Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hybride lories Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hybride lories
AC Roelevink
Website Member
Posts :16

Website Member
2013-03-13 - 17:01:47 send message to AC Roelevink

Ik zag net een advertentie op marktplaats en vogelmarktplaats, ''Te koop: koppel lories, de 1 een roodnek de andere een groennek lorie.
'Als ze eieren hebben gaan ze niet meer weg'
Waar ben je dan mee bezig vraag ik me dan af?!

"Titel aangepast t.b.v. zoekfunctie"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

lorii
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-03-13 - 17:33:09 send message to lorii

Met vogels te kweken waar niemand iets mee is en het steeds moeilijker maken om raszuivere vogels te vinden.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2013-03-13 - 18:21:08 send message to blg



AC Roelevink
Website Member
Posts :16

Website Member
2013-03-13 - 18:30:50 send message to AC Roelevink

Die is inderdaad aardig geel op de borst.
Zo gaat het met veel lories op het moment, ik zou afgelopen weekend nog een koppel forsten lories ophalen. Ik twijfelde al bij het zien van de foto's en het klopte ze hadden licht blauwe koppen en oranje achtige borstveren, terwijl de kop natuurlijk bijna zwart moet zijn en de borst rood. Verder wel mooie strakke vogels, maar wat moet je er nog mee?


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2013-03-13 - 18:44:30 send message to Mp vd Sande

Jammer dat het zo gaat in de loriwereld.
Ac Roelevink stond dat koppel op marktplkaats toevallig.
DIe heb ik zien staan en het leken mij blauwe bergen.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2013-03-13 - 18:55:05 send message to marti

je ziet dit steeds meer, ook bij de pyrrhura's. Het is onwetendheid, mensen doen maar wat. Ze nemen de moeite niet meer om zich ergens in te verdiepen. Simpelweg omdat de echte interesse ontbreekt..Uiteindelijk gaat de hobby hier kapot aan.


AC Roelevink
Website Member
Posts :16

Website Member
2013-03-13 - 20:31:46 send message to AC Roelevink

MP vd Sande: Ze stonden inderdaad op marktplaats.
Ik kon de vogels qua kleur niet goed beoordelen op de foto's en had de verkoper al een foto van de forsten lories die ik zelf heb gehad gestuurd.
Het antwoord was dat ze hetzelfde waren als die van mij.
Daar aangekomen bleek dat de man wel het postuur had van een forsten lorie maar de kleuren van een blauwe berg. De pop was bijna helemaal een blauwe berg.
Wat ik wel vreemd aan het hele verhaal vind, is de ze de ene vogel in friesland gekocht had en de andere bij haar in de buurt.
Het verbaasd mij toch dat mensen niet weten wat ze kopen/verkopen.


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2013-03-13 - 21:01:25 send message to Mp vd Sande

Toen ik de foto's zag dacht ik meteen aan blauwe bergen en niet aan forstenlories.
Maar het is jammer dat er in de vogelhobby veel word gekruist.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-03-14 - 11:11:19 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote:

je ziet dit steeds meer, ook bij de pyrrhura's. Het is onwetendheid, mensen doen maar wat. Ze nemen de moeite niet meer om zich ergens in te verdiepen. Simpelweg omdat de echte interesse ontbreekt..Uiteindelijk gaat de hobby hier kapot aan.


Mee eens, maar het is wel de vraag of de gehele hobby hier aan kapot zal gaan, maar het is in ieder geval zeker geen reclame!

Gezien het feit dat het houden van exotische dieren toch al maatschappelijk ter discussie staat, dient men zich wel te realiseren dat dergelijk gerommel met potentieel waardevol genetisch materiaal nogal onomkeerbaar is.

Het beschadigd ook op langere termijn de genetische status van bestanden in avicultuur en ondergraaf op destructieve wijze de regelmatig gebruikte stelling ter verdediging van onze hobby:

"Als er in de natuur een soort in de problemen raakt, dan hebben wij ze tenminste nog en kunnen ze weer worden uitgezet".

Dit laatste is namelijk een waar utopie en gaat alleen op in zeer uitzonderlijke gevallen, waarbij dus zeker ook naar de genetische status wordt gekeken.
Niet zuiver betekend collectie afgekeurd!


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-03-14 - 12:08:01 send message to mreyder

Die door velen genoemde onderbouwing van onze hobby (meehelpden aan de instandhouding) lijkt me bij velen van ons echt niet op te gaan. Ik durf eerlijk toe te geven: ik hou en kweek vogels omdat ik het een fantastische bezigheid vind! Heeft niets te maken met een eventuele mogelijkheid om ooit vogels in de vrije natuur uit te zetten! Bovendien: dit zal in de praktijk niet gebeuren: als er al vogels uit gevangenschap uitgezet zouden gaan worden, zullen de wetenschappers die dit begeleiden de voorkeur geven aan vogels uit parken etc ipv vogels van een particuliere kweker, ongeacht de "zuiverheid" van het genetisch materiaal.

Ben het overigens eens met de stellingname: hou de dieren zuiver! Kruis geen soorten of ondersoorten met elkaar. Maar vind het tegelijkertijd ook weer lastig te begrijpen: bij bv lori's is iedereen het hier over eens, maar zodra het om Ara's gaat, zijn er hele volksstammen, die opeens roepen, dat het kweken van Catalina's en hoe ze verder ook genoemd mogen worden een heel acceptabele bezigheid is.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2013-03-14 - 12:45:17 send message to marti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Het probleem bij veel soorten lories en bijna alle pyrrhura's is dat de kruizingen als zodanig nauwelijks herkenbaar zijn, tenzij je heel goed op de hoogte bent van de verschillende soorten. Ik heb er de laatste paar weken toevallig eens een tijd op gelet, maar in die tijd zijn door diverse mensen 5 kweekkoppels pyrrhura aangeboden, die bestonden uit verschillende soorten. Deze week stond er nog een koppel hypoxantha x roseifrons op. Als dit idd. kweekkoppels zijn, dan zijn er al een flink aantal bastaarden in omloop en je komt deze dan ook regelmatig tegen. Geen van de vogels die wij kweken zal waarschijnlijk ooit uitgezet worden, maar dat vind ik geen excuus om er maar een rommeltje van te maken. Bijv. de pyrrhura griseipectus is in de natuur al jaren ernstig bedreigd en nadert nu het punt van verdwijnen. In de VS is deze soort nagenoeg niet zuiver aanwezig, omdat altijd gekruist is met de leucotis. Blijft het europese bestand over. Als wij er hier nu ook een rotzooi van maken dan is de soort als zodanig straks verdwenen. En dit geldt voor meerdere soorten. En voor mij persoonlijk beschouw ik dat als het kapotgaan van de hobby.. Uit de amerikaanse situatie blijkt naar mijn mening ook dat de huiskamerkweek mede verantwoordelijk is voor deze situatie. Indien de kweek voornamelijk alleen is gericht op tamme vogels en geld dan is de interesse in de soorten als zodanig niet echt aanwezig blijkt.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-03-14 - 13:48:42 send message to enkeling

Dit bericht is 6 keer gewijzigd

Jammer genoeg komt dit meer en meer voor.

Deels door onwetendheid, deels opzettelijk.
Hoeveel van de vogels in gevangenschap zijn eigenlijk nog een "Zuivere" soort/ondersoort.

Technical Directory Groups In Aviculture Birds.

Hybrids in aviculture.

Howe to Hybrids Come to Be:

(1) Gebrek aan informatie en voorlichting aan het bupliek, fokkers/kwekers.
(2) Ongeluk , toeval, hybridisatie.
(3) Dieren-vogelwinkels, dieren-vogelverkoop.
(4) Dierenparken, vogelparken.
(5) Opzettelijk hybridisatie.

Wel of geen/niet oplossing:

(1) Zal iedere kweker in/op de Wereld genetisch testen, om te zien, te weten, zuivere soorten/ondersoorten.
(2) Zal een verbod op hybriden werken zoals wat ze gedaan hebben in Australie.
(3) Zal een verbod op mutaties werken.
(4) Rotatie, samenwerking, met dierenparken vogelparken.
(5) Onderwijs, informatie, bij fokkers-dierenwinkels, dierenparken, vogelparken, Wetenschappelijke namen .
(6) Het opleiden van het bupliek, fokkers/kwekers,dierenwinkels, dierenparken, vogelparken.
(7) Het opbouwen van relaties tussen bupliek, fokkers/kwekers , dierenwinkels, dierenparken, vogelparken.

Wanneer wordt een vogel aanzien als, zijn vogels, al of niet zuivere soort(en)/ondersoort(en)?




spenkie
Website Member
Posts :28

Website Member
2013-03-14 - 14:03:56 send message to spenkie

Ik vind ook dat je soorten zuiver moet houden, maar is het kweken van aparte (niet natuurlijke) kleurslagen niet bijna hetzelfde?


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-14 - 18:11:23 send message to pietjebel

Hallo allemaal
Zijn de bastaarden vruchtbaar en welke combinatie,s?


AC Roelevink
Website Member
Posts :16

Website Member
2013-03-14 - 22:27:25 send message to AC Roelevink

'Ik vind ze mooi'? Nu hou ik me toevallig bezig met lories, maar hou gewoon de verschillende vogels raszuiver.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-03-14 - 22:36:42 send message to mreyder

@ Spenkie: Nee: dit zijn toch echt 2 volkomen verschillende onderwerpen!



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 84 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede