Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ontwormen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ontwormen.
Faos
Website Member
Posts :46

Website Member
2004-10-23 - 14:27:03 send message to Faos

Hoe en op welke manier kan ik mijn vogels het beste ontwormen?


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-10-23 - 15:28:05 send message to leekgloster

om wat voor vogels gaat het uberhaupt

Marcel


Faos
Website Member
Posts :46

Website Member
2004-10-23 - 17:29:54 send message to Faos

grote parkieten, Halsbanden, Koningsparkieten, port lincolns enz. Tot nu toe vong ik ze en gaf ze dan met en pipetje ontwormingsmiddel, maar dat is lijkt mij, niet de allerbeste methode.Ze worden zo veel te gestresst. Vandaar mijn vraag: wat is de beste manier volgens jullie?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2004-10-27 - 22:59:37 send message to KeesdeJongh

Hallo Patrick,

Hoewel ik het wel met je eens bent dat vangen een hoop stress met zich mee brengt is het toch wel de betrouwbaarste methode de vogel individueel met de kropnaald ontwormen,ongeveer 1 ml Panacur voor een vogel ter grote van een Rosella , je bent dan altijd zeker dat de vogel voldoende ontwormingsmiddel binnen krijgt, een week later dit nogmaals herhalen.

Panacur door het zachtvoer mengen is ook mogelijk,bij deze methode is het wel onzeker te bepalen of elke vogel de juiste hoeveelheid heeft binnengekregen.
Als je toch kiest voor dit laatste, haal je in de ochtend het zaad weg, en geef enkel zachtvoer met daar Panacur doorheen gemengd, je moet dan wel wat ruimer met je Panacur zijn omdat je toch wel rekening moet houden dat er gemorst zal worden.
In de namiddag geef je ze weer een bakje met zaad.
Je moet dit wel een dag of 3 herhalen om er zeker van te zijn dat de vogels voldoende van het ontwormingsmiddel binnenkrijgen, bovendien is het beter dit na een week nogmaals te herhalen.

Een andere methode is via het drinkwater, je moet dan wel een ander middel gebruiken, Panacur zakt n.l. uit in water.
Een goed middel hiervoor is Ripercol,voorbeeld 10cc op 5 liter water,deze kuur moet je gedurende 3 tot 5 dagen volhouden.
Een nadeel hiervan is dat er een smaakje aan het water zit en dat de grote Australische parkieten er minder van drinken.
De kans bestaat zelfs als je volière aan de bovenkant niet is overdekt en zou regenen dat de vogels liever van het regenwater drinken dan van het water waarin het ontwormingsmiddel zit, dit laatste ontwormingsmiddel is wel een stuk krachtiger dan het eerstgenoemde.
Bij Panacur worden de wormen verdoofd en komen ze geleidelijk af, dit heeft het voordeel wanneer je een ernstige wormenbesmetting hebt dat er niet snel een darmverstopping plaatsvind waardoor de vogels alsnog kan sterven.
Bij Ripercol komen de wormen een stuk sneller af, daarom gebruik ik dit middel enkel door het water en liever een aantal dagen in een mindere sterkte, het resultaat is dan uiteindelijk toch hetzelfde.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, veel succes met je vogels.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh



Faos
Website Member
Posts :46

Website Member
2004-10-28 - 16:54:34 send message to Faos

Deed ik het dus zo slecht nog niet.wink ;)


Vogelmeester
Oud Lid
Posts :16

Oud Lid
2004-10-28 - 19:05:05 send message to Vogelmeester

Hey Kees,

kan ik dit ook gebruiken voor forpussen. Of beter gezegd is het breed inzetbaar.
Waar kan ik dit spul verkrijgen (ripercol) ik ben ook van plan het via drinkwater razz :p toe te dienen.

Gerrit


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2004-10-29 - 00:37:35 send message to KeesdeJongh

Hallo Gerrit,

Je kunt het ook prima voor jou vogels gebruiken.
Zowel Ripercol als Panacur is verkrijgbaar via de dierenarts.

Veel sukses met je vogels.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede