Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > DNA seksen vanaf welke leeftijd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : DNA seksen vanaf welke leeftijd
Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2012-07-27 - 15:21:33 send message to Frankies

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=12824&recordnum=30

Hierboven de link naar een onderwerp dat ook al ging over seksen, maar ik vond er niet direct een antwoord op mijn vraag.

Vanaf welke leeftijd kan ik vogels laten sexen ?
Ik heb een nest roodoorbuulbuuls en een nest zanglijster (onverwacht een witte en een bruine). De vogels zullen volgende week uitvliegen. Kan ik dan al laten seksen ? Ik wil liefst zo snel mogelijk weten welk geslacht ze hebben.






Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-27 - 15:26:22 send message to Karel

Je kunt ze laten sexen vanaf het moment dat er veertjes te plukken zijn. Ik vind zelf een weekje vóór het uitvliegen een mooi moment.
Je hebt dan niet de stress van het uitvangen en je weet snel het resultaat.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-07-27 - 18:15:51 send message to bva118

Kan zijn dat bruine en witte lijsters geslachtsgebonden vererven. Je geeft al aan dat je deze onverwacht gekweekt hebt dus ga er van uit dat beide ouders wildkleur zijn. In dat geval zou de man split zijn voor deze kleuren en is het in deze combinatie zeker dat de witte en de bruine zeker poppen zijn. Het geld voor het seksen van deze vogels kan je dan in je zak houden.


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2012-07-27 - 18:38:18 send message to Frankies

De pop had ik al enkele jaren. Wildkleur en al een 20-tal jongen, allemaal wildkleur.
Een dikke maand geleden, de man moeten vervangen.
Deze man is idd ook een wildkleur en de vorige eigenaar had me niks gezegd dat het een split was.
Zijn het dus zeker poppen ? En wat kan ik evt. volgende ronde (of volgend jaar) verwachten van dit ouderkoppel ?


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-07-27 - 20:12:18 send message to Max Weijers

bij Gendika zeggen ze 8 weken na het uitvliegen, maar het is ook mogelijk om via de eischaal DNA onderzoek te doen. Alleen dan weet je niet van welk jong welke eischaal is (of je moet een jong hebben)

Max


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-07-27 - 20:24:58 send message to mijnkaketoes.nl

Ik weet niet waar dit staat op hun site maar je hoeft echt niet te wachten tot 8 weken na het uitvliegen.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-07-27 - 20:49:47 send message to Max Weijers

De eerste keer dat ik monsterzakjes heb besteld kreeg ik ook een boekje en daar stond dat in, maar ik neem ook aan dat je daar geen 8 weken voor hoeft te wachten?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-27 - 20:59:33 send message to Karel

Nee, het is slechts een vereiste dat het "echte" veren zijn. Te jonge kuikens die nog in het dons zitten kunnen nog geen geschikt veermateriaal afstaan.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2012-08-03 - 19:35:18 send message to gerrit1950

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

bij het DNA vaststellen uit veren gaat het om de zachte stof die aan de wortel van de veerschachten zit, niet om de zichtbare pluimpjes. Dus kan je ze wel degelijk vanuit het nest plukken en doorsturen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede