Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Formaat kooi Forpus Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Formaat kooi Forpus
Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-10-30 - 21:33:34 send message to Antony

Ik wilde het eens met Forpussen gaan proberen. Ik heb verschillende stukken er over gelezen en wat me opvalt dat men deze vogels vaak zeer klein huisvest. Wat is een beetje een redelijk formaat voor een broedkooi?

BvD


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2012-10-31 - 11:45:58 send message to tibi

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste,

als je ze het hele jaar door in deze kooien wil houden is een kooi met een formaat van 80x50x50 (bxhxd) al een degelijk formaat.
Let wel goed op bij het bij elkaar zetten van forpussen want het kunnen echte killers zijn. Als je ze nog maar pas bij elkaar hebt gezet houd ze dan goed in de gaten.

tibi


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-10-31 - 12:38:20 send message to Antony

Bedankt voor het advies maar het lijkt me erg klein, vooral na een bezoekje….
Vanmorgen ben ik bij een kweker geweest die de coelestis kweekte in kooien van 50 cm (diep triest om de vogels zo te zien zitten) lang, verder had hij ‘uitvliegkooien’ van 80cm!! Bovenin twee stokken bij elkaar en onder twee stokken die wat verder uit elkaar zaten.
Mijn conclusie is: ver onder de maat. Ik heb de kweker geadviseerd een stok boven weg te halen omdat er maar 20 cm ruimte tussen de stokken zat. Dwz geen vliegafstand maar meer een 'hupafstand'. Nu 'vliegen' ze wat verder naar beneden. Ik denk toch dat dergelijke maten niet meer van deze tijd zijn. Het geeft mij geen plezier om naar vogels te kijken die amper de mogelijkheid hebben om te vliegen, van welzijn is geen sprake. Mijn gevoel zegt dat veel liefhebbers het erg moeilijk vinden om minder vogels te houden die dan wellicht meer ruimte toebedeeld krijgen. Veel liefhebbers hebben maar weinig ruimte voor hun liefhebberij maar dat wil mijn inziens niet zeggen dat je ze maar zo klein mogelijk moet zetten; beter is het aantal paren aan te passen.
Ik heb nu thuis wat aangepast zodat ik eventuele stellen in kooien van 175 cm kan houden. Evt kan een tussenwand er uit halen zodat ze buiten het seizoen een stuk meer ruimte hebben of ik verhuis ze naar voličres. Dat vergt dan wel weer inkrimping van het bestand. Maar even zien.
Ik weet van de agressie; begin jaren zeventig heb ik veel Forpussen (Mexicaanse, Spengeli, oogring etc) gehad maar dat was nog bij mijn ouders. Ik weet me de agressie nog te herinneren maar verder niet zoveel meer. Mijn gedachte nu gaan uit naar oa de coelestis in pure vorm. Dus wildkleur die 100% zuiver zijn. Ik vraag me af of dat een utopie is? Bij de kleine grasparkiet heeft het een paar kwekers ook bijna een decennia gekost om een zuivere stam op te bouwen. Wel een uitdaging natuurlijk.

Antony


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-10-31 - 13:16:34 send message to Karel

Je opvattingen wat betreft vliegruimte sluiten goed aan bij hoe men tegenwoordig steeds meer over het houden van vogels is gaan denken. Ik deel deze van harte.

Niettemin lijkt mij een (kist)kweekkooi van 1.20 x 60 x 60 voldoende voor één koppel. Een uitvliegkooi met een lengte van 1,75 is ook prima. Groter mag altijd overigens!

Succes gewenst met het hervonden enthousiasme voor de forpussen! (Of is het: Forpi?)wink ;)


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-10-31 - 14:05:01 send message to Antony

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

laugh :D wel een goeie Karel. Tja, ‘vroeger’ in mijn tijd (toen ze nog niet zo ‘ín’ waren) werd veelal de Duitse naam Sperling gebruikt. Sperling= mus vandaar muspapegaai. Maar ik ben toch een voorstander van het gebruik van wetenschappelijke namen. Kwestie van wennen….en het voorkomt een evt Babylonische spraak(naams)verwarring happy :)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-10-31 - 22:22:47 send message to Ton Koek

Succes met je zoektoch naar de wildkleur, ze zijn er vast nog.

Prachtig dat je je vogels lekker ruim gaat houden!


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2012-11-02 - 14:14:25 send message to P.Rooth

Bij komend voordeel van iets ruimere kweekruimtes is dat bij de vogels de agressie beter beheersbaar wordt en mogelijk een beter formaat kunnen krijgen is soms bedroevend hoe klein ze zijn .
Kleine kooitjes kleine vogeltjes denk ik dan .

Paul


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2012-11-02 - 22:14:52 send message to casehulsebosch

Kleine kooitjes, kleine vogeltjes.

Zit wel wat in. Bij vissen werkt het wel zo.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede