Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestkast in regen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Nestkast in regen
tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2012-10-14 - 10:19:22 send message to tibi

hallo iedereen

ik heb sinds kort een kooi met kakarikis buiten in mijn tuin staan.
Nu hangt aan deze kooi een achthoekige nestkast.
Als het regent wordt deze nestkast natuurlijk doornat en sijpelt het water door naar binnen en wordt de nestkast vanbinnen en dus ook het nestmateriaal (zaagsel) erg vochtig.
Kan dit kwaad moesten de vogels hier eventueel in slapen of broeden?
Of weet iemand of ik iets kan doen met de nestkast waardoor deze "waterafstotend" zou worden?

Alvast bedankt.
tibi


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2012-10-14 - 10:32:34 send message to mreyder

Lijkt me niet goed voor de vogels, zo'n nat broedblok. Misschien kun je een natuurbroedblok kopen, daar zitten geen kieren in. Als je dan een emmer pakt die iets groter is dan het broedblok en je snijdt de boden eraf en laat daar een opstaande rand aanzitten die een cm of 2 hoger is dan het deksel van het broedblok dik is, en dat leg je dan (omgekeerd natuurlijk) op het deksel van het broedblok, kan er ook geen regen meer door de kier tussen broedblok en deksel lekken. Leg er wel even een steentje oid op, zodat het "dakje" met wind niet weg kan waaien. Wil je dan het broedblok controleren, pak je het plastic dakje er zo af.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2012-10-14 - 15:37:57 send message to medaar

kapje over maken hé. maar waarom: hang je die daar?? wanneer je wil kweken moet je alles bekijken op voorhand.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2012-10-14 - 20:20:43 send message to jp57

toch er voor zorgen dat je dit waterdicht kan maken. ik vrees dat er anders van jongen niet veel zal terecht komen.
gr, johan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-10-14 - 20:38:16 send message to Karel

Door de regen en het vocht kan de nestkast zomaar uit elkaar vallen, waardoor je vogels snel verdwenen zullen zijn.


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2012-10-14 - 20:41:43 send message to tibi

moet ik deze dan behandelen met een middel om deze waterafstotend te maken?
Of kan ik hier het best iets anders voor gebruiken, inpakken met plastiek bv en het invlieggat en inspectieluikje uitknippen? de kooi hangt namelijk aan de buitenkant van de volière.


Geert-Best
Website Member
Posts :199

Website Member
2012-10-14 - 21:14:27 send message to Geert-Best

Een voliere die zo klein is dat een nestkastje er niet in past?

Hier zou ik wel eens een fotootje van willen zien?


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-10-14 - 21:25:48 send message to ParkietenTom

Is het die kooi die op foto staat bij je voliere hier op vogelarena? Die vindt ik ook wat klein voor kakariki's.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-10-15 - 10:01:17 send message to Rogert

Dat een nestblok van buiten nat wordt is geen enkel probleem. Dit zorgt tevens voor een goede vochtigheid in het blok. Mits het voldoende kan ventileren.

Maar als je nestmateriaal zeiknat wordt dan verdrinken je eieren en zullen de vogels niet willen broeden. Wie wil er met zijn kont in een koude plas zitten?

Denk dat het voldoende is om met wat landbouwplastic een soort van overkapping te maken waardoor je blok niet meer zeiknat in de regen hangt maar op zich wel vocht kan aantrekken.

Je blok is te nat als er schimmel in groeit en als het bodemmateriaal klam of vochtig aan voelt. Test het anders eens met een hygrometer?!


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2012-10-15 - 12:45:32 send message to tibi

het is inderdaad de kooi die bij mijn volière staat (met het blauwe dak). de vogels hebben wel de volledige kooi gekregen, of is deze dan nog altijd te klein?
De man bij wie ik ze kocht zei dta het kon omdat kakariki's veel klauteren en ze zo hun energie wel kwijt kunnen...
En ik zal inderdaad eens proberen de nestbalk af te dekken met landbouwplastic, bedankt voor de tip.


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2012-10-15 - 19:40:45 send message to hovenier

misschien een overbodige tip, maar zorg er wel voor dat de vogels niet aan het plastic kunnen eten wink ;)


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2012-10-15 - 19:42:53 send message to tibi

@ hovenier:
voor mij is geen enkele tip overbodig, en deze tip is dan al zeker niet overbodig.
Ik zal er zeker opletten alsk ik het plastic op de een of andere manier rond de nestbak "drapeer"

tibi


van Tuijl
Website Member
Posts :54

Website Member
2012-10-16 - 10:02:12 send message to van Tuijl

leg gewoon op het gaas (het dak dus) dat boven de nestkast is een golfplaat of iets anders waardoor het niet meer nat wordt


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2012-10-16 - 21:49:08 send message to casehulsebosch

Ik vind dit helemaal geen kooi voor Kakariki's Veel te klein. Lees je een beetje in. Genoeg over kakariki's te lezen op dit forum.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.


jm vd graaf
Website Member
Posts :15

Website Member
2012-10-17 - 07:45:32 send message to jm vd graaf

waarom wil je zo houden vraag ik mij af

alex


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2012-10-17 - 14:12:58 send message to tibi

Ik heb ook nog kweekkooien van 120 x 50 x 50. Is het dan beter om met kakariki's hierin te kweken?
Ik heb nochtans vroeger al met kakariki's in de huidige kooi gekweekt.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede