Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > vergrijzing Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vergrijzing
eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2013-02-24 - 08:49:23 send message to eabe80

Wat mij opvalt bij de vereniging waar ik lid van ben is de zeer kleine afdeling jeugd en vergrijzing.
Is dit bij andere verenigingen ook zo?
Lijkt mij dat als er geen aanwas van nieuwe jongere leden komt, in de toekomst de vogelhobby via een vereniging ernstig bedreigd wordt. Of zie ik dit verkeerd.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-24 - 10:09:19 send message to Ton Koek

Dat zie ik ook bij de verenigingen. Echter, dat zag ik 30 jaar geleden ook al. Ik weet niet of het nu meer is dan vroeger.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-02-24 - 10:37:34 send message to Rik

De 'vergrijzing' hebben de NBvV en veel verenigingen aan zichzelf te wijten.

Het maandblad van de NBvV staat altijd vol paginavulling met ouderen die een prijs in ontvangst nemen. Op dit soort onzinnige kiekjes zit niemand te wachten, en jeugd al helemaal niet. Dan ziet de Parkietensocieteit er een stuk frisser uit.

Vogelverenigingen in Dalfsen en omgeving zijn tijdens tentoonstellingen drukker met zichzelf, de bingo en het verdelen van prijzen dan met het ontvangen van gasten.

Vorig jaar was ik even in Dalfsen om te kijken. De TT ging om 19.00 uur open. Je moest verplicht tussen de meneer die de bingo-getallen opnoemde en de bingo-deelnemers (leden van de vogelverening) doorlopen om bij de vogels te kijken. Dan krijg je allemaal rare opmerkingen van die grapjassen. Het voelt uiterst ongemakkelijk en ongastvrij om bij dit soort 'evenementen' te kijken.

Ik heb altijd het gevoel dat je een besloten bijeenkomst binnenloopt. Niet leuk en niet gasvrij.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2013-02-24 - 10:44:58 send message to marc1

rik, ik herken het helemaal!!!!!


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-02-24 - 11:38:55 send message to gerrit1950

Een tip naar inrichters: stel een lesbrochure samen die de schoolgaande jeugd kan gebruiken in hun lessen en nodig ze op een schooldag uit op de TT, voorzie een natuurhoekje en speel gids. je kan er ook nog een (zoek-)wedstrijd aan verbinden.We hebben dat jarenlang gedaan en op zondag kwamen de kinderen samen met de ouders terug. Soms stonden ze tientallen meters ver aan te schuiven om binnen te komen.
Je kan ook nog een nevenattractie erbij halen: mineralen, bonsai's, insecten, vlinders,...

Wat opvalt: men begint met de hobby meestal als men gesetteld geraakt, rond de 35 jaar. Daarvoor heeft de jeugd te veel om handen, veel meer dan wij ooit hadden in onze tijd...

Men kan ook als oudere het peterschap over jongeren aannemen. Ik heb zo al een paar kerels van vooraan de 30 van vogels voorzien en ze geholpen in hun hobby. Als ze iets nodig hadden, dan kregen ze dat.
Ik gaf ooit een beginnend TT-er een 5-tal lachduiven cadeau, die me de week daarop klopten op TT. Ik was veel gelukkiger dan die man zelf!

we kunnen er als ouderen ook iets aan doen zoals je ziet!



medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-02-24 - 12:26:11 send message to medaar

jaja : de tijd van toen.
vroeger: was helpen van moeten. geleerd van oma.
iedereen hielp elkaar , zowel bij vogelsvangen, op kweken met de hand, patatten planten , hooi helpen keren . bieten uittrekken .
was wel zwaar maar leuk .
nu niks meer : ze zijn te lui, meme of pepe ( oma opa) zal het wel oplossen .

zoals : schoolbus gemist ?? ga je me voeren .( te voete is even verre).
zeg ik , die grootouders hé.
nu krijgen die gasten alles .
waarom nog vogels houden , ze hebben de liefde van vogelkweken nooit gezien .
want mama en papa moeten werken of tennis spelen, of zo?


aan de vele vogelbonden die erbestaan, hebben daar zeker, wat mee te maken .

ze weten het altijd beter? denken ze .
maar soms zitten er echte vogelkwekers bij : geen pamperkwekers (haha)

we boeren achteruit .


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2013-02-24 - 13:16:20 send message to eabe80

Blijkt moeilijk de jeugd bij de vogelhobby te betrekken. Ze hebben geen tijd/zin. Wel zie ik dat wanneer men vroeger vogels had, deze op latere leeftijd weer neemt.
Ik denk ook dat veel clubs transparanter (toverwoord voor deze tijd) moeten worden naar mensen die geen (nog)lid zijn. Bv ook tijdens een opening van een TT geen bingo, maar concenteren op de nieuwe gezichten die binnen komen.


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2013-02-24 - 13:20:40 send message to eabe80

Ook het idee, zoals Gerrit1950 aangaf, om tijdens een TT een nevenactiviteit te doen lijkt mij een goede inval, zo krijg je meer publiek binnen en misschien toch mensen die vogels toch wel leuk vinden maar er nooit iets meegedaan hebben.

Het helpen van beginners moet, vind ik, een speerpunt zijn van een vereniging.


bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-02-24 - 13:37:09 send message to bospoeper

Hoe zou het nu komen dat de jeugd niet meer geïnteresseerd is in de vogelkweek? Ligt het niet een beetje aan de oude garde omdat er niet genoeg concrete antwoorden komen op sommige netelige vragen.
Hier op op andere fora wordt zelden het voorste laat staan het achterste van de tong getoond, worden vragen met vragen beantwoord, worden korte antwoorden gegeven zonder bijkomende uitleg, woedt er voortdurend gepraat over pamperkweek i.p.v. de nodige uitleg of reden te geven en zoveel dingen meer. Bij sommigen luidt het motto 'voor niks gaat enkel de zon op', zouden ze niet liever enkele specimen wegschenken en zo nodig jeugdige liefhebbers te helpen.
Ik denk dat daar de teloorgang van de vogelliefhebberij moet gezocht worden en neen, niet elke liefhebber mag over dezelfde kam geschoren worden, er zijn ook nog anderen die het goed menen met de jeugd.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-02-24 - 14:06:16 send message to P.Rooth

Vroeger waren er veel ouderen die de hobby beoefenden en was ik 1 van de jongeren .
Nu behoor ik tot de ouderen en zie ik toch veel jongeren waarvan de ogen twinkelen bij het zien van mooie vogels en hebben ze het geld niet voor duurdere ( wat ik vroeger ook niet had ) geef je uitgebreid tips hoe het kan om duurdere vogels na verloop van tijd aan te kunnen schaffen zoals uit eigen ervaring het wel gelukt is .
Ook op de markt in Zwolle veel jongeren gezien en gesproken .
Bij vragen gewoon antwoord geven en niet alle geheimen bewaren want daar kweek je achterdocht mee en schiet je een bok

Paul


bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-02-24 - 14:17:06 send message to bospoeper

Quote medaar,"zoals : schoolbus gemist ?? ga je me voeren .( te voete is even verre).
zeg ik , die grootouders hé.
nu krijgen die gasten alles ."

De tijd van toen is al lang voorbij hoor. Ik voer ook liever mijn kleinkinderen naar school dan ze te voet laten vertrekken. Het gevaar op drukke verkeerswegen is niet meer te overzien. Ook lopen ze meer gevaar om door anderen aangesproken te worden die minder goede bedoelingen hebben. Zo zie je maar dat tijden steeds veranderen, waar we vroeger niets moesten over vrezen is nu dagelijkse kost en zeg nooit het zal bij mij niet gebeuren.


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2013-02-24 - 14:26:22 send message to Henk57

Op zich niet zo vreemd want de bevolking van Nederland vergrijst behoorlijk . Dus ook onze hobby .


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-02-24 - 19:38:10 send message to Vogelen

Vogels houden doe je 7 dagen 52 weken. Dit is gewoon lastig te combineren met studie/stage, uitgaan etc. Niet onlogisch dus dat vele er op latere leeftijd mee beginnen.


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2013-02-24 - 20:21:11 send message to tibi

Ikzelf houd al sinds ik in het 5de leerjaar zit vogels, nu zit ik ondertussen in het 6de middelbaar.
Vele leeftijdsgenoten lachen er aanvankelijk mee als ik zeg dat ik vogels kweek, iedereen die negatieve kritiek heeft over mijn hobby nodig ik vriendelijk uit bij mij thuis om eens te komen kijken.
Iedereen die bij mij is geweest was achteraf echt positief en was echt geinterreseerd als ze "op bezoek" waren. Het is gewoon een kwestie van deze hobby goed aan boord te brengen bij de jeugd, want een hobby enkel voor oudere en gepensioneerden is het zeker niet.
Als jeugdige liefhebber kan je er zeker ook veel plezier aan beleven.
Zelf ga ik volgend jaar naar het hoger onderwijs, ik weet nog niet goed hoe ik het juist ga aanpakken met de vogels maar wegdoen doe ik ze zeker niet!!


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-02-24 - 21:03:40 send message to mreyder

Als je zo op een beurs als bv Zwolle rondkijkt zie je toch echt wel behoorlijk wat jongeren lopen. Het verenigingsleven vergrijst echter wel: oorzaak? Al hierboven beschreven. Bovendien is de jeugd meer internet-georienteerd. Daar past een verenigingsblad dat eens per maand verschijnt niet bij: op het internet kunnen ze elk moment van de dag zoeken wat ze willen weten.


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2013-02-25 - 13:05:33 send message to meyersam

Als sommige oudere kwekers dan nog bewust zieke vogels verkopen aan jonge mensen, die nog niet zo bekend zijn in het vogelwereldje, dan is het plezier voor jonge mensen er ook snel af.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede