Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Crest/Kuif veren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



spieky
Website Member
Posts :25

Website Member
2013-03-25 - 12:16:14

Kan ook op latere leeftijd ontstaan.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-03-25 - 13:07:06

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Ik snap het wel, en in zekere zin klopt het ook.

Maar ik zal het anders formuleren.
Mottle komt ook in de vrije natuur voor.
Mottle/bont komt al langer voor bij bepaalde vogelsoorten (kanarie) dan bij parkieten binnen de avicultuur.
Misschien is mottle in het verleden ontstaan door/via een vorm van een of ander virus/ziekte.
Is eventueel door mottle, al of niet bij parkieten, het paramyxovirus ontstaan.
Heeft men het virus dat in het verleden bestond de naam paramyxo gegeven.
Hoeveel ziektes zijn er niet die in het verleden bestonden. Maar nu onder een andere vorm voorkomen. Waardoor eigenlijk die "zelfde" ziekte(s) een andere naam hebben.

Simpel gezegd:
Het virus dat al bestond, maar waar eventueel niks van geweten was/is, heeft de naam paramyxo gekregen.
Nieuwe onderzoek methodes, zoals DNA streepjescode, bevestigen dit meer en meer.
Maar daar ga ik niet dieper op in.

Het gene wat ik nog kwijt wil.
Als sommigen binnen de avicultuur op deze manier verder werken. Zoals combinaties van drie-vier-vijf mutanten, bezig zijn van/aan het ingooien van hun eigen ruiten.
Voornamelijk parkieten-papegaaien kwekers.
Waar ook een "groot" gevaar schuilt bij de postuur/vorm parkieten. Vanwege bepaalde vormen van parkieten/papegaaien ziektes.
Niet alleen bij grasparkieten. Maar het komt ook al voor bij andere soorten parkieten.
Dat men eens grondig werk maakt wat betreft gezondheidscertificaat binnen de avicultuur.
In de eerste plaats bij parkieten - papegaaien.

Zeker niet zoals men nu te werk gaat.
Zie Mondiale 2013 Hasselt:
Toch het uithangbord van de vogelhobby.
Waar men voor X aantal Euro's dit formulier kon bemachtigen. Zonder het zien van de vogel(s)

Neem nu gans dat gedoe wat betreft Nop Veldhoven.
De achtergrond hen ik niet. Maar wat ik wel weet dat men werk moet maken, onderscheid moet maken, van de aanwezige vogels wat betreft:
(1) Gezonde vogels
(2) Vogels die drager zijn van een of andere ziekte.
(3) Ongezonde-zieke vogels
(4) Conclussies nemen
(5) Beslissingen nemen

Het klinkt hard. Maar dit is de enige "juiste" manier binnen de avicultuur.



enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-03-25 - 15:42:27

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

@ Spieky:

quote
Daarom kan ik het verband Mottle mutatie en paramyxo niet combineren.
Ik zie wel een verband modificatie en een ziekte, daar kan ik wel in mee gaan.
Dus een mottle mutatie is toch heel iets anders dan dan een modificatie ook al zien de vogels optisch het zelfde er uit


Bij Mottle mutatie/mutant x modificatie drager virus/ziekte (paramyxo), of eventueel omgekeerd, bekomt men mogelijk nakomelingen (generaties lang) Mottle mutatie/mutant drager virus/ziekte (paramyxo).
Drager betekent, staat voor iets dat uiterlijk, optisch, niet vast te stellen is. Niet waarneembaar is.
Split betekent eigenlijk drager.
Een vogel mutant drager kan eventueel drager zijn van een of andere mutatie(s)/mutant(en) en of van een of andere virus(sen)/ziekte(s)

Nu moet U mij eens uitleggen dat, waarom, Uw stelling/aanname klopt.

Wist men in het verleden dat een modificatie al of niet een mutatie/mutant was/is.

Wist men in het verleden dat een bepaalde virus/ziekte al of niet paramyxo virus/ziekte was/is.

Evolutie betekent, staat voor:
Bouwen op het gene wat men weet en op veronderstellingen/hypothesen. Waardoor er eventueel nieuwe veronderstellingen worden gecreéerd.
Bij het ontwikkelen van nieuwe technologie, software, onderzoeksmethoden, etc, gebeurd net het zelfde.

Buiten Evolutie Wetenschap, is er ook nog Revolutie Wetenschap.
Betekent telkenmale van nul beginnen. Steeds opnieuw beginnen.


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-03-25 - 16:26:14

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een verzoek aan allen:

Gebruik svp de "Quote" functie als je iemand wilt citeren. Deze is daarvoor bedoeld en maakt je reactie voor de lezers veel duidelijker. Het is anders ondoenlijk om uit te maken wie er wat gezegd heeft.




pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-25 - 16:30:40

@Spieky
quote
Kan ook op latere leeftijd ontstaan.



Aller eerst vind ik het jammer dat het zo is dat wil ik kwijt.
Mee eens we zien het ook op latere leeftijd kan mieren ne.ken dat dit het gevolg van voeding is geen goede weerstand geeft verkleuring van veren wat via de lever schijnt te lopen . Voeding kan dus indirect invloed op verkleuring van veren hebben logische gedachten. Voeding bepaalt tenslotte mede de weerstand. Minder weerstand vooral in rui periodes en vochtig klimaat geven ziektes een kans om toe te slaan. Ook hormonen kunnen verkleuring geven meestal rode psittacine dit verschijnsel zien we vrij zeldzaam maar gebeurt wel . Ook de mottle laat dit zien tijdens de kweek zowel mannen als poppen .Ik schrijf alleen wat ik waarneem dat daarbij op teentjes word gestaan is jammer vergeet niet dat ik ze zelf ook kweek maar steeds meer bedenkingen er bij krijg of ik het wel zo goed doe.

Groet pietjebel


spieky
Website Member
Posts :25

Website Member
2013-03-25 - 16:41:51

Wat je schrijf klopt helemaal maar de Mottle mutatie is niet gekoppeld aan het paramyxo virus.

Bij Mottle mutatie/mutant x modificatie drager virus/ziekte (paramyxo), of eventueel omgekeerd, bekomt men mogelijk nakomelingen (generaties lang) Mottle mutatie/mutant drager virus/ziekte (paramyxo).
.
Hier zijn mijn combinaties mutatie x modificatie drager virus/ziekte (paramyxo),
.
Bij SL.ino mutatie/mutant x modificatie drager virus/ziekte (paramyxo), of eventueel omgekeerd, bekomt men mogelijk nakomelingen (generaties lang) SL.ino mutatie/mutant drager virus/ziekte (paramyxo).
.
Bij Blauw mutatie/mutant x modificatie drager virus/ziekte (paramyxo), of eventueel omgekeerd, bekomt men mogelijk nakomelingen (generaties lang) Blauw mutatie/mutant drager virus/ziekte (paramyxo).
.
Bij Pastel mutatie/mutant x modificatie drager virus/ziekte (paramyxo), of eventueel omgekeerd, bekomt men mogelijk nakomelingen (generaties lang) Pastel mutatie/mutant drager virus/ziekte (paramyxo).


spieky
Website Member
Posts :25

Website Member
2013-03-25 - 16:48:18

Deze mutant zit op een Autosoom chromosoom.
Mottle mutatie is al ontstaan bij de Splendid parkiet.
Mottle.---Symbool: mo
English: mottle.
Vererving: Multifactorial
De vogels worden normaal gekleurd geboren en worden na verloop van tijd steeds bonter dit kan variëren van 5% tot 98% bont, er zijn mottle binnen een jaar geheel bont en bij andere kan het wel 2 a 3 jaar duren.
Bij de Splendid parkiet gedraagt zich als mutatie Autosomaal dominant.
De mottle wordt door kwekers ook wel bont genoemd.

EF.Mottle x Wildkleur =
Mannen & Poppen:
50% Wildkleur
50% EF.Mottle

EF.Mottle x EF.Mottle =
Mannen & Poppen:
25% Wildkleur
50% EF.Mottle
25% DF.Mottle

DF.Mottle x Wildkleur =
Mannen & Poppen:
100% EF.Mottle

DF.Mottle x EF.Mottle =
Mannen & Poppen:
50% EF.Mottle
50% DF.Mottle

DF.Mottle x DF.Mottle =
Mannen & Poppen:
100% DF.Mottle

De mottle mutatie kan zich ook Autosomaal recessief gedragen en dan zien de kweek uitkomsten er zo uit.

mottle x Wildkleur =
Mannen & Poppen:
100% Wildkleur/mottle

Wildkleur/mottle x mottle =
Mannen & Poppen:
50% Wildkleur/mottle
50% mottle

Wildkleur/mottle x Wildkleur/mottle =
Mannen & Poppen:
25% Wildkleur
50% Wildkleur/mottle
25% mottle

mottle x mottle =
Mannen & Poppen:
100% mottle


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-03-25 - 17:12:13

@ Spieky:

Bedankt voor Uw reactie, voor Uw antwoord.

Het jammere is dat U op/bij verschillende vogelsites/forums steeds afkomt met combinaties en of uitkomsten van mutaties/mutanten.
Maar nooit met de essentie, het gene waarom het meermaals omgaat. Zoals ontstaan van mutatie/mutant, ontstaan van ziekte, ontstaan mutatie/mutant drager, etc.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-25 - 17:26:23

@ Enkeling

quote
Het jammere is dat U op/bij verschillende vogelsites/forums steeds afkomt met combinaties en of uitkomsten van mutaties/mutanten.
Maar nooit met de essentie, het gene waarom het meermaals omgaat. Zoals ontstaan van mutatie/mutant, ontstaan van ziekte, ontstaan mutatie/mutant drager, etc.



U slaat de spijker op de kop.



spieky
Website Member
Posts :25

Website Member
2013-03-25 - 18:02:18

Beste enkeling
Ik sla de spijker op zijn kop, de discussie was dat paramyxo niet gekoppeld is aan een mutatie, en dat probeer ik al een hele tijd aan uw verstand te brengen, en uitslagen van een mutatie kan geen kwaad daar kunnen sommige kwekers nog wat van leren, jij zal dat ook wel weten dan lees je dat gewoon niet, voor sommige kwekers is dat leerzaam.
Maar nog bedankt voor het mooie voorbeeld, nu was het niet moeilijk meer om het aan je verstand te brengen dat paramyxo niet gekoppeld is aan wat voor mutatie ook.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-03-25 - 18:18:06

Een simpele vraag.

Kan een mutatie/mutant ontstaan door/via modificatie?


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2013-03-25 - 19:00:50

quote


Simpele vraag, simpel antwoord. Nee.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-03-25 - 19:07:17

Enkeling zei:
quote
Een simpele vraag.

Kan een mutatie/mutant ontstaan door/via modificatie?


Misschien niet rechtstreeks. Mutaties ontstaan door hitte, straling maar wat volgens mij de grootste inpakt heeft bij onze vogels is de medicijnen die we ze geven. Je moet de bijsluiter maar eens lezen. Dikwijls vind je daar de melding 'mutageen'. Als uitleg vind je op Wikipedia: Een genotoxische stof of mutageen (samenvoeging van mutatie en genese) is een chemische stof of elektromagnetische straling die het DNA beschadigt en zo erfelijke veranderingen kan veroorzaken (mutaties).

Pietjebel zei:
quote
Ook hormonen kunnen verkleuring geven meestal rode psittacine dit verschijnsel zien we vrij zeldzaam maar gebeurt wel . Ook de mottle laat dit zien tijdens de kweek zowel mannen als poppen

Geslachtshormonen spelen een belangrijke rol bij het op kleur komen van de vogel. De Pennant is daar een goed voorbeeld van. Wat extra rode psittacine betreft. Het is bekend dat melanocyten een afremmende werking hebben op naburig gelegen psittacineproducerende cellen. Bij bontmutanten is de melanine gereduceerd tot 0. In die veren is de afremmende werking van de melanocyten dus ook herleid tot 0. Daarom zien we meestal een diepere gele kleur en heel dikwijls extra roodverkleuring.

Groetjes
Peter


spieky
Website Member
Posts :25

Website Member
2013-03-25 - 19:28:37

De rede dat ik reageerde op het Forum is:
Ik zelf kweek geen Mottle mutatie Splendids daar heb ik geen plaats voor je moet alle jonge een jaar door houden en kijken hoe ze uitkleuren.
Maar ik wilde wel voorkomen dat door bepaalde figuren een Mottle kweker nagewezen wordt voor iemand die paramyxo dragers heeft in zijn Neophema bestand, ik hoop dat ik dat duidelijk heb kunnen maken, en dat de Mottle mutatie niets met het paramyxo virus te maken heeft, en dat een modificatie heel iets anders is dan een Mottle mutatie al kunnen ze sprekend op elkaar lijken.
Ik stop er weer mee om op het Forum te komen, reageren doe ik nergens meer op ik heb mijn zegje gedaan over de Mottle mutatie en laat het daar bij, en voor de rest iedereen veel forum plezier.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-03-25 - 19:38:05

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wat is de betekenis van:
Mutageen.
We noemen iets mutageen als het mutaties veroorzaakt.
Genetische modificatie:
Manipuleren-veranderen van genen:
Het kunstmatig muteren van het DNA in een cel:
Het verkrijgen van de gewenste eigenschappen door onder andere:
mutatie van gen door straling of mutagene stoffen




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede