Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Inenten tegen de pokken? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Inenten tegen de pokken?
Jelke_x
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-02-03 - 21:07:20 send message to Jelke_x

Ik heb een grote kamervolière met enkele Kanaries.

Nu zit ik al een tijdje met een gek probleem ... Enkele kanaries zitten al een tijdje constant bol. Ze eten en drinken wel goed, zijn wel nog actief en uitwerpselen zien er ook normaal uit, maar toch zetten ze hun veren bijna heel de tijd op.

Ik heb ze ondertussen al behandeld met een spray tegen mijten en geef ze vitaminen bij. Heb een kennis die dierenarts is ook al laten testen op darmparasieten en dat was ook negatief!

Ik ben dus ten einde raad ... Waaraan zou dit kunnen liggen? En moet ik ze misschien het beste enten tegen de kanariepokken? Ze hebben wel geen symptomen van deze aandoening...

Help aub !

Groetjes.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-02-03 - 21:22:27 send message to medaar

normaal dat : je vogels zitten op 20 graden, dag en nacht , denk ik ???,


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-03 - 21:38:40 send message to Karel

Ik vind het niet zo normaal als vogels constant bol zitten.

-Onlangs nieuwe vogel(s) bijgekocht?
-Voldoende frisse lucht? Wordt er gerookt en/of gekookt in de ruimte waar de vogels zitten?
-Heb je al geprobeerd om wat Gezasept aan het water toe te voegen?

Wat enten betreft ben ik niet zo'n voorstander van medicatie zonder symptomen, maar ik weet dat er soms preventief wordt geënt.


Jelke_x
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-02-03 - 22:14:27 send message to Jelke_x

Karel,

*onlangs geen nieuwe vogels bijgekocht
*er word niet gekookt in de ruimte waar de vogels zitten, ik sluit de keuken altijd af en laat deze eerst goed verluchten voor de deur weer open gaat
*mijn ventje rookt in een aparte kamer of buiten, zonder uitzondering, ik kan zelf niet tegen rook ...
*en ik zal dit laatste eens Googelen want heb hier nog niet van gehoord happy :)

Groetjes.


Jelke_x
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-02-03 - 22:20:09 send message to Jelke_x

Het is me zo naderhand wel opgevallen dat de 'bolzitters' vaak echt op het nestmateriaal, sisal, zitten te knabbelen een hele tijd, en het dan na 5 minuten laten vallen...

Zou dit er misschien iets mee te maken kunnen hebben?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-04 - 00:07:50 send message to Ton Koek

Enten moet je zeker nu niet doen, nu ze duidelijk al ergens door verzwakt zijn. Bovendien helpt enten niets als ze die ziekte zouden hebben. Enten werkt alleen vooraf.

Als ze vaak ergens op knabbelen, KAN het een voedingsprobleem zijn. Misschien komen ze iets tekort. Wat geef je de vogels precies voor voer en wat er bij? Alles graag even opnoemen.

Geef je badwater? Hoevaak?

Andere vraag, hoelang zitten de vogels in het licht elke dag? Hoeveel uur ongeveer?


Jelke_x
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-02-04 - 10:55:39 send message to Jelke_x

Premium kanariemengeling van Versele, maagkiezel, eivoer, onkruidzadenmix (meng ik bij onder het standaardvoer). 1x per week krijgen ze ook zo'n sticks met fruit.

Badgelegenheid geef ik ze 2x per week.

En ze staan bij de raam, dus daglicht, en ik verlicht 's avonds bij tot wij bijna gaan slapen. Ongeveer 12-14 uur per dag.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-04 - 12:45:16 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Persoonlijk zou ik de snoepstaven wegkieperen, dat is voornamelijk ongezonde suiker en absoluut niet nuttig of nodig.

Ik denk dat de oorzaak dan heel goed in het aantal lichturen kan liggen. Overdag daglicht en 's avonds kunstlicht, dat is samen behoorlijk lang.
Mijn advies, dek de kooi eens een paar weken rond 18.00 uur af met een dunne doek (let op ventilatie, geen dikke deken dus). In de ochtend rond 09.00 uur de doek er af. Ik vermoed zomaar dat de vogels dan echt tot rust komen en er een stuk beter uit gaan zien.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2013-02-04 - 17:27:55 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


quote
En ze staan bij de raam, dus daglicht


Ik zag op foto's bij je volière dat je de kooi vast tegen een radiateur aan hebt staan.
De temperatuur kan daar boven erg oplopen, ik raad je aan de kooi minimaal een meter er vandaan te zetten.
Dit zal je vogels ten goede komen.
Ook de fruitsticks hebben alleen een leuke naam maar zoals hier boven al is aangegeven geen goede voedingswaarde.
Geef ze vers fruit en groen in kleine porties.

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede