member
Posts :2

Website Member
2012-07-19 - 23:48:05 send message to copyT

Beste allemaal

Ik heb daarstraks een lijsterjong gevonden in onze tuin.
Het zat op het terras/gras en zat daar maar wat rond te kijken.
Ik heb het eerst een half uurtje geobserveerd en er waren geen ouders in de buurt.
Dus heb ik besloten het beestje in huis te nemen.
Na het een uurtje of twee binnen te houden heb ik het terug buiten gezet deze keer voor meer dan een uur, en heb ik het weer in het oog gehouden.
Weer kwamen er geen ouders op af....
Ik zou het gewoon tussen de struikjes kunnen zetten maar de kans dat de katten het vinden is zeer groot, er zitten namelijk zeer veel katten.
Het beestje kan nog niet echt vliegen en zijn staart is ook nog niet voledig ontwikkeld.

Ik heb geprobeerd het beestje te voederen maar het wil niets eten of drinken.
Wat ik al geprobeerd heb: Piertjes, pissebedden, krekels, sprinkhaan, wandelende takken, kattevoer, stukje appel.
Hoe heb ik het proberen voederen: Met mijn vingers, pincet, pipet, lepeltje en gewoon in zijn kooi leggen.

Heeft er iemand advies, want ik weet er geen raad mee...
Naar een vogelopvang centrum brengen is niet mogelijk want het dichtsbijzijnde is >150km ver weg.
Ik ga het morgen nog eens proberen in de tuin te zetten, en het dan weer van op afstand in het oog te houden.
Maar ik vrees er wat voor of dit deze keer wel zal werken.

Heeft er iemand een idee hoe ik het beestje wel zou kunnen voederen?
Ik kan toch al moeilijk gewoon het bekje opentrekken...

Alvast bedankt!


Vriendelijke groeten
CopyT


Hier een fototje van het vogeltje.
http://i49.tinypic.com/5ltd20.jpg


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2012-07-20 - 09:51:30 send message to Daniel

Je had het vogeltje in de eerste plaats beter gewoon kunnen laten zitten, want dat jij de ouders niet ziet betekent niet dat ze er niet zijn, plus jouw aanwezigheid zal ze wat voorzichtiger hebben gemaakt.

Verder vind je hier een lijst van vogelopvangcentra

http://www.vogelopvang.com/vogelasielen.html

Onder aan de lijst staan vogelopgvangcentra uit heel Vlaanderen en er zit er vast een bij jou in de buurt. Er zit er in ieder geval eentje op minder dan 150 km van je vandaan.


copyT
Website Member
Posts :2

Website Member
2012-07-20 - 11:21:48 send message to copyT

@Daniel

Bedankt voor je reactie.

Toen ik het vogeltje er alleen zag zitten heb ik het van uit mijn raam (wat meer dan 20meter verwijderd was) het beestje in het oog gehouden.
Dus aan mijn aanwezigheid zal het niet gelegen hebben. Want normaal komen de vogels hier zo goed als op uw schoot zitten.
Ook was er geen enkele vogel die begon te fluiten of "krijsen" toen ik in de buurt van het jong kwam. Wat normaal wel gebeurt. Het beestje zat bovendien helemaal op open terrein, met zijn kopje in zijn pluimen...
Dus ik denk niet dat het nog lang zou duren voor het kattenvoer was geworden.

Dit leek mij de enige juiste handeling op dat moment. Alleen wil het beestje nu maar niet eten.
We hebben er hier nog al gehad, en die konden na een 5 tal dagen tot 2 weken deftig vliegen. Maar in tegenstelling tot dit beestje aten ze wel...


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2012-07-20 - 16:50:27 send message to tropic

Tot vervelens toe, handen af van jonge vogels.
De natuur doet zijn werk, zelfs beter dan jij!!!


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-07-20 - 19:43:18 send message to Max Weijers

tropic ben het helemaal met jou eens. Lijkt me duidelijk dat de ouders verstoord zijn. en juist als je in de buurt van de jongen komt dan hoor je geen kik, zo vallen ze het minst op.

Natuurlijk bedoelde je het goed, maar helaas gaan er veel te vaak jonge vogels dood door onwetendheid van de mens. je had het gewoon moeten laten zitten, ook als je zeker weet dat hij dood gaat dit is dan weer voer voor een ander beest die ook gewoon moet eten.

Ik denk niet dat de ouders het jong ooit nog zullen voeren, maar dat weet ik niet zeker.

Voordat je besluit om een vogel in huis te nemen die je zelf nog moet voeren, moet je de volgende keer eerst eens opzoeken hoe het dwangvoeren werkt. het is namelijk niet een wormpje voor zijn mond houden en dan wachten tot hij ernaar hapt (dat zie je de oude vogels ook niet doen). Je moet inderdaad de bek opentrekken in helemaal in zijn snavel duwen. (natuurlijk niet in zijn luchtpijp)

Nogmaals je zal het wel goed bedoeld hebben, maar de volgende keer toch eerst even nakijken hoe en wat.

Max


tjoepe
Oud Lid
Posts :101

Oud Lid
2012-07-21 - 14:29:20 send message to tjoepe

Tropic!!!!
ik denk dat je wel doordrijfd met je antwoord,en ben het gedeeltelijk met je eens om van jonge vogels af te blijven,maar dat zou ook moeten gebeuren met onze kweekvogels,namelijk papegaaien en alle andere soorten,ik zou ze niet graag onderhouden mocht je zien hoeveel er handgefokt worden,en dit brengt onze hobby naar de Kl...!daar al bij stil gestaan?


tjoepe
Oud Lid
Posts :101

Oud Lid
2012-07-21 - 14:34:22 send message to tjoepe

Copy,ik begrijp je goede bedoeling hoor,maar zoals het antwoord voordien,waar jongen uit het nest komen,zitten er altijd ouders en die komen zeker voeren in je tuin zolang als nodig.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2012-07-23 - 08:34:11 send message to tropic

tjoepe, ik begrjp je niet. Je vind dat ik doordrijf en geeft uiteindelijk dezelfde raad (anders geformuleerd).
Wat kweekvogels betreft, begrijp ik helemaal niet waarom je er die bijhaald en over handopfok begint, heeft helemaal niets met de vraagstelling te maken. Maar terzijde, ja, ik ben ik principieel tegen alle vormen van handopfok, maar dit doet nu niet terzake.


tjoepe
Oud Lid
Posts :101

Oud Lid
2012-07-23 - 10:08:12 send message to tjoepe

tropic,wat ik bedoelde is je antwoord aan copy!er is niks vervelends aan zijn vraag!ik stel alleen maar vast dat hij het beste voorhad met het lijsterjong,en er zijn veel mensen die niet op de hoogte zijn van jonge vogels bij het uitvliegen,en als ze dan zoiets vinden?ja,liever iemand die zich zorgen maakt,maar geen kennis heeft,dan iemand die zich niks bekommerd over vogels toch?en wat die handopfok betreft,alle jongen zijn gelijk,als ze niet als natuurbroed gekweekt zijn zitten we met een paar jaar overvol met soorten waar je nu momenteel moet je best doen en? als je geluk hebt na jaren geduld!een paar eigen jongen kunt houden,voorbeelden genoeg daarover vandaag.dus ik heb totaal niks tegen mensen die zoiets doen als copy,


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2012-07-23 - 11:31:23 send message to tropic

Ik zeg nergens dat zijn vraag vervelend is, ik bedoel enkel als je even op vogelarena of andere vogelsites kijkt (leest, zoekt) dat je wel honderd keer dezelfde vraag tegenkomt, en dat er uiteindelijk maar één juiste beslissing is, en dat is van de vogels afblijven.
Als jij daar anders over denkt, mij goed, dan ben ik uitgepraat. De getoonde foto is trouwens geen lijsterjong.(dit terzijde)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-23 - 11:36:43 send message to Karel

quote
De getoonde foto is trouwens geen lijsterjong.(dit terzijde)




Wat is het wel?


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-07-23 - 23:44:56 send message to ParkietenTom

heggemus !


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2012-07-24 - 18:20:33 send message to tropic

inderdaad, parkietentom was me even te snel.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede