Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Crest/Kuif veren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-22 - 21:13:51

Aanpassing door evolutie schijnt geen mutatie te zijn. Althans je mag dat zo niet zien apen gebruiken ook werktuigen .


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-03-22 - 23:17:47

Oké, een ander voorbeeld dan.
Ik gok dat "we als mens" in den beginne één kleur ogen hadden. Nu zijn er blauwe, bruine, groene en misschien nog meer.
Dat lijkt mij een mutatie, maar toch niet het gevolg van een ziekte.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-03-23 - 00:27:47

quote
Aanpassing door evolutie schijnt geen mutatie te zijn.


Toch zijn er mensen die denken dat evolutie niets anders is dan een aaneenschakeling van mutaties die toevallig onder de gegeven leefomstandigheden goed van pas kwamen en daardoor konden "overleven". Sterker nog: deze mensen beweren dat er geen sprake is van aanpassen omdat dat een bewuste keus voor een gunstige verandering zou suggereren.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-23 - 09:14:41

Kan ik mijn ook wel in vinden Karel. Ook geloof ik in leven buiten de aarden aangezien er hier een diertje op aarden is dat min 267 graden en plus 150 graden Celsius kunnen overleven en zelfs zonder zuurstof.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-23 - 11:42:36

Hoe noemt men het als leven geen DNA profiel heeft is verandering dan aanpassing of mutatie ?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-03-23 - 12:16:14

quote
Toch zijn er mensen die denken dat evolutie niets anders is dan een aaneenschakeling van mutaties die toevallig onder de gegeven leefomstandigheden goed van pas kwamen en daardoor konden "overleven". Sterker nog: deze mensen beweren dat er geen sprake is van aanpassen omdat dat een bewuste keus voor een gunstige verandering zou suggereren.


En toch kunnen bepaalde gedragsaanpassingen aan nieuwe omstandigheden er voor zorgen dat bepaalde eigenschappen een groter voordeel geven in de populatie dan dit het geval was voor de gedragsaanpassing.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-03-23 - 13:13:53

@ Pietjebel:
ikzelf heb 30 jaar Bonte Spelndids gekweekt, tegenwoordig worden ze Mottle genoemd. Deze vogels laten wel degelijk ook bontvorming aan poten en nagels zien! En je vraagt naar een gemiddelde leeftijd? Ik heb diverse Bonten gehad die ouder dan 15 jaar zijn geworden. Ik heb nu geen Neophema's meer, dus eigenlijk zou ik me hier niet druk om moeten maken. Maar toch: ik vind het erg jammer dat er van alles over mutanten geroepen wordt door mensen die er klaarblijkelijk geen ervaring mee hebben. Ook bonte Bourke heb ik jaren gekweekt: was een gewoon een aut. dominante vererving, ook die hadden bonte poten en opgebleekte nagels en snavels. Er zullen best vogels zijn die ziekt zijn of een voedongsgebrek hebben en daardoor bonte veren tonen. Maar daardoor kun je niet zeggen dat ALLE bonte vogels niet vererven en gewoon ziek zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-03-23 - 14:08:39

quote
En toch kunnen bepaalde gedragsaanpassingen aan nieuwe omstandigheden er voor zorgen dat bepaalde eigenschappen een groter voordeel geven in de populatie dan dit het geval was voor de gedragsaanpassing.



Scherp!happy :)
Maar je zou -als je uit bent op een interpretatiediscussiewink ;)- kunnen stellen dat in dat geval juist de omstándigheden zijn gewijzigd door de gedragsaanpassing. In dat geval blijft de stelling valide. Het is tenslotte maar net hoe je "omstandigheden" definiëert: initiëel of direct voorafgaand aan de mutatie(s).


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-23 - 14:29:02

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste mreyder

ik kweek er ook al zeker dertig jaar mee. Een kweker uit Makkum was in mijn ogen wel zoon beetje het verst er mee . als u zegt dat mottle bont laat zien in de hoorn delen en huid want dat is absoluut niet zo. Dat laten alleen echte bonte zien waarvan word gezegd dat het bont patroon van vast ligt. Mottle is een zwakke mutatie waar de gemiddelde leeftijd zeker niet boven de 4 jaar uit komt neemt niet weg dat je er uitschieters tussen heb. Jaren geleden zagen we wel meer bont bij de splendid ik ken nu niemand meer die bont heeft wel de mottle bonte zie je genoeg ook hier op het dorp kweek er een kennis al jaren mee het blijf een riskante mutant.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-23 - 14:34:05

Kunt u mijn vertellen hoe het vererft het mottle?


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-03-23 - 14:45:17

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

In zekere zin klopt het wel allemaal wat hier wordt aangehaald.
Eigenlijk moet men onderscheid maken tussen mutatie en mutant.

Mutatie is een verandering in een erfelijke eigenschap. Zonder mutatie is er eigenlijk geen evolutie mogelijk. Er bestaan twee typen mutaties.

(1) Puntmutaies.
Puntmutaties komen veel voor.
Zijn wijzigingen in de moleculaire samenstelling van een gen. Het kan gaan om een toevoeging, verwijdering of vervanging van een base.

(2) Chromosoommutaties.
Delen van het chromosoom, of zelfs hele chromosomen kunnen er mee betrokken zijn.
Een mooi voorbeeld is het Down's syndroom. In dit geval is er één bepaald chromosoom, van paar 21, teveel. Een "mongooltje" heeft daardoor 47 chromosomen in plaats van de gebruikelijke 46.
Chromosoommutaties zijn in zekere zin, onzorgvuldigheden die optreden tijdens de deling van de chromosonen.
Niet elke vogelsoort beschikt over het zelfde aantal chromosomen.
Zo bezit een kanarie 80 chromosomen, een grasparkiet bezit er 60.
Elk chromosoom bezit gemiddeld ongeveer 1000 genen.
Waar van sommige nog niks of bijna niks geweten is.
Zo kwam men tot de vaststelling bij onderzoek naar de biologische ouder(s), dat de moeder die het kind had gebaard, eigenlijk volgens de DNA niet de biologische moeder was/is.
Een mutatie kan alleen gevolgen hebben als het optreedt bij een actief gen. De meeste gemuteerde genen/allelen zijn recessief. Hierdoor komen ze niet voor in het fenotype.
Als er bij een individu, vogel, een mutatie tot uiting komt. Dan wordt dit individu, vogel, een mutant genoemd.
Op deze manier spreekt men van mutant, mutant drager.

Bij testen van vogel(s) heeft men drie mogelijkheden.
(1) Gezond.
(2) Mutant drager (uiterlijk niet zichtbaar)
(3) Ongezond/ziek

Neem nu de verschillende vormen van Albinisme. Waarvan het grootste deel ervan autosomaal recessief vererven. Sommige vererven geslachtsgebonden, en hebben onder andere invloed op de ogen. Enkele vererven dominant, en zijn eigenlijke de meest risicovolle.

Maar binnen de avicultuur bestaat er ook nog zoiets als houding-postuur vogels. Ook bij parkietachtige.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-03-23 - 14:45:30

quote
Maar je zou -als je uit bent op een interpretatiediscussie- kunnen stellen dat in dat geval juist de omstándigheden zijn gewijzigd door de gedragsaanpassing. In dat geval blijft de stelling valide. Het is tenslotte maar net hoe je "omstandigheden" definiëert: initiëel of direct voorafgaand aan de mutatie(s).


This wil be fun happy :). Mee eens maar enkele individuen in de populatie maken wel de keuze om hun gedrag aan te passen. Nu kan je wel betwisten in hoeverre dit een vrije keus is aangezien deze keuze gedwongen kan zijn door extra concurrentie, het verschuiven van voedingsaanbod of nestgelegenheid. Uiteindelijk is het wel een keuze voor nieuwe omstandigheden.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-23 - 15:25:53

Jaren tachtig kwamen de eerste bonte meen zelfs 1978 niet veel later paramixo en nu dertig jaar later zwemmen we bij veel soorten in verschillende mutanten. Dat het met elkaar van doen heeft is voor mijn helder.de mutanten die voor die tijd vielen onder de grasparkieten kwamen weer voort uit inteelt en polyoma.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-23 - 15:28:59

quote
Hoe noemt men het als leven geen DNA profiel heeft is verandering dan aanpassing of mutatie ?


Denk hier bij aan sommige algen en virussen


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-23 - 16:14:11

quote
(2) Chromosoommutaties.
Delen van het chromosoom, of zelfs hele chromosomen kunnen er mee betrokken zijn.
Een mooi voorbeeld is het Down's syndroom. In dit geval is er één bepaald chromosoom, van paar 21, teveel. Een "mongooltje" heeft daardoor 47 chromosomen in plaats van de gebruikelijke 46.
In de dieren wereld is dit lethaal. Stel ik heb tweedieren uit transmutatie van verschillende soorten waar ook het boven geschrevene mee van doen , is het dan vruchtbaar?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede