Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Iemand verstand over het gedrag van de Blauwvoorhoofd amazone (aestiva) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Iemand verstand over het gedrag van de Blauwvoorhoofd amazone (aestiva)
marley
Website Member
Posts :30

Website Member
2004-10-24 - 17:20:27 send message to marley

Ik kan in mei volgend jaar een amazone aanschaffen.
Ik vind het prachtige beesten en het was altijd al een wens geweest een amazone er bij te hebben.
Maar kan iemand mij wat informatie geven over het gedrag?
Lijkt deze op de Grijze roodstaart?
Klopt het dat als ze 4 a 5 jaar zijn, broedrijp worden en dan gaan bijten en schreeuwen?
Is er verschil in karakter tussen de man en het pop?

Marley.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-10-24 - 18:38:43 send message to memaa

Hallo,
mijn blauwvoorhoofd amazones zijn heel lawaaierige beesten.
's Morgens vroeg beginnen ze al te 'blaffen' en kunnen dit gedurende de dag meermaals herhalen.
Gelukkig hebben de buren van mij nog niet gereclameerd.
De man is redelijk agressief als de pop eieren heeft.
Spreek je tegen de man dan komt de pop uit jaloezie vlug de man eens bijten.
Mijn Amazone's 'spreken' ook een beetje.
Ik vind het wel mooie beestjes.
Het kweken is wel niet evident, hebben blijkbaar een ruime volière nodig.
Groetjes,
Ann



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-10-24 - 18:47:57 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het gedrag van een amazone is wel anders als dan van een grijze roodstaart. Ze worden net zo tam maar hebben een heel andere band met ons. Een grijze roodstaart staat ook nog eens bekend om zijn spraak vermogen en het gebruik daarvan terwijl de amazone gewoon meer aan klanknabootsing doet. Het gillen is vogel gebonden. De een doet het wel en de ander nooit. Dit heeft ook heel veel te maken met de opvoeding van de vogel. Een goed opgevoede vogel gilt weinig tot niet terwijl een haast wild gehouden vogel veel zal schreeuwen en angstig gedrag vertoont. Wel is de amazone bekend om de agresieve aanvallen die het kan uitvoeren naar onbekenden als ze een partner hebben. Dit ken ik persoonlijk van mijn eigen pop. Als ik maar in de buurt kom valt ze mij al aan. Mijn vrouw kan er zonder problemen in de buurt komen. Nu weiger ik bang te worden voor een vogel en doe toch waar ik zin in heb dus zal deze pop mij uiteindelijk ook met rust laten maar als je aan angst toegeeft dan kan dit een serieus probleem leiden. De amazone is overigens helemaal geen slechte vogel voor in huis. Ze zijn super lief voor de gezinsleden als ze eenmaal goed zijn opgevoed en geven je een leven lang plezier.

De keus voor een amazone moet dus net zoals bij een andere soort goed onderbouwd gemaakt worden. Maar eenmaal verdiept in de soort en de voor en tegens tegen elkaar afgewogen te hebben is het een maatje voor het leven.

Erwin


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-24 - 21:52:10 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op basis van de vele literatuur en wat je van diverse eigenaren van Amazones hoort, kun je stellen dat Amazones echte karaktervogels zijn met een individuele eigen wil. Ik had enkele jaren een koppel aestiva waarvan de man wel door het gaas heen wilde komen om mij aan te vallen.
Dit was voornamelijk is de broedperiode, want daarbuiten was hij veel rustiger).

Ik had een hele angstige en onzekere amazonica, die sinds zij weer kan vliegen, tegenwoordig een zeer vertrouwelijke en zelfverzekerde vogel is.

Ik heb ook een albifrons man die zeer vertrouwelijk is, maar met enige regelmaat test hij de onderlinge verhoudingen en in de broedtijd wordt hij tijdelijk best agressief.
De pop albifrons is een timide vogel en heel erg rustig. Zij pakt (na precies 18 maanden proberen!) wel wat lekkers uit de hand aan, maar alleen zolang er gaas tussen zit. Ze is wel heel nieuwsgierig en volgt precies alles wat je komt doen.

Zo kun je dus hele lijsten met vogel-persoonlijke
karaktertrekken of andere kenmerken samenstellen, hetgeen voor mij het hele genus Amazona een zeer interessante groep maakt.


marley
Website Member
Posts :30

Website Member
2004-10-25 - 01:32:53 send message to marley

Hmmm

Het mag bij ons niet een hele lawaaierige vogel zijn (i.v.m. gehorige woningen).
Toch willen wij een vogel voor onze grijze er bij.
Wij dachten eerst aan een kleine geelkuif, maar die schreeuwen nog harder.
Het zelfde geld voor een ara.
En aangezien ik een amazone heel mooi vind hebben wij zoiets, dan maar een amazone.

Heeft iemand nog een andere advies van een rustige papegaai die wij er eventueel bij zouden kunnen plaatsen?

Wij hebben divere aanbiedingen gehad van een Ara Maracana, weet iemand of dit een luidruchtige vogel is?



sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2004-10-25 - 11:53:21 send message to sansear

Poicephalus soorten? of roodstaart soorten (Pionussen)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-10-25 - 12:50:36 send message to Hawkeye_NL

marley,

In feite kunnen alle papegaaien veel lawaai maken als ze dit in zich hebben. Zo ook een grijze roodstaart, de amazones, ara's, kaketoes en zelfs de poicephalus soorten kunnen hoge fluittonen halen. Ik denk dat je beter kunt gaan kijken bij kwekers en liefhebbers en kunt luisteren hoeveel lawaai dit nu in feite is.

De grijze roodstaart van mijn overbuurvrouw hoor je nl tien keer zo duidelijk als mijn ara maracana's.

Erwin


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2004-10-25 - 16:42:38 send message to mariannenl

.. het is bij ons toch altijd de "opa amzone" ( ong 50 jaar of ouder) die begint en dan gaan de buren de beide witkuiven ook aan de gang.

Dus we proberen hem rustig te houden

Van de 5 grijsjes hebbben we nimner last, en van de 2 de goffini s altijd maar eentje zo ongeveer een half uur na donker ongeveer een half uurtje en dan is het stil.









marley
Website Member
Posts :30

Website Member
2004-10-26 - 01:22:15 send message to marley

Wij hebben kennis gemaakt met een ara maracana,
wat zijn dit lieve papegaaien.
Wij denken er nu sterk aan om ipv een amazone een Ara maracana erbij te nemen.
Iemand nog iets om op of aan te merken over deze prachtige vogels?

Groetjes


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-26 - 09:57:16 send message to johanblok

Ik heb nu zo'n vier jaar een koppel maracana's. Het zijn qua gedrag werkelijk de meest fantastische papegaaien die ik ooit gezien of gehad heb. Uit zichzelf zijn ze (natuurbroed!) absoluut niet schuw, als ik de voliere schoonmaak, dan komen ze op de rand van de emmer zitten en gaan met mijn schepje slepen. Ze kunnen het ene moment ruzie met elkaar maken en het volgende moment zitten ze dicht tegen elkaar aan elkaars veren te poetsen.
Ook begroeten ze me vaak als ik thuis kom.
Alleen de laatste tijd waren ze opmerkelijk rustig, ze waren wat sip leek me. Nu heb ik ze vooralsnog naar binnen (huiskamer) gedaan vooral omdat ik ze niet helmaal vertrouwde (qua gezondheid). Binnen leven ze helemaal op omdat ze geregeld hun baasjes zien. Kennelijk heeft dit koppel, beide natuurbroed, toch behoefte aan menselijk contact. Ik weet nu nog niet of dat ik binnen een grotere voliere zet, of dat ze over een poosje maar weer naar buiten moeten. Ze zaten buiten in een voliere van 7 meter en dat wordt binnen natuurlijk altijd veel kleiner, maar ja kennelijk vinden ze contact met mensen momenteel toch belangrijker dan veel vliegruimte.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-10-26 - 19:03:08 send message to Hawkeye_NL

Ook ik heb twee ara maracana's en ken mijn papenheimers maar al te goed. Mijn Sjors komt mij ook altijd persoonlijk begroeten als ik in het nachthok kom. Hij is er altijd voor te vinden om mij aan te vallen. Als een bok op een haverkist zeg maar. Vol in de tralies hakkende en hopende mij te raken. Maar als ik in het hok stap is het volledig over. Valse bewegingen en dreigende pikbewegingen naar mijn gezicht moeten mij op afstand houden. Nu is mijn Sjors ook niet 100% in orde maar ik houd super veel van mijn vogels dus ook van hem. Als het mij te veel wordt dan pak ik hem gewoon en geef hem dan een paar kleine kusjes op zijn kop. Daarna kan ik er weer even alles mee doen wat ik wil.

Ik zou mijn Sjors echt nooit wegdoen! gewoon een super dier.

Erwin


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2004-10-26 - 21:04:12 send message to Amara

Zelf heb ik een 5 tal koppels bl voorhoofd amaz,Het klopt dat deze vogels lawaai maken,maar dat doen alle papegaaien maar pionussen in mindere mate.Een goede verstandhouding met de buren is zeker een plus punt.Zelf vind ik dat ze vrij moeilijk zijn in partner keuze,1 koppel doet het ,verschillende leggen wel eieren maar zijn niet harmonis.(Sommige poppen hebben reeds 3 mannen gehad)Wat praten betreft is dit wel wat minder dan bij grijze maar mijn eerste handopfok praat vrij goed is wel afstandelijkerook al zit die in de voliere en legt ze eieren,knuffels worden amazones toch nooit.En kweken ze niet,dan nog zijn ze 100 keer mooier dan een grijze,ze worden ook vrij oud dus lukt het nu niet ,dan later wel eens..................??laugh :Dlaugh :D


marley
Website Member
Posts :30

Website Member
2004-10-26 - 21:54:15 send message to marley

Oke, maar hoe is het kwa schreeuwen dan bij die blauwvoorhoofds?
Kan je dat met het schreeuw niveau van een ara en kaketoe vergelijken?
Is het elke dag en vaak?
Wij hoorden dat die blauwhvoorhoofds de eerste 5 jaar handtam zijn, maar daarna dmv broedrijp, agressief worden en de hele dag door schreeuwen.
Dat is de reden dat ik heel graag een maracana wil.
Maar toch vind ik die amazone's mooier sad :(


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-10-27 - 12:33:32 send message to memaa

Hallo,
mijn Amazone's schreeuwen regelmatig. Soms 3 keer per dag, soms dagen niet.
Je kan het geluid vergelijken met een hond maar dan scherper en ipv waf waf of blaf blaf is dit wauw wauw wauw.
Ik zal het eens opnemen en stuur het dan door. Ok ?
Groetjes


marley
Website Member
Posts :30

Website Member
2004-10-27 - 23:51:21 send message to marley

Ja graag!!!!


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-11-01 - 14:55:28 send message to memaa

Hallo,
het is nog altijd niet gelukt om 'fatsoenlijk' het lawaai van mijn vogels op te nemen.
Mijn schoonzoon is aan het proberen maar ze zijn die niet echt gewend en dus zwijgen ze als ze hem zien.
Groetjes



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede