Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Afzuig / ventilatie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Afzuig / ventilatie
mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-01 - 11:43:09

Daar ik binnenkort mijn afzuiger moet vervangen bij een deel van de volières ben ik opzoek naar een goed systeem. Eisen
Stof kunnen afvoeren, lucht in en uitlaat dus goed kunnen ventileren, niet teveel geluid , geschikt voor ruimte 8x4x3.
Wie heeft er goede tips.

Het betreft een ruimte voor kaketoes dus veel stof .
Ben dus wel op zoek naar een echt goed systeem niet zo een gamma ventilator .


Henk


Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-12-02 - 10:12:24

Hang er een stork cml neer 3 standenschakelaar erop, kun je ook nog kanaalwerk aan maken, voor gerichte afzuiging per hok. Wel voor voldoende natuurlijke ventilatie (luchttoevoer) zorgen anders krijg je de deur van je verblijf niet meer open..
gr.Patrick


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-02 - 10:58:30

Mooi dat is al 1 tip dank je ben benieuwd naar meerdere opties


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-02 - 21:10:52

Weinig tips


mearn
Website Member
Posts :45

Website Member
2012-12-02 - 22:17:23

Een woningafzuigventilator zoals Patrick al aangaf in een goede optie.
Alleen had je het ook over stof, dit is altijd lastig, stof goed afvangen gaat eigenlijk alleen maar met een filter. Alleen hebben de meeste huisinstallaties van die dekens welke je regelmatig moet vervangen en dit wordt vaak vergeten waardoor je systeem uiteindelijk vervuild en niet goed meer afzuig. (het sick building syndrome) Het beste is om met een zakkenfilter te gaan werken, deze kan je erg lang gebruiken.

Heb deze zelf ook een aantal jaren gebruikt in combinatie met een stork afzuigventilator.
De omkasting voor het filter zelf gemaakt van hout en afgezogen onder en boven in de ruimte. Je kan dan in de winter ook nog gebruik maken van recirculatie, dit scheelt je weer energie. Wel voor verse toevoer zorgen natuurlijk.
Probleem zal alleen zijn dat je moeilijk aan de filters kan komen. Weet geen adres voor je, ik er via mijn werk aan komen.

een tip is misschien om eens te kijken op de sites van de grow shops. Deze jongens verkopen een breed gamma aan ventilatie apparatuur voor de hennep teelt welke je natuurlijk ook voor een kweekruimte kunt gebruiken.

Groetjes
Jos.

ps. kreeg het niet voor mekaar om een foto te plaatsen krijg de image niet in beeld.

"Foto geplaatst"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-12-02 - 22:28:23

Kijk ook even naar het energie gebruik.
Sommige ventilatoren verbruiken erg veel.
Wellicht is het ook interessant om een temperatuurmeter ertussen te hangen.
Bij warme dagen kan deze ventilator dan dienen voor extra verse lucht. (had ik zelf in mijn vorige voliere ook en beviel erg goed)
Gert


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-12-03 - 09:03:43

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Goede afzuiging is erg belangrijk. Mag ik je twee tips geven:

Ten eerste om een afzuigkanaal te maken met een ventilator. En het zou mooi zijn als deze laag bij de grond gelegen is. Stof valt uiteindelijk op de grond en wordt op die manier ook uit je ruimte gezogen. En je warmte blijft grotendeels in de ruimte omdat warme lucht opstijgt. En waarom een filter er tussen plaatsen als je de lucht rechtstreeks naar buiten afvoert? Bang dat het buiten stoffig wordt wink :). Filters zijn alleen functioneel als je intern de lucht filtert.

Tweede tip is een Venta airwacher. Deze ventilator wast je lucht schoon door het door water heen te ventileren. Mijn stof is gereduceerd met 80 % en de luchtvochtigheid is door dit apparaat ook optimaal. Stof kan veel longziektes veroorzaken bij vogels!

Voor de stofzuiger die je kan aanschaffen is een festool heel geschikt voor fijnstof, maar deze is niet geluidsarm.
Nilfisk maakt kwalitatief super goede stofzuigers en in het duurdere segment zuigen ze ook heel goed het fijnstof weg. Deze apparaten zijn juist geschikt voor mensen met een stofallergie.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-03 - 09:59:40

Dank jullie wel allemaal


G. Bekkers
Website Member
Posts :51

Website Member
2012-12-03 - 13:46:13

beste Henk,

Iedereen heeft het over een afzuiger, maar waarom niet andersom, met overdruk werken.
Ik heb een paar jaar in de ventilatietechniek gewerkt en daar wordt meestal met een overdruk gewerkt, laat een ventilator verse lucht inblazen, en dan een rooster waar de lucht uitkan. Je zult geen overdruk krijgen maar wel een natuurlijke luchtstroom die het stof mee naar buiten neemt.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-03 - 13:51:45

Oké dank je ook een optie


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2012-12-03 - 20:16:05

IK denk toch dat het beter is om af te zuigen en geen lucht in te blazen, dan blaas je al het stof nog eens extra het verblijf in.
En zoals aangegeven beter rechtstreeks naar buiten zonder filter, dit zijn echte vuilbakken vol bacteriën.
Ik heb van die kleine ventilatoren die in PC steken deze maken geen geluid.
gr, johanwink ;)


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2012-12-04 - 01:01:43

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Henk,

Voor "het beeld" is het misschien handig om een situatie te schetsen over hoe u de installatie nu heeft en of die eventueel deels in tact blijft of niet.
Wordt er verwarmd in de ruimte?
Zo ja, misschien is het dan een optie om te kiezen voor een WTW-unit (warmte terug win unit).
Dit met uitneembare filters voor het periodiek schoonmaken met eventueel een stofzuiger waarvan de zak kan worden weggegooid.
Een witte laag poeder in het drankje op het terras lijkt me niet fris.
(diverse merken zijn er verkrijgbaar)

mvg. Eelke


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2012-12-04 - 15:32:44

@jp57,
Ik heb van die kleine ventilatoren die in PC steken deze maken geen geluid.

Heb ik ook Johan,en dit werkt goed en gebruiken maar weinig stroom.
Ik heb er wel een tijdschakelaar tussen zitten.

Henk.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-04 - 16:28:06

Eelke

Ik heb nu zo in en uitblaaskast ventilatie van voorheen Lantro.
Inderdaad met filter zodat de omgeving niet in de kaketoe stof hoeft te zitten. Mijn ervaring met de gewone huis en tuin ventilator is wat minder.

Henk


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2012-12-04 - 16:42:59

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

"Een uitblaaskast van lantro" zegt mij zo niks.
De naam komt me bekend voor van volieres, maar verder ook niet.
Zit er nu een buizenstelsel wat weer gebruikt kan worden of moet er eventueel een buizenstelsel komen?
Wordt er verwarmd?
Wat is een "huis, tuin en keuken ventilator"?
Is er iets van de oude installatie weer te gebruiken?


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-04 - 16:58:12

Ik ben niet zo goed met foto plaatsen hier. Maar als je met Google Lantro RBS ventilatiesysteem in tikt dan zie je hem wel.

Kast werkt met in en uitlaatpijp van ik denk 6 cm breed.
In de kast zitten twee stoffilter.

Met huis en tuinsystemen bedoel ik die badkamerventilatoren van bijv gamma. Nee er wordt niet verwarmd alleen inde winter vorstbegrenzer

Henk




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 177 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede