Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voeding pyrrhura's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voeding pyrrhura's
RBA
Website Member
Posts :40

Website Member
2012-10-07 - 11:46:24 send message to RBA

Ik ben nog steeds naar het ideale basisvoer voor pyrrhura's op zoek.
Nu geef ik ze groot parkietenzaad, maar hieruit eten ze vooral de zonnebloempitten. Het kleine spul blijft liggen. Heb ook al pellets geprobeerd (Nutribird G14). Dit vinden ze ook niet echt lekker, want ze laten het meeste liggen. Ben nu aan het experimenteren met een mengsel van papegaaienvoer met grof parkietenzaad, maar ook dit vinden ze niet echt wat. Ben dus op zoek naar iets wat ze schoon op vreten en waar de meeste voedingsstoffen al in zitten.
Wat ik nu naast zaden geef is appel, meelworm, groente, vogelmuur, af en toe eivoer met kiemzaad (dit laatste is ook niet echt een succes).


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-10-07 - 12:01:52 send message to vogeltje1000

Het zaad wat je nu geeft laten kiemen.
Uiteindelijk zullen ze minder gaan eten maar de voeding wordt door het kiemen beter opneembaar en verteerbaar.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-10-07 - 13:16:23 send message to Antonia

Toen ik m'n pyrrhura's had kregen ze amazone zaadmengsel, deden ze het prima op.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-10-07 - 13:30:40 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Geef ze afgepast voer.
Dus voor een koppel twee afgestreken soeplepels zaadmengeling.Blaas in de namiddag de losse velletjes eruit en geef ze hetzelfde bakje weer...zo dwing je ze eigenlijk alles te eten.

Daarnaast fruit/groente in de ochtend...dit meng je met eivoer.Eivoer hebben ze echt nodig tijdens kweek en rui.
In de namiddag kiemzaad verstrekken,of als ze dit slecht eten bessen van meidoorn,vuurdoorn,lijsterbes,vlierbes.
Ik verstrek het geheele jaar eivoer en mijn vogels zitten perfect in de veren.
Ik zeg erbij dat ik onverwarmd kweek en dat mijn vogels een ruime vlucht voorhanden hebben.


Je kunt alle kanten op met de voeding voor pyrrhura's.
Voer ze gevarieerd en je zult het terug zien aan je vogels.

Pellets vind ik persoonlijk rotzooi en geef ze dit niet.


RBA
Website Member
Posts :40

Website Member
2012-10-07 - 22:27:02 send message to RBA

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor jullie reacties. Ben benieuwd hoe je aan vlierbes, meidoorn enz komt. Want dat is toch maar in een bepaalde tijd van het jaar dat dat aan de boom zit.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2012-10-07 - 23:47:02 send message to mreyder

Na het oogsten invriezen en je hebt een voorraad voor de rest van het jaar. Wel laten ontdooien voor je 't voert natuurlijk... Zelf jarenlang gedaan met lijsterbessen en rozebottels.


RBA
Website Member
Posts :40

Website Member
2012-10-08 - 18:23:25 send message to RBA

Er groeien hier in de buurt ook rozenbottels. Mag je ze die ook geven?


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2012-10-08 - 18:46:57 send message to mreyder

Ja, mits niet bespoten met gif! EN: geef er niet te veel van, 1 per vogel per dag is wel voldoende. Heb ooit problemen gehad met een Zon die inwendig bloedingen had en volgens de dierenarts kon dit komen door teveel rozebottels te eten. Ik ben toen subiet gestopt met het geven van rozebottels, gewoon omdat de schrik er goed in zat.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-10-08 - 19:01:45 send message to Antonia

Let er ook op dat er niet teveel verkeer langs rijdt ivm uitlaatgassen.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-10-08 - 21:07:54 send message to vogeltje1000

Je zal toch een baas hebben die je iedere dag zoveel eten geeft dat je net genoeg hebt of net niet.
Dat je niet eten kan waar je die dag behoefte aan hebt.
Je hebt trek om vandaag of een andere dag wat meer appel of zoiets te eten.
Zoals je baas die 's avonds een zak chips open trekt omdat hij daar trek in heeft.
Jij hebt tenminste nog enig besef wat je nodig hebt aan voedingstoffen maar je baas kiest voor jouw best wel jammer.
Hij eet tenslotte ook niet iedere dag hetzelfde en eet ook zijn bord niet iedere dag leeg.'wink ;)');


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-10-09 - 20:05:52 send message to Fonje

Een interessant aspect om te bestuderen in de voeding zijn de vetzuren. Linolzuur en Alfa-linoleenzuur zijn de 2 essentiele vetzuren in de voeding bij vogels. Dit wil zeggen dat de vogel die niet zelf kan aanmaken maar toch nodig heeft voor een aantal processen in het lichaam.

Bij kippen is aangetoond dat een verhoging van Linolzuur(omega 6)een toename in vruchtbaarheid veroorzaakt, een hogere eierproduktie en grotere overlevingskansen voor de jongen. De jongen groeien ook beter.

Van Alfa-linoleenzuur(omega 3)is aangetoond dat het de immuniteit bevordert. Het is ook werkzaam tegen vetzucht.

Algemeen kan men ook zeggen dat een verhoging van vetzuren een verbeterde overdracht van voedingsstoffen teweeg brengt. Vooral ook van de in vet oplosbare vitaminen.

De Pyrrhura Molinae lijkt een voorliefde te hebben voor vlezig fruit en zaden. De voeding van sommige groepen bestaat van 70 tot 80% uit een wilde vijgensoort. Wilde fruitsoorten hebben in tegenstelling tot hun gedomesticeerde tegenpolen meestal een hoog vetgehalte. Bovengenoemde vetzuren behoren daartoe. Ik vermoed dat het bij deze vijgensoort niet anders is.
Waarschijnlijk geld dit ook voor de zaden die geconsumeerd worden.
Voeding P. Molinae: zie http://www.scielo.br/img/revistas/bjb/v67n2/08t1.gif
Voeding P. Frontalis: zie
http://ftp.ibiologia.unam.mx/pdf/links/neo/rev12/vol_12_3/orni_12_3_215-224.pdf

De hypothese kan gemaakt worden dat Pyrhurra's wel eens een hogere vetzuurbehoefte kunnen hebben. Het feit dat de vogels van de topicstarter vooral oog hebben voor Zonnebloempitten wijst al in die richting.
Een zaadmengeling voor grote parkieten is vooral afgstemd op Australische soorten. Deze soorten leven voornamelijk in droge gebieden en hun metabolisme heeft zich daar op aangepast door zeer spaarzaam te zijn op voedingsstoffen. Vooral Grasparkieten, Valkparkieten en Rose Cacatoos hebben de neiging om te vervetten bij een verhoogde toevoer van vetzuren. Daarom dat er vooral graszaden in een mengeling zitten.

Misschien moet het experiment eens aangegaan worden om meer oliehoudende zaden aan te bieden. Ik denk dan aan Zonnebloempitten, Hennepzaad, Saffloerzaad, Mariadistel enz.
Deze zijn rijk aan Linolzuur. Hennepzaad heeft ook een hoog Alfa-linoleenzuurgehalte.
Verder zijn hier alle essentiele aminozuren in aanwezig alsook vitamine E.

Ik ben momenteel met een soortgelijk experiment bezig bij de Kakariki's. Het is nog vroeg maar ik merk nu al sterke verbetering.

Groetjes
Peter


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-10-09 - 20:21:46 send message to Ruben31

Dag Peter,

Een erg interesante opmerking van je!
Ik ben altijd al van mening geweest dat zonnebloempitten absoluut niet slecht zijn voor pyrrhura's..integendeel.

Ik stel mijn zaadmengelingen zelf samen...eerst een recept van een kennis maar nu mijn eigen samenstelling.
In deze mengeling zit behoorlijk wat hennepzaad,boekweit,mariadistel,zonnebloempitten.
Omdat ik onverwarmd kweek vind ik dat mijn vogels(vooral in de wintermaanden)vettige zaden nodig hebben om zichzelf van voldoende energie te voorzien.

Ook ben ik van mening dat pyrrhuras nog te veel zaad krijgen en dat ze meer baat hebben bij fruit/groente/geweekte peulvruchten en bessen uit onze natuur.
70% van het dieet dat mijn koppel perlata krijgt bestaat hieruit,de overige 30% is bovenstaande zaadmengeling.
Mijn vogels doen het er schitterend op en zien er prachtig uit.

Het zijn vooral zachtvoer eters en wij moeten dit verstreken.



Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-10-09 - 21:27:19 send message to Vogelen

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Heb je iets veranderd dan Ruben? 3mnd geleden gaf je aan dat ze niet helemaal toppie in de veren zaten.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2012-10-19 - 16:58:52 send message to gerrit1950

in hun eivoer meng ik ook muesli met fruit en vruchten van de Aldi. Nu geef ik ook walnoten.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-10-19 - 17:20:54 send message to Max Weijers

ik geef het volgende aan mijn pyrrhura's:

1 op 1 mengeling van grote parkieten zaad en amazone zaad.
univerzeelvoer (Uni pate)
in ieder gaval elke dag appels plus af en toe: druiven, banaan, peer, paprika (zijn ze gek op), rozenbottels, meidoorns, rijpen vlierbessen (niet rijpen vlierbessen zijn giftig), lijsterbes ect. Het licht er een beetje aan wat makelijk te krijgen is.
en dan krijgen ze als laatste ook nog lory nectar dry.

De pyrrhuras zijn hier een beetje de kippen onder de parkieten razz :p ze eten namelijk alles evengraag ook het zaad en het uni pate.


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-10-19 - 17:53:43 send message to ParkietenTom

over welke pyrrhura's gaat het precies?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede