Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > DDsplendid Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-04-06 - 20:32:08

@Henk57,

Ben blij dat hier ook nog mensen zijn die zuiver kweken .
(IK OOK).

Van die discussies over die mutanten wordt ik vreselijk moe.
(IK BEGRIJP HET VAAK OOK NIET MEER).

Allemaal denken ze op den duur iets bijzonders te hebben, maar als de mutatie niet uitkomt worden ze de handel weer ingedonderd.
(IS VAAK TE WEINIG KENNIS VAN DE VERERVING).

En p.s wat interesseert het ons in welk café mevrouw enkeling komt.(ONS IS MEERVOUD HENK).

Henk.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-04-06 - 20:43:07

Aangezien aqua en oranjeborst niet op hetzelfde locus zitten vererven ze afzonderlijk.
Het zijn autosomaal recessieve mutaties en moeten dus dubbel aanwezig zijn om zichtbaar te worden

Aqua/oranjeborst => heeft op beide chromosomen aqua en op één chromosoom oranjeborst het andere draagt wildkleur AqAq/Ob (zichtbaar aqua)

Oranjeborst/Aqua => heeft op beide chromosomen oranjeborst en op één chromosoom Aqua het andere draagt wildkleur. ObOb/Aq (zichtbaar oranjeborst)

Bij paring geeft vogel 1 steeds een Aqua allel. Voor de splitmutatie een wildkleur of het oranjeborst allel
Vogel 2 geeft steeds een oranjeborstallel. Voor de splitmutatie een Aqua of het wildkleur allel

Indien het jong één aqua allel (vogel 1) en één oranjeborst allel (vogel2) krijgt en voor de split mutatie niet krijgt men wildkleur split voor oranjeborst en aqua => AqOb

Mvg
Dirk


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-04-07 - 09:57:25

@ Dirkd bedank.

@ Henken meervoud hihhii
Ik heb wat vraagjes over u wildkleur kweek geld trouwens voor alle wildkleur kwekers.
Doet u mee aan tentoonstellingen?
Hoe kweek u met zuivere vogels graag nest gemiddelde?
Let u op formaat tekening ect?


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-04-07 - 12:48:41

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Enkeling zei:
quote
In plaats van hier combinaties en uitkomsten te plaatsen.
Dat men eerst de combinaties en uitkomsten van de proefparingen plaatst, kenbaar maakt.


Ik sluit me hier bij aan. Feit is dat wat betreft de Blauwmutanten er nog heel wat verwarring/onwetendheid heerst. De kern hier van lijkt de Turquoise mutant te zijn. Wanneer deze opduikt in een soort rijzen er problemen.
Even een stand van zaken bij andere soorten

Roseicollis: hier hebben we een Aqua, een Turquoise en bijna Blauwe. Deze laatste zijn heel waarschijnlijk selectievormen van Turquoise.

Halsbanden: hier hebben we Aqua, Turquoise, Blauw en 2 verschijningsvormen tussen Turquoise en Blauw nl Indigo en Safier. Zijn deze selectievormen van Turquoise?

Grasparkieten: Hier hebben we 4 verschijningsvormen die in het Grasparkietenmilieu aangeduid worden met een andere naam maar laten we om het eenvoudig te houden ze aanduiden Blauwmutant1, Blauwmutant2, Turquoise en Aqua.
De Blauwmutant2 is fenotypisch hetzelfde als Blauwmutant1 maar een betrouwbare bron vermeld dat individuele vogels nog miniscule restanten psittacine bezitten. Verparen we een Blauwmutant1 met een Blauwmutant2 dan houden alle nakomelingen ergens het midden tussen wildkleur en Blauwmutant1. Wanneer we de heterozygote vormen met Blauw rangschikken in orde van dominantie dan krijgen we Groen > Aqua > Turquoise > Blauwmutant2 > Blauwmutant1.
Het is dus best mogelijk dat de Blauwmutant2 net zoals bij de Roseicollies een geavanceerde vorm is van Turquoise.

Het is daarom interessant om zoals Enkeling het aangeeft om praktische kweekresultaten te posten. Zo kunnen we misschien een duidelijker beeld scheppen van hoe het bij de Splendid gaat.

Groetjes
Peter


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-04-07 - 19:01:32

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Simpel uitgelegd.
Maar eigenlijk strookt het niet 100 % met de Wetenschappelijke technische termen.
Bekijk eens aandachtig de verschillende informatie.
Zoals:

Informatie via de Links.
Blauw is geen "echt" blauw.
De vererving van de verschillende vormen blauw.

De persoonlijke informatie.
Zoals informatie van Fonje/Peter.
"De kern hier van lijkt de Turquoise mutant te zijn"

Informatie Internationale bird mutations nomenclatuur.
Turquoise = barblue
Wildkleur X Turquoise (barblue) =
Wildkleur split voor turqoise (barblue).

Klopt eigenlijk niet 100 %.

Barblue is eigenlijk een algemene benaming/naamgeving.
Net zoals Ino een algemene benaming/naamgeving is.

Wildkleur x Aqua =
Wildkleur X Turqoise =
Wildkleur X Blue =
Wildkleur split voor Barblue.

Uit proefparingen de volgende vaststelling(en):

Wildvorm/Wildkleur X Blauw =
(1) Wildkleur split voor Aqua (zeegroen)
(2) Wildkleur split voor Turquoise (parblue/zeegroen)
(3) Wildkleur split voor Blauw (hemelsblauw/zeegroen)

Wat betekent:
Single Gene Mutation: Autosomal Incomplete Dominant?











DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-04-07 - 19:51:17

Ondanks alle schijnwetenschappelijke ondersteuning zijn kweekresultaten de enige betrouwbare manier om een mutatie en de manier waarop ze vererft te onderbouwen.
Ik kan niet begrijpen dat standaarden zomaar mutaties beschrijven en erkennen op basis van veronderstellingen.

Autosomaal incompleet dominant:
Dan moet er een verschil zijn tussen enkele en dubbele dragers.
Het resultaat van terugkweek van blauw over wildkleur geeft dan ….. (turquoise, aqua?)

Selectievorm: Kan men blauw bekomen door steeds de beste aqua's te paren?

Mvg
Dirk


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-04-07 - 20:20:04

Ik denk niet dat je bij Blauw en zijn partial Blue mutanten kan spreken van incomplete dominantie. Er wordt altijd gekeken hoe een mutatie zich gedraagt tegenover het wildkleurallel. En bij het Blauwlocus is dit steeds autosomaal recessief.

DirkD zei:
quote
Selectievorm: Kan men blauw bekomen door steeds de beste aqua's te paren?


Een goede vraag. Bij mijn weten is er nergens beschreven dat dit bestaat. Selectie blijkt alleen mogelijk bij de Turquoisemutant. De belangrijkste verschillen tussen beide mutanten is dat Aqua steeds een gelijkmatige reductie heeft over gans het lichaam. Bij Turquoise is deze reductie steeds onregelmatig of in vlekken.

Groetjes
Peter



Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-04-07 - 20:32:19

Een stukje tekst dat ik gekopieerd heb van de Neophemastudiegroep. Bestudeer de laatste zin.

"Verwijderd"

"Als je het niet eens bent met de NSG, zul je dat met hen moeten uitvechten en niet op dit forum"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-04-07 - 20:54:02

@Karel:Kan in voorgaande geen aanval herkennen. Maar ben nu wel benieuwd

Wanneer er verschillende allelen zijn voor een gen is er voor mij altijd onduidelijkheid indien dit er 3 zijn.
Ook bij geslachtsgebonden pallid, platinium, inno.

Plallid en inno geen probleem, platinium ligt er mooi tussenin.
Is me wel nog niet gelukt een platiniumpop te bezichtigen zonder dat deze in combinatie met blauw wordt aangeboden.

Mvg
Dirk


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-04-07 - 21:27:15

@Karel. Het was niet mijn bedoeling om NSG aan te vallen maar ik kan je reactie wel begrijpen.

Groetjes
Peter


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-04-07 - 22:32:42

Bekijk de volgende informatie.

Single Gene Mutations - Autosomal Incomplete Dominant:

Parrots:

Green Series in Scarlet-chested Parakeets (Sea Green/Sydney Blue)

Komt onder andere ook voor in Groot-Brittannie.

www.aviangenetics.com/main/mutations.html



Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-04-07 - 22:51:46

En dit vond ik ergens anders.
quote
Sea Green (Sydney Blue)
A green series mutation which when combined with Blue mutations, Green split to the mutations are the resultant progeny (recessive).

Deze info sugereerd verschillende loci maar ik vermoed dat je in die combinatie toch een zekere psittacinereductie moet zien.

Groetjes
Peter


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-04-07 - 22:59:00

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

mooie link enkeling.

@Fonje ik heb zelf regelmatig andere nest uitslagen gehad als wat niet zou kunnen. Ook heb ik jaren geleden dit aangekaart met licht zou je de echte blauwen kunnen scheiden van de gecreëerde witborst ook is er mist verstand of de borst wit moet zijn of juist omzoomd met een dun randje Eu melanine. We zien bij de wildkleur beide variante omzoomd en niet omzoomd als er behoefte voor is kan foto's plaatsen ook van de blauwen als het goed is moet ik daar ook foto's van hebben.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-04-08 - 09:45:51

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Single Gene Mutations - Autosomal Incomplete Dominant
PARROTS
• Colour Series in Lineolated Parakeets
- Blue Series (Blue, Cobalt, & Mauve)
- Green Series ([Green, Dark Green, & Olive)
• Green Series in Scarlet-chested Parakeets (Sea Green/Sydney Blue)
• Green Series in Turquoise Parakeets (Green/Jade/Olive)
• Edged (Fischers Lovebird)
• Silver/Double Factor Silver (Cockatiel)


@enkeling: Ik weet niet welke blauwe mutatie je hier bedoeld.
Maar de aangehaalde blauw serie is een combinatievogel van blauw met Donkerfactor DF= Cobalt een DDF (Mauve) bij de zeegroene Catharina.

Sae Green/Sidney Blue ken ik niet maar ook hier verwijst de schrijfwijze naar een combinatievogel (split).

Mvg
Dirk




Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-04-08 - 19:30:52

Beschouw dit als brainstorming. Die Oranjeborst intrigeerd mij. Is het zeker dat het om een zelfstandige mutatie gaat? En hoe zeker is men daarvan? Ik vroeg me af of het eigenlijk geen AquaTurquoise kon zijn. De rug zou dan nagenoeg hetzelfde als van een wildkleur moeten zijn en de borst opgebleekt tot (bleek)Oranje. Althans bij een man. Ik heb nog geen foto kunnen vinden van een Oranjeborst pop. Kunnen deze laatste aanzien worden voor wildkleuren?
Een verparing met Blauw*(geavanceerd Turquoise) kan dan resulteren in AquaTurquoise(Oranjeborst), Turquoise en Blauw*(geavanceerd Turquoise).
Wie kan deze stelling weerleggen?

Groetjes
Peter




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede