Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wie heeft er ervaring met (de kweek van) Serinus-soorten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wie heeft er ervaring met (de kweek van) Serinus-soorten
J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-22 - 12:22:03 send message to J. Santegoeds

Hallo,

Ik kan maar weinig informatie vinden over de Serinus-soorten (Cini's).
Wie kan me helpen aan informatie over oa
Witbuikcini's (Serinus dorsostriatus)
Edelzangers (Serinus leucopygius)
Mozambiquesijzen (Serinus mozambiques)
Geelstuitedelzangers (Serinus atrogularis)
Zwartkeeledelzangers (Serinus atrogularis kasamaensis)

Zijn er kwekers van deze vogels die verenigd zijn in een speciaalclub?
Wordt er überhaupt wel gekweekt met deze vogels?

Dus "wie helpt me op weg", en geeft me wat tips?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-22 - 18:30:49 send message to Niltava

Wat wil je weten? Volgens mij is er toch wel het een en ander te vinden.
In verschillende uitgaven van Onze Vogels staan zeker artikelen.
Dit is in elk geval een site over de mozambiquesijs:members.tripod.com/~Saahira/greensingers2index.htm
En dit over de edelzanger:www.analogminds.nl/status/birdhouse/edelzangerverslag.php?koppel=1

Op de site van de scap is ook het een en ander te vinden:www.scapnl.com

Zelf heb ik met mozabiquesijzen gekweekt dus als je vragen hebt..

Niltava


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-22 - 23:46:53 send message to pluimenest

Ik kweek deze vogels reeds ongeveer 30 jaar, mijn ervaring heeft mij geleerd dat de verzorging en kweek praktisch identiek zijn met deze van onze europese soorten zoals sijsjes, barmsijsjes ed.
De kweek kan zowel in kweekkooien (+/- 80 cm) als in volières.
Een goed eivoer met gekiemde zaden een weinig pinky's en wat groenvoer volstaan om hun jongen groot te brengen.
Opletten met teveel eiwitten, hierdoor gaan de mannetjes te agressief worden waardoor heel wat jongen uit het nest worden gegooid.
Jonge vogels mogen gerust bij elkaar gezet worden, maar eens het kweekseizoen eraan breekt dienen ze paarsgewijs te worden opgekooid.
Twee mannen bij elkaar tijdens het kweekseizoen is om problemen vragen.
Nog iets weten?


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-23 - 23:41:09 send message to J. Santegoeds

Hallo Niltava en Pluimenest.
Allereerst bedankt voor jullie reactie!

Zoals ik al schreef is er dus niet écht veel te vinden over de kweek van deze vogelsoorten.
Inderdaad hebben er verschillende artikelen in "Onze Vogels" gestaan, waarvan het artikel in 1987 me nog het meest bijstaat.
Met name dit artikel heeft me de interesse in deze soorten bijgebracht.

Wat ik dus eigenlijk een beetje mis is het "contact" met andere kwekers.
Bijna elke vogelsoort heeft tegenwoordig wel een speciaalclub, de cini's echter niet.
Wel is er bij de speciaalclub Afrikaanse Prachtvinken een hoekje ingeruimd voor enkele serinus-soorten, maar helaas is hier maar wat algemene informatie te krijgen.

Maar nu even een concrete vraag aan jullie twee;
Ik kweek nu enkele jaren met deze vogelsoorten, waarbij ik tegen het volgende probleem aanloop, en ik ben benieuwd of jullie daar óók mee zitten/zaten.
En wat eventueel een goede oplossing is.

Zeker in m'n "beginjaren" heb ik veel jonge vogels verspeeld.
Veel jongen stierven na enkele weken, vooral na het spenen en vóór/tijdens de jeugdrui.
Ik denk dat ik sommige jaren wel meer dan 50/60% jongen verspeelde.

Hierop ben ik de jongen gaan "kuren" met ESB-3 30%, vijf/drie/vijf dagen.
Dit heeft de sterfte drastisch teruggedrongen!
Alleen sterven er nog steeds relatief veel jongen in het eerste jaar.

De collegakwekers waarmee ik contact heb, zitten eigenlijk met hetzelfde probleem en niemand heeft een goede oplossing hiervoor.
Heeft één van jullie misschien een tip?

Verder geef ik géén medicatie (wil ik eigenlijk ook liever niet).
Ik voer in de kweekperiode een "eigengemaakt" eivoer, met gekiemd zaad en Breedmax toegevoegd.
Verder krijgen ze diepvries pinkies en zo nu en dan wat groene bladluis (indien voorradig).
Meelwormen worden vooral gegeven in de aanloop naar de kweek, maar als er jongen zijn stop ik hier praktisch mee.
Zo nu en dan word er een "witte" meelworm gegeven, maar ze worden hier véél te driftig van, dus daar ben ik voorzichtig mee!


Verder heb ik ontzettend plezier in de kweek van deze vogels, en het gaat dus ook niet slecht, maar tóch.....

Voor jullie informatie; ik kweek met witbuikcini's, edelzangers, geelstuitedelzangers, mozambiquesijzen, en heb (voor het volgend seizoen) ook een koppel zwartkeeledelzangers.

Komt mijn methode overeen met jullie kweekmethode?
Ik ben benieuwd, groeten, J. Santegoeds


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-24 - 18:22:16 send message to Niltava

Dergelijke problemen heb ik niet(mozambiquesijzen). De meeste jongen worden gewoon groot. Meestal worden er 3 eitjes gelegd waarvan er meestal 2 bevrucht zijn (ditzelfde zie ik elke keer ook bij de jacarini's) Ze krijgen bij mij als de jongen net geboren zijn buffalo's en het gewone eivoer(AVES) en ze voeren over het algemeen goed.
Ze zitten in de gemengde voliere, deze is nu binnen maar heb ze ook buiten in de voliere gehad.
Wel broeden ze altijd in augustus/september.

Heb je andere vogels (serinussoorten) bij hen in het verblijf? dit ivm de sterfte. Als de ouders vrij zijn van bacterien/virussen zou je geen verlies mogen hebben.

Mijn probleem is dat de koppels niet met regelmaat broeden. Dan weer een jaar niet dan weer in een jaar 3-4 nestjes.
Ook jongen zijn niet erg regelmatig.

Hier trouwens nog een website over de mozambique;
www.girlitz.de/index.html

Niltava


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-25 - 20:44:47 send message to J. Santegoeds

Hallo Niltava,

Dat zijn dus goede resultaten die je bij je Mozambiquesijzen behaalt!

Ik heb de indruk dat m'n jongen tóch ergens iets te kort komen in deze periode wat de sterfte kan verklaren.
Ik krijg er echter niet écht "m'n vinger achter".
Het zijn alleen m'n cini's die hier last van hebben.
En zoals gezegd dus; gaat het beter sinds ik een kuur ESB-3 geef.

Ik ben benieuwd met hoeveel koppels U kweekt, en hoe is uw "kweekmethode"?

Groeten, J. Santegoeds




J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-25 - 20:44:47 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd






Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-10-25 - 21:04:08 send message to Daniel

Geef je misschien ander eivoer dan Niltava (Ik las dat hij Aves geeft) misschien zitten daar wat andere stoffen in die jij niet geeft?


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-25 - 22:44:49 send message to J. Santegoeds

Ja, dat klopt van dat eivoer.

Ik maak dat eigenlijk al jaren zelf, van eieren, beschuitmeel en (volle) melk, aan de hand van het recept dat ik eens op een lezing van "Schouten" heb gehad....
Hieraan voeg ik dan wat Breedmax toe, met wat gekiemd zaad (kleine kiemen)"et voilla".

Maar inderdaad, hierin zou het verschil kunnen zitten.....
Wie kan me meer zekerheid verschaffen?
Ik heb óók al eens aan het kiemzaad gedacht....

Groeten, J. Santegoeds


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-26 - 19:25:24 send message to pluimenest

Met je eivoer is op zichzelf niets verkeerd, alleen zou ik de melk of melkprodukten achterwege laten ( al eens een vogel in de vrije natuur aan de uier van een koe zien hangen?).
Zoals ik reeds aanhaalde is een goed eivoer, zelf gemaakt of niet speelt geen rol, aangevuld met gekiemde zaden en enkele pinky's of buffalo's ruim voldoende om de jongen groot te krijgen.
Ik heb vroeger met dezelfde soorten gekweekt als jij, vandaag kweek ik enkel nog met de geelbuikcini en de citroenborst edelzanger.
Gemiddeld heb ik per jaar per paar een 10 tal jongen (natuurbroed), op een uitzondering na verlies ik hiervan geen enkele alhoewel ik GEEN ESB3 geef.
Mijn plubliek geheim zit hierin dat ik, zodra de jongen uit het nest komen ze samen met de ouders verplaats in een kooi volledig gemaakt uit volière draad.
Zodra de jongen goed zelfstandig zijn gaan de oudervogels terug de broedkooi in voor een nieuwe cyclus, de jonge vogels blijven in de metalen kooi tot na de rui.
Hopelijk heb je hieraan iets, en voor de rest : vraag maar, we zullen helpen als het kan.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-10-26 - 22:44:19 send message to dooren

Inderdaad liever geen melkprodukten want die bevatten lactose, mensen hebben het enzym lactase welke de lactose splitst in glucose en galactose zodat beiden monosacchariden de darmwand kunnen passeren. Echter vogels missen het enzym lactase zodat de lactose niet kan worden afgebroken. Goede bacteriën kunnen een klein deel in de darmen nog omzetten in lactase. Meer dan 4% lactose in het voer moet worden vermeden omdat dan de darmhuishouding wordt verstoord. Het is aan te bevelen in plaats van melkproducten een goede probiotica te gebruiken.
Groet Gert.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-27 - 09:39:33 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

Kijk, nú begint er "schot" in de zaak te komen......
Pluimenest; de metalen kooi waar je het over hebt, doe je dat om de bacteriedruk te verminderen, de vogels komen niet in contact met de uitwerpselen?

En Gert van Dooren; de probiotica waar je naar refereert, dan hebben we het over Yakult of vergelijkbare produkten?
Kan ik deze producten toevoegen in mijn recept wat hieronder volgt, m.a.w mogen deze producten verhit worden?

Ik ben benieuwd hoe het eigengemaakt eivoer van jullie wordt gemaakt.
Ik zal éérst even mijn "recept" hier weergeven, dit bevalt eigenlijk prima, maar als genoemde problemen met een verandering hiervan kunnen worden opgelost, ben ik wél bereid aanpassingen te doen.

"Komtie";

Ik neem een klontje boter, smelt dat in een pan en voeg daar 4 grote eieren aan toe samen met een kopje volle melk.
Dit mengsel klop ik door elkaar en laat het een minuut of twee/drie (ondertussen goed roeren) koken.
Als dit gebeurt is, voeg ik een eetlepel honing toe en laat het wat afkoelen.
De eierschaal van de vier eieren verhit ik in de magnetron, waarna ik het vlies verwijder en in een koffiemaler de eierschaal verpulver (kalk).
Dan neem ik 400 gram paneermeel, doe dat in een keukenmachine, voeg het eiermengsel en de kalk toe.

Goed mengen.

Dan verdeel ik het eivoer over porties waarmee ik twee dagen kan doen, en plaats die in de koelkast, de rest vries ik in.

Vervolgens wordt dit eivoer gegeven met gekiemd zaad, Breedmax en (diepvries) pinkies.

Groeten, J. Santegoeds



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-27 - 14:21:31 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik kan maar weinig nieuwe informatie verstrekken geloof ik.
Het is dan ook wel de nodige (15) jaren geleden dat ik met dit soort vogels kweekte, maar ik heb er nooit niet veel problemen mee gehad.
Ik heb met sukses mozambiquesijsjes en geelstuitedelzangers gekweekt,
zowel in broedkooien (1,20m) als in kleine volières.
Ik weet nog dat ik weinig 'uitval' had maar dat de mozambique mannen in gezelschapsvolières wel erg fel kunnen worden jegens andere vogels.
(vandaar dat ik destijds ben overgestapt naar het gebruik van broedkooien)
Mijn ervaring is dat het niet echt moeilijk is om dit soort vogels te kweken, mits de verzorging en huisvesting vanzelfsprekend OK is. Ze stellen weinig bijzondere eisen en ook met het accepteren van ringen had ik geen problemen.
sukses!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-10-27 - 14:25:38 send message to dooren

Ik voer probiotica van Aves, probiotica is in een poedervorm en vergelijkbaar met yakult en bestaat dus uit goede bacteriën. Echter bacteriën worden gedood door hitte of het moeten de zogeheten thermofielen zijn welke wel hitte bestendig zijn. Persoonlijk zou ik het achteraf toevoegen en met een mixer / blender door elkaar malen. Melk gewoon eruit laten en eventueel wat pollen toevoegen en weinig honing. (is puur suiker met wat enzymen welke weer worden toegevoegd door bijen)
Succes gert


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-27 - 18:17:28 send message to J. Santegoeds

Nog even iets over de probiotica.
Die kan ik toevoegen, en vervolgens invriezen met het eivoer?
Of is het beter om dit toe te voegen direct bij het voeren van de vogels?

Groeten, J. Santegoeds


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-10-27 - 18:37:21 send message to dooren

Gewoon voor het voeren even de dosering probiotica er overheen strooien en goed onderelkaar door zetten is het beste.
Goede probiotica bacteriën kunnen het beste zo snel mogelijk in de vogel komen zodat geen goede bacteriën verloren gaan.
In het eivoermengsel zitten andere stammen bacteriën en deze oefenen een negatieve invloed uit op de probiotica bacteriën.
Groet gert



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede